ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: کدام کشور پرسرعت‌ترین اینترنت را دارد؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کدام کشور پرسرعت‌ترین اینترنت را دارد؟
«امروز دسترسی به اینترنت در اکثر نقاط جهان - حتی کشورهای در حال توسعه - میسر است. درست مثل داستان‌های علمی - تخیلی یک دهه پیش، اما این امکان و سرعت اتصال به اینترنت در همه جا یکسان وجود ندارد. بیایید امیدوار باشیم که در جریان دانلودهای روزانه و به روز رسانی نرم افزارهای‌مان خارج از این حلقه قرار نگیریم.»

خبر، با انتشار مطلب فوق درباره‌ي وضعيت دسترسي به اينترنت و سرعت آن در كشورهاي مختلف، آورده است: «بر اساس گزارش Akamai، کره جنوبی با متوسط پهنای باند Mbps ۱۷.۵ برای هر کاربر و پیک پهنای باند Mbps ۴۷.۹ در بالاترین رده قرار دارد. با این سرعت می‌توان یک فیلم معمولی را با بالاترین کیفیت (HD) تنها در ۳۰ دقیقه دانلود کرد! فکر می‌کنید دانلود یک آهنگ معمولی چقدر طول می‌کشد؟ کمتر از ۳.۵ ثانیه!

آخرین رده این لیست از آن کدام کشور است؟
ميانگين سرعت کشورهایی مانند کوبا، جزایر سلیمان، کومور، تیمور شرقی، اریتره، چاد، نیجر، مالی، گینه، سیرالئون، بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی و جمهوری دموکراتیک کنگو (زئیر سابق) زیر Kbps ۳۰۰ است. فیلم دانلود کردن در این مناطق بیشتر از ۳۰ ساعت طول می‌کشد.

آمریکا در کجاي این لیست قرار گرفته است؟

Akamai به ایالات متحده آمریکا با میانگین سرعت Mbps ۵.۸ رتبه سیزدهم را داده است. دانلود فیلمی با کیفیت HD در این کشور یک ساعت و نیم زمان می‌برد. البته به طور متوسط و در شرایط برابر. آمریکایی‌ها با این پهنای باندی که دارند، فقط می‌توانند یک فیلم را در زمان واقعی‌اش دانلود کنند و هنگام دانلود هم نباید کار دیگری انجام دهند.

این اطلاعات چگونه به دست آمده‌اند؟

برای بدست آوردن این اطلاعات Akamai موقعیت جالبی را تجربه کرده است. در حالت نرمال بدست آوردن اطلاعاتی این چنینی نیاز به برقراری ارتباط با هزاران ISP و ارائه دهنده خدمات تلفن همراه، داشتن ارزیابی‌های منظم از داده‌های مشتری‌ها - اطلاعاتی که کمپانی‌ها معمولا از ترس آشکار شدن آنها برای رقبایشان دوست ندارند ارائه دهند - و همچنین اندازه‌گیری سرعت عملکرد اینترنتی که کاربران تجربه کرده‌اند، دارد.

اما Akamai به این خاطر که یکی از بزرگترین شرکت‌های تحویل محتوا در جهان است، به راحتی توانست این اطلاعات را بدست آورد. اين شركت کارش را با خدمات معکوس (آینه‌ای) شروع کرد. با این ایده که اگر شرکتی بخواهد اطلاعاتش را در آمریکا یا در سراسر جهان روی اینترنت بگذارد، چرا به جای سپردن اطلاعات به یک سرور سریع ذخیره اطلاعات در کمپانی HQ، آنها را در Akamai ذخیره نکند؟ این کمپانی اطلاعات را به صورت کاملا شفاف در سراسر جهان منعکس می‌کرد. به این معنی که نه تنها تقاضاهایی نظیر دریافت ویدئو، به روز رسانی نرم افزارها و دانلودهای رایگان در میان ۱۰۰۰ سرور توزیع می‌شد، بلکه اکثر کاربران برای دریافت این اطلاعات نمی‌خواستند به بخشی از اینترنت متصل شوند. احتمالا اطلاعات را از سروی که بیشتر به آنها نزدیک بود، دریافت می‌کردند.

