ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: شبکه مجازی سازه های تاریخی و قنات
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مدیر مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، از راه اندازی شبکه مجازی باشگاه سازه های تاریخی و قنات در آینده نزدیک خبر داد.


اصغر سمسار یزدی گفت: باشگاه سازه های تاریخی و قنات که آغاز آن در همایش بین المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب، کلید خورده است، با هدف ایجاد ارتباط بین تمام افراد متخصص، دانشمند و پژوهشگری که در سراسر جهان در زمینه سازه های تاریخی آبی و قنات فعالیت دارند، ایجاد شده است. وی افزود: در همایش بین المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب، نشست ویژه ای
ویژه این باشگاه با حضور یکصد نفر از کارشناسان داخلی و متخصصانی از 30 کشور جهان برگزار شد و مفاد اصلی این باشگاه مشخص شد. وی ادامه داد: دبیرخانه این باشگاه در مرکز بین المللی قنات است و یک شبکه مجازی ایجاد می شود تا امکان دسترسی تمام افرادی که به نوعی بر روی سازه های تاریخی آب و قنات کار می کنند، فراهم شود. سمسار یزدی تصریح کرد: هدف این باشگاه این است که از طریق این سایت مجازی و دبیرخانه، فعالیت های واحدها را جمع و خبررسانی کند.
مدیر مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی درخصوص تاریخچه قنات در ایران گفت: ایرانی ها مبدا فناوری احداث قنات بوده و در زمان کنونی نیز نسبت به سایر نقاط جهان در این فناوری جلوتر هستند. وی افزود: در زمان کنونی، در ایران در تولید فناوری های جدید در زمینه حفر قنات و استفاده از فناوری های جدید کارهای بسیاری انجام شده است و اکنون با به وجود آمدن این باشگاه کسی که در آن سوی جهان در زمینه حفر قنات کار می کند، می تواند به این سایت دسترسی داشته باشد و اطلاعات جدیدی را کسب کند.
سمسار یزدی گفت: به این ترتیب تمام متخصصان به هم مرتبط می شوند و این یکی از دستاوردهای همایش بوده که ابتکار عمل آن از ایران است و قطعا می تواند دستاوردهایی نیز برای ایران داشته باشد. سمسار یزدی، سامانه را شامل سه زبان انگلیسی، فارسی و فرانسه دانست و گفت: در مرحله طراحی سایت هستیم و به زودی این سامانه راه اندازی خواهد شد.
مدیر مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی درخصوص محتوای این سامانه گفت: بسترهای این کار انجام شده است و اطلاعات پایه تمام افرادی که در زمینه سازه های تاریخی و آبی کار می کنند، فراهم شده و در سایت موجود است. وی افزود: به طور مثال مجموعه مقاله های همایش هایی که در زمینه قنات از حدود 30 سال پیش تاکنون در جهان برگزار شده، جمع آوری شده است و حجم بزرگی از اطلاعات روی این شبکه مجازی برای دسترسی همه قرار می گیرد.