ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: شهرداری تهران سهم دولت را پرداخت تا واگن‌های مترو ترخیص شود
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

شهرداری تهران سهم دولت را پرداخت تا واگن‌های مترو ترخیص شود

لایحه تعیین قیمت بلیت مترو سال 91 در صحن علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت که طی آن، معاون مالی و اداری شهرداری تهران مشکلات مالی مترو را تشریح کرد.
لایحه تعیین قیمت بلیت مترو سال 91 در صحن علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت که طی آن، معاون مالی و اداری شهرداری تهران مشکلات مالی مترو را تشریح کرد.

به گزارش همشهری، پیش از شروع دستور جلسه، حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد رونمایی از طرح تفصیلی تهران گفت: ابلاغ این طرح امری مفید و در عین حال قابل تقدیر است زیرا شهرداری با این کار خود را درمعرض یک امتحان مهم قرار داده است.

بیادی ضمن اشاره به بند اضافه‌شده در طرح تفصیلی از سوی شورای‌عالی شهرسازی مبنی بر اختصاص کاربری مسکونی و مختلط به اراضی در اختیارش گفت: با چند کارشناس صحبت کردم و متوجه شدم شورای‌عالی شهرسازی نمی‌تواند مقررات طرح تفصیلی را تغییر دهد مگر اینکه درخواست‌های خود را به سمع و نظر کارشناسان برساند تا در شورای شهر بررسی شود و درصورت تایید شورا برای تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی ارسال شود. وی نگرانی خود را بابت ادامه اینگونه مداخلات و خارج شدن طرح تفصیلی از حیز انتفاع بیان کرد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در تایید اظهارات بیادی گفت: این اقدام شورای‌عالی شهرسازی با انتقاد شدید از سوی مجامع دانشگاهی و متخصصان مواجه شده است؛ ضمن اینکه این نگرانی وجود دارد که از سوی شورای‌عالی شهرسازی و کمیسیون ماده5 شاهد چنین تصمیماتی باشیم که البته مغایر با روح طرح تفصیلی شهر است. وی خواستار آن شد تا هر چه سریع‌تر از سوی کمیسیون عمران شورای شهر پیشنهاد اصلاح این بند به‌صورت دوفوریتی تهیه و به تصویب شورای شهر برسد و متعاقب آن برای شورای‌عالی شهرسازی ارسال شود.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز با تاکید بر دفاع از جایگاه شورای شهر گفت: تغییرات اعمال شده در طرح تفصیلی شهر تهران بدون اطلاع شورای شهر بوده بنابراین یک بار دیگر باید درشورا مورد بررسی قرار گیرد. در جلسه دیروز همچنین حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر به نحوه پوشش مراسم رونمایی طرح تفصیلی توسط روزنامه همشهری به‌شدت انتقاد کرد.

بررسی لایحه تعیین نرخ بلیت مترو

به گزارش همشهری، در ادامه جلسه رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه 10درصد مردم از بلیت‌های تک‌سفره استفاده می‌کنند، گفت: سیاست مدیریت شهری این بوده که برای جلوگیری از ازدحام روزانه مسافران در صف‌های تهیه بلیت، قیمت بلیت تک سفره را افزایش دهیم تا مردم ترغیب به استفاده از بلیت‌های مدت دار و اعتباری شوند. بیادی نیز گفت: ما همه ساله با این مشکل روبه‌رو هستیم بنابراین پیشنهاد می‌کنم کمیته مشترکی که هم مورد قبول شورا و هم شهرداری و مردم باشد قیمت تمام‌شده بلیت مترو را براساس نرخ تورم تعیین کند.

نظر مرتضی طلایی نیز همین بود که نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی را ملاک تعیین نرخ کرایه‌ها قرار دهند تا جای بحث و گفت‌وگو نباشد.دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز تاکید داشت که نرخ بلیت‌های مدت‌دار و اعتباری ثابت بماند و درمورد افزایش قیمت بلیت‌های تک‌سفره و دوسفره نیز با توجه به اینکه پیشنهاد مترو افزایش 33 درصدی است بهتر است برای جلوگیری از وارد آمدن فشار به مردم این میزان افزایش کاهش پیدا کند و به20 درصد برسد.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اما تاکید داشت با توجه به افزایش بودجه جاری و عمرانی مترو در سال 91 اساسا دیگر نیازی به افزایش قیمت بلیت‌های مترو نیست. وی پیشنهاد داد درمورد بلیت‌های مدت دار و اعتباری نرخ سال گذشته اعمال شود و هیچ افزایشی نداشته باشیم؛ ضمن اینکه عدم‌افزایش قیمت بلیت مترو می‌تواند به استقبال بیشتر مردم از این وسیله نقلیه منجر شده در نهایت به نفع مترو تمام شود. علیرضا دبیر نیز با طرح این سؤال که مگر مردم افزایش قیمت گوشت و بنزین را حس نمی‌کنند؟

گفت: دولت پول برق مترو را براساس تعرفه صنعتی محاسبه می‌کند؛ ضمن اینکه دولت هم سهمش را نمی‌دهد و این باعث شده تا هزینه‌های بسیار بالایی بردوش مترو سنگینی کند بنابراین شورای شهر باید در بحث هزینه‌های مترو وارد عمل شود تا در آینده با یک شرکت ورشکسته مواجه نباشیم. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر اما پیشنهاد داد: با توجه به اینکه مترو در ساعات پیک ترافیکی با ازدحام شدید مواجه است بنابراین باید از دولت بخواهیم تا به تعهدات خود در قبال مترو عمل کند.