اپل از اولین سرمایه گذاران Akamai بود و فعالیت‌های تجاری آنها در طول دهه گذشته به حدی رونق گرفت که ترافیک وب سایت‌شان با دو تریلیون تعاملات اینترنتی در روز در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از کل ترافیک وب را به خود اختصاص داد. نتیجه‌ای که از شرکت اپل به دست آمد، چشم‌انداز خوبی از اینکه چطور ترافیک اینترنت در مقایس جهانی رشد می‌کند به Akamai داد.

اين شركت همچنین طیف گسترده از محتوای وب را پوشش می‌دهد. این کمپانی فقط جریان ویدئویی و به روز رسانی‌های نرم افزارها را مدیریت نمی‌کند، بلکه مانند یک سرویس انعکاسی (آینه‌ای) برای سایت‌های مختلف و حتی سایت‌هايی مانند فیس بوک، تویتر و Netflix عمل مي‌کند. بنابراین Akamai طیف گسترده‌ای از ترافیک سایت‌ها را تحت کنترل دارد.

پرسرعت‌ترین کشورها

بر اساس داده‌های Akamai ، ۱۰ منطقه‌ای که پرسرعت‌ترین پهنای باند را به خود اختصاص داده‌اند عبارتند از:

۱- کره جنوبی ۲- ژاپن ۳- هنگ کنگ ۴- هلند ۵- لتونی ۶- سوئیس ۷- ایرلند ۸- جمهوری چک ۹- رومانی ۱۰- بلژیک

البته بین کره جنوبی با سایر این کشورها تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. متوسط پهنای باند کره جنوبی Mbps ۱۷.۹ است، در حالیکه این رقم برای ژاپن تنها Mbps ۹.۱ است و این یعنی متوسط پهنای باند کره دو برابر (۹۲ درصد) بیشتر از ژاپن است. بنابراین کره جنوبی سردسته همه کشور هاست. در سه ماه آخر سال ۲۰۱۱، ژاپن و هنگ کنگ تقریبا میانگین سرعت برابری داشتند؛ هرچند در حالیکه که نمودارها برای ژاپن رشد سالیانه ۱۰ درصدی را نشان می‌دهند، سرعت پهنای باند هنگ کنگ ۲.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ما معمولا این طور فکر می‌کنیم که پهنای باند منبعی است که همیشه در دسترس مردم است و روز به روز ظرفیت بیشتری را به آنها ارائه می‌دهد. این حقیقت دارد که همه این ۱۰ کشور سال به سال سرعت اینترنت خود را بهبود می‌بخشند، اما کره جنوبی و ژاپن تنها کشورهایی بودند که بین سه ماه سوم تا سه ماهه اخر سال ۲۰۱۱ پهنای باند اینترنت‌شان ارتقا پیدا کرده بود. سایرین کاهش هم داشتند به خصوص جمهوری چک و هنگ کنگ که هر سه ماه به سه ماه پهنای باندشان ۱۲ تا ۱۴ درصد کاهش پیدا می‌کرد.

این کاهش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که این گزارش قصد ندارد وارد جزئیات آن شود و به خاطر داشته باشید که Akamai مستقیما با خود ISPها، ارائه دهندگان خدمات و کاربران نهایی گفت‌وگو نکرده است. بسیاری از کشورها به حدی کوچکند که امکان دارد پهنای باندشان به راحتی با سیگنال یک کمپانی بزرگ یا حتی حادثه‌ای طبیعی شکسته شود. به طور مشابه، تغيیرات و دگرگونی‌های سیاسی هم می‌تواند روی پهنای باند تاثیر بگذارد. مثلا سرعت اینترنت کشور لیبی که قبل از انقلاب آن تنها Kbps ۲۵۶ بود، ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در مقیاس گسترده‌تر، پهنای باند اینترنت حتی به این خاطر که مردم روز به روز به جای تلفن ثابت بیشتر از موبایل و شبکه Wi Fi استفاده می‌کنند هم ممکن است کاهش پیدا کند. اما فاکتور مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، اين است كه استفاده از میانگین برای ارائه آمار، همیشه باعث انحراف می‌شود. مثلا اگر شما ۹ نفر داشته باشید که با سرعت Mbps۱ به اینترنت وصل می‌شوند و تنها یک نفر باشد که از سرعت Mbps ۲۰ استفاده می‌کند، میانگین آن تقریبا می‌شود Mbps ۳. پس صحبت از میانگین سرعت اینترنت این ۱۰ نفر باعث نادیده گرفتن تجربه واقعی سرعت اکثریت می‌شود.

