ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: حمل‌ونقل مکه معلق می‌شود
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مسؤولان مکه‌ی مکرمه از بررسی اجرای سیستم حمل‌ونقل معلق (تله‌کابین) برای حل مشکل حمل‌ونقل و ترافیک این شهر، بویژه در ایام حج و عمره خبر دادند.


کمیته‌ی حمل‌ونقل عمومی مکه‌ی مکرمه که به‌دستور خالدالفیصل ـ رییس کمیته‌ی مرکزی حج عربستان و رییس شورای عالی نظارت بر تردد و جابه‌جایی حجاج ـ تشکیل شده است و دستگاه‌ها و اداره‌های مرتبط با حمل‌ونقل عمومی در حج عضو آن هستند، در جریان نتایج یک مطالعه و بررسی درباره‌ی امکان استفاده از فن‌آوری حمل‌ونقل معلق (تله‌کابین) در مکه‌ی مکرمه و میزان کارایی و مفید بودن آن برای حل مشکلات حمل‌ونقل در موسم حج و عمره قرار گرفت.


قطب، یکی دیگر از مسؤولان عربستان، بر استفاده از فن‌آوری حمل‌ونقل معلق برای غلبه بر موانع جغرافیایی شهر مکه‌ی مکرمه در چارچوب دستور پادشاه و ولیعهد عربستان به‌منظور رفع هرگونه مانع خدمت به حجاج بیت‌الله‌الحرام و فراهم شدن زمینه‌ی آرامش و راحتی آن‌ها و استفاده از تمام امکانات و شیوه‌های علمی و فن‌آوری در این زمینه تأکید کرد.


وی بیان کرد: عناصر اصلی حمل‌ونقل معلق به سهولت قابل نصب است، به‌طوری که این سیستم از کابین‌ها، کابل‌ها، موتور، برج‌ها و ایستگاه‌هایی برای سوار شدن تشکیل شده است. این مقام سعودی همچنین گفت: مرکز مطالعات حج و عمره، دو نوع فن‌آوری حمل‌ونقل معلق را برای اجرا در مکه‌ی مکرمه بررسی کرده است که 12 خط احتمالی را برای تمام مسیرها شامل می‌شود.


قطب اظهار کرد: مطالعه و توصیه‌های مطرح‌شده شش پیشنهاد برای خطوط حمل‌ونقل معلق (تله‌کابین) را مشخص کرده است که دربرگیرنده‌ی اتصال ایستگاه «کدی» در منطقه‌ی حرم (مسجدالحرام) به طول دو کیلومتر و 300 متر بدون ایستگاه‌های میانی از طریق یک مسیر و همچنین ایجاد دو مسیر برای اتصال ایستگاه «الرصیفه» در منطقه‌ی حرم که یکی از آن‌ها به طول سه کیلومتر و 200 متر بدون ایستگاه‌های میانی و مسیر دیگر موازی جاده‌های منتهی به حرم شریف مکی است.


او افزود: سه مسیر در التنعیم خواهد بود که یکی از این مسیرها، مسیری مستقیم به طول بیش از پنج کیلومتر بدون ایستگاه میانی و مسیر دیگر مشابه مسیر قبلی به طول بیش از پنج کیلومتر خواهد بود و مسیر سوم، خط تله‌کابین موازی تمام جاده‌های زمینی خواهد بود. این پیشنهاد در حضور نمایندگانی از شورای عالی نظارت بر حمل‌ونقل حجاج، وزارت حج، اداره‌ی راهنمایی و رانندگی مکه، پلیس مکه، شرکت حمل‌ونقل عمومی و مدیر اداره‌ی برنامه‌ریزی حج مطرح شد.