در پایان این اظهارات مهدی چمران رئیس شورای شهر نظر نهایی خود را در باره بهای بلیت مترو اعلام کرد و گفت: امسال باید در تعیین قیمت بلیت مترو به‌گونه‌ای عمل کنیم که سال آینده تعادل بخشیدن به نرخ‌ها برایمان سخت نشود زیرا اگر امسال قیمت را ثابت نگه‌داریم، سال آینده باید فشار بیشتری را متقبل شویم.

وی با تاکید بر اینکه مترو باید بتواند مخارج خود را تامین کند اظهار داشت: سیاست مدیریت شهری این است که ناوگان حمل‌ونقل عمومی تقویت شود تا مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و به همین نسبت از حجم ترافیک کاسته شود به همین دلیل باید روی افزایش سهم اتوبوس و مترو فکر کرده و قیمت‌ها را در حد قابل‌قبولی افزایش دهیم که استقبال مردم را نیز به‌دنبال داشته باشد. رئیس شورای شهر با اعلام اینکه مترو پرخرج است و هزینه‌های نگهداری، ساخت و توسعه و جاری بالایی دارد، گفت: نمی‌‌توان در شرایطی که قیمت گوشت و لبنیات و... در جامعه بالا می‌رود تنها با ثابت نگه‌داشتن قیمت

حاصل بحث و گفت‌وگوهای اعضای شورای شهر در مورد قیمت بلیت مترو به اینجا کشیده شد که بازهم همچنان روی جوانب مختلف این امر بررسی‌های لازم صورت گیرد.

نیمی از ال سی 450 میلیون یورویی را دولت باید می‌پرداخت

از حسین‌محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهردار تهران دعوت شد تا با قرار گرفتن پشت تریبون جلسه علنی شورای شهر به ارائه توضیحاتی از نحوه ترخیص واگن‌های قطار مترو بپردازد. وی ضمن تاکید بر اینکه ما نیز دنبال کاهش هزینه‌ها هستیم اما آخر سر ناچاریم در قالب آوردن اصلاحیه به جبران بپردازیم، گفت: واقعیت این است که اگر شما قیمت بلیت مترو را افزایش ندهید نهایتا کسری بودجه‌های پیش آمده را ما باید جبران کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته یارانه مترو 220 میلیارد تومان بود که فقط 78 میلیارد آن را دولت پرداخت کرد و مابقی بر دوش شهرداری افتاد که این خلاف سهم نصف نصف دولت و شهرداری است. به گفته پورزرندی، هم‌اکنون با مشکل ترخیص واگن‌های مترو مواجهیم که نیاز به 600 میلیارد تومان اعتبار دارد که شهرداری ناچار شده است 450 میلیون یورو ال‌سی باز کند که نصف این رقم در تعهد دولت محترم بود. از آذرماه سال گذشته واگن‌های مترو وارد بندر عباس شده و درحال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: بالغ بر 150 بار به بانک عامل مراجعه کردم نهایتا ما متعهد به پرداخت سهم دولت شدیم تا بتوانیم تجهیزات مترو را از گمرک ترخیص کنیم. معاون مالی و اداری شهردار درباره نحوه تامین اعتبار برای تامین هزینه ترخیص واگن‌های مترو گفت: شهرداری از محل فروش املاکش، ارائه انواع تضمین‌نامه، گرو گذاشتن چک مشتریان و... موفق شده این اعتبارات را تامین کند و امروز تجهیزات در حال آزادسازی است، اما هنوز برای 300میلیارد تومان سهم دولت باید تعیین تکلیف انجام شود و تدابیر لازم صورت گیرد.

پس از پایان این اظهارات مهدی چمران در تایید سخنان معاون مالی و اداری شهردار تهران گفت: آقای پورزرندی واقعا زحمات فراوانی کشیدند و به حق درست می‌گویند. وی گفت: البته آنچه آقای پورزرندی گفتند یکی از مسائل بود مشکلات دیگری هم هست مثلا فاینانس هزارمیلیارد دلاری خط 4 مترو که بانک‌ها حاضر به پذیرش تعهد شهرداری نیستند و همه این مشکلات سر ایشان خالی می‌شود.