ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: زیارتگاه چک چک زرتشتیان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
"به نام آنکه نامش ایزد پاک گُل از گل آفرید و آدم از خاک"

یکی از زیارتگاههای زرتشتیان با نام "پیر سبز" یا" چک چک" این مکان در استان یزد و منطقه شریف آباد در نزدیکی شهر اردکان واقع شده و در نزد زرتشتیان جهان دارای احترام زیادی می باشد.

زیارتگاه پیرسبز

یزدگرد سوم(خسرو) در مدت بیست سال سلطنت خود چندان موفق به اصلاح امور کشور که در اثر جنگهای پی در پی با خارجیان خزانه اش تهی و مردمانش خسته شده بودند نشد.ازطرفی قدرت طلبی های اطرافیان حکومت واعمال تبعیض نیز استقلال کشور را به خطر انداخته بود.مردم نیز از اوضاع کشور ناراضی بودند وسپاهیان نیز روحیه ای برای مبارزه و جنگیدن نداشتند.زیرا در چند جنگ با خارجیان شکست خورده بودند و شهرهای ایران یکی پس از دیگری سقوط نموده بود.و از جان گذشتگانی هم که مقاومتی می کردند کاری از پیش نبردند وآب رفته را نتوانستند به جوی بازگردانند. و سرانجام با کشته شدن یزدگرد سوم بدست یک آسیابان طماع حکومت ساسانیان و به عبارتی فرمانروایی زرتشتیان بر این مرزو بوم به پایان رسید و ایران به دست اعراب فتح شد.
و اما ........
قبل از فرو ریختن حکومت ساسانیان،یزدگرد برای حفظ جان خانواده خود نقطه کویری و متروک که آنروز جلب توجه نمی کرده و امروزه ما آنرا با نام یزد(یادگاری از نام یزدگرد )می شناسیم جایگاهی تهیه و خانواده خود را که شامل دوپسر(اردشیرو هرمزان) و پنج دختر (نیک بانو- ناز بانو- پارس بانو - مهر بانو و شهربانو) و همسرش کتایون و مروارید که کنیز آنان بوده را در آن مستقر نمود.هر یک از این فرزندان به نقطه ای از این کویر می روند وبنا بر روایات زرتشتیان به اراده خداوند برای نجات جان وحفظ پاکدامنی غائب گردیدند که امروزه زیارتگاههای آنا ن در یزد هزاران بازدید کننده چه زرتشتی وچه غیر زرتشتی را به خود می بیند.
و اما بخوانید حکایت نیک بانو دختر یزدگرد سوم و پدید آمدن زیارتگاه پیر سبز"چک چک":


آقای" رشید شهمردان در کتاب خود با عنوان"پرستشگاههای زرتشتیان "در باب پیرسبز چنین می نویسد:
صاحب پیر نیک بانو وازشاهدختهای ساسانیان است که پس از سقوط مدائن برای حفظ ناموس وپاکدامنی خویش آواره بیابانهای ایران می گردد..نیک بانو به اتفاق مروارید که کنیزآنان بوده در بیابان ازهم جدا می شوند،نیک بانو به سمت شرقی شهر یزد می رود و در ۳۷ کیلومتری شهراردکان به کوهی می رسد. نیک بانوچون به دامنه کوهی پشت هیومن و سنجد می رسد سیاهی دشمن را از دور می بیند،نالان و گریان به سمت کوه خشک بالا می رود.همینکه به دسترس دشمن قرار می گیرد آهی از دل کشده وبا نگاهی به کوه می گوید:مرا چون مادری مهربان در آغوش خود بگیر و از دست دشمنانم برهان.
همان لحظه شکافی در کوه پدیدار ونیک بانو در آن ناپدید می گردد وسپاهیان دشمن از مشاهده واقعه حیران گشته وراه خود می گیرند.پس از مدتی بالای این کوه بلند خشک و بایر قطرات آب به زمین می چکد.به قدری که مسافریراسیراب واگر جمعیت زیادتری به آنجا برسند جریان قطرات آب بیشترشده به طوریکه همه را کفایت کند..


توضیح نویسنده:
ازآنجایی که قطرات آب از سقف این مکان به زمین می چکدبه چک چک مشهور شده.و هنگام ورود به داخل زیارتگاه کف آن کاملا بر اثر قطرات آب خیس می باشد.(به دلیل کمبود شارژ دوربین عکاسی دو عکس فوق را با دوربین موبایلم گرفتم که به خاطر کیفیت پائین تصاویر از شما عذر می خواهم.)
و اما نقل شده است که چوپانی در نزدیکی" چاه متک" گله خودرا گم می کند .پس از جستجوی زیاد با خستگی و تشنگی زیاد به این کوه بر می خورد که قطرات آب از آن بر زمین می چکد.رفع خستگی و تشنگی می کند و در آنجا به خواب عمیقی فرو می رود.در خواب بانویی فرهمند می بیند که به او می گوید: در این محل اتاقی بساز وشمع و چراغ بیافروز وبه دیگران هم خبر بده که چنین کنند و در اندکی با کمک زرتشتیان آن منطقه زیارتگاه پیر سبز یا چک چک ساخته می شود.

منظره بیرون زیارتگاه پیرسبز
آنچه که درتصویر فوق قابل مشاهده است ارتفاع زیاد این زیارتگاه و همچنین خشک بودن وبی آب بودن محوطه اطراف آن می باشد که حتی یک درخت هم در آن نزدیکی وجود ندارد.
به هنگام ورودبه زیارتگاه بایدهمه بازدید کنندگان کفشهای خود را در بیاورند و زرتشتیان نیز به هنگام آمدن به این زیارتگاه باید لباس مقدس خود را به تن کنند.همچنین در تاریخ ۲۴ تا ۲۸خرداد ماه هرسال تمامی زرتشتیان ایران وجهان دراین مکان جمع شده و به عبادت مشغول می شوند.