ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: هشدار زلزله تهران بررسی شد.
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

شیوه‌‌های اطلاع‌رسانی صحیح و آگاه‌سازی شهروندان در زمان وقوع زلزله با هدف بررسی توانایی‌ها و رفع نقاط ضعف در نخستین مانور رادیویی اطلاع‌رسانی و هشدار زلزله تهران بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این مانور که در مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران با مشارکت رادیو فرهنگ برگزار شد، بر مبنای سناریوی تدوین شده با فرض وقوع زلزله‌ای با بزرگای 6 در مقیاس ریشتر در اثر فعالیت گسل نیاوران و در عمق 10 کیلومتری زمین، بخشهایی از شهر تهران به ویژه مناطق 6 و 8 بعنوان مناطق آسیب ‌دیده معرفی شد و کمیته اطلاع‌ رسانی و هشدار ستاد مدیریت بحران شهر تهران با فعال شدن به تمرین تولید اخبار، انتشار اطلاعیه، انجام مصاحبه و ارائه توصیه‌های ایمنی به شهروندان پرداخت.

«عزیزالله رجب ‌زاده»، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حاشیه این مانور با تاکید بر لزوم برگزاری مانورهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران گفت: با برگزاری این مانور‌ها می‌توان به وضعیت ایده‌آل رسید و برگزاری تمرین اطلاع‌رسانی رادیویی یکی از ضرورتهای این حوزه است و هر اندازه بیشتر تمرین شود آمادگی بیشتری به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به اطلاع‌رسانی قبل از وقوع بحران و نقش آن در آماده‌سازی مردم افزود: با اطلاع‌رسانی پیش از وقوع بحران و آموزش مردم، آمادگی آنها افزایش یافته و با ادبیات بحران آشنا شده و به اقدام صحیح عادت می‌کنند، در نتیجه در زمان وقوع بحران با مشکل کمتری مواجه می‌شوند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با رد نظر کسانی که معتقدند اطلاع‌رسانی پیش از وقوع زلزله در بین شهروندان ایجاد ترس می‌کند، گفت: باید بتوانیم با برگزاری مانور‌های اینگونه در بین مردم آگاهی آنان را افزایش دهیم چرا که افزایش آگاهی باعث کاهش ترس می‌شود، در نتیجه شهروندان آماده‌تر خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آمادگی برگزاری برنامه‌های بیشتر در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش از طریق رادیو و دیگر رسانه‌ها را دارد از پیشنهاد مدیران رادیو فرهنگ برای تولید برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی در حوزه مقابله با زلزله استقبال کرد.

«کاظم‌زاده»، مدیر رادیو فرهنگ نیز با اظهار امیدواری نسبت به تداوم برگزاری مانور‌هایی از این دست گفت: با برگزاری هر مانور شاهد پیشرفتهای جدید هستیم، به لحن رسانه‌ای مناسب و متن خوب نزدیک می‌شویم و از تواناییهای خود شناخت بیشتری پیدا می‌کنیم.

در این مانور مسئولان ستاد‌های مدیریت بحران مناطق 6 و 8 در تماسهای رادیویی به ارائه گزارش پیامد‌های زلزله فرضی و اقدامات انجام شده پرداختند و در استودیوی رادیویی برپا شده در مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران نیز انتشار گزارشها، توصیه‌ها و اخبار تلفات و خسارات تمرین شد.