بنابراین لیست دیگری هم آورده‌ایم که به ترتیب اینکه چه میزان از کاربران سرعت بالای Mbps ۵ دارند، مرتب شده است.

۱- کره جنوبی ۲- هلند ۳- ژاپن ۴- هنگ کنگ ۵- بلژیک ۶- سوئیس ۷- لتونی ۸- رومانی ۹- جمهوری چک ۱۰- دانمارک

کره جنوبی باز هم با داشتن کاربرانی که ۸۵ درصدشان با سرعت بالا Mbps ۵ به اینترنت متصل می‌شوند، اول است. آمریکا در این مقایسه به رتبه‌ای بالاتر از ۱۳ دست یافته است؛ دوازدهم، اما اين رتبه هنوز برای رسیدن به جایگاه دهم با ۴۴ درصد از کاربرانی که با سرعت بیشتر از Mbps ۵ به اینترنت وصل می‌شوند، کم است.

پرسرعت‌ترین شهرها

Akamai تلاش کرد تا اطلاعاتی هم درباره شهرها بدست آورد و نتایجی که حاصل شد بسیار تعجب بر انگیز بود.

در سطح جهانی ژاپن در راس همه شهرهای جهان قرار دارد، اما با داشتن پهنای باندی که به جای داشتن اتصالات طولاتی مدت و پایدار، شبکه تنها قادر است تکه تکه اطلاعات را دریافت کند.

ژاپن درسه ماه آخر سال پیش، ۳۶ شهر را در ميان شهرهاي پرسرعت از نظر سرعت اينترنت، به خود اختصاص داد. کره جنوبی در مقام ششم و آمریکا در مقام چهارم قرار دارد.

درباره موبایل چطور؟

از آنجایی که بیشتر مردم در زندگی روزمره خود برای استفاده از اینترنت به موبایل‌های‌شان اتکا می‌کنند، احساس می شود که مقداری از ترافیک بالای اینترنت به این علت است. Akamai برای بدست آوردن اطلاعاتی در این زمینه از "سونی اریکسون" که یکی از بزرگترین سازندگان تجهیزات پهنای باند موبایل است، کمک گرفت. بیشتر این اطلاعات درباره حملات صورت گرفته توسط کاربران تلفن همراه بود. آیا باور می کنید ایتالیا در این زمینه سردمدار باشد؟ ۲۴ درصد از کل حمله‌های ترافیکی در ایتالیا از طریق موبایل‌ها صورت گرفته بود. چین با ۹.۲ درصد در مقام دوم قرار داشت.

کوتاه از پهنای باند

ویلیام گیبسون می‌نویسد: آینده همین جاست، فقط برابر تقسیم نشده است. گزارش Akamai نشان داد که دسترسی به اینترنت پر سرعت در سراسر جهان رشد سریعی داشته است و تقریبا اکثر کاربران هر روز به پهنای باند متوسط دسترسی پیدا می‌کنند. امروز دسترسی به اینترنت در اکثر نقاط جهان - حتی در کشورهای در حال توسعه - میسر است. درست مثل داستان‌های علمی تخیلی یک دهه پیش. امروز در عصر جدید ارتباطات و رسانه‌ها، هیچ پرسشی درباره ظرفیت‌های پهنای باند بی‌پاسخ نمانده است.

اما این پهنای باند و سرعت اتصال به اینترنت در همه جا وجود ندارد. بیایید امیدوار باشیم که در جریان دانلودهای روزانه و به روز رسانی نرم افزارهای‌مان، خارج از این حلقه قرار نگیریم.»