ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: دانشگاه آزاد قزوین قابلیت بین المللی شدن را دارد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دانشگاه آزاد اسلامي قزوين به دليل ايجاد زيرساخت هاي لازم آموزشي، علمي، پژوهشي و تحقيقاتي زمينه ی بين المللي شدن را دارد .
به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، دكتر ارسلان قرباني، قائم مقام وزير علوم، تحقيقات و فن آوري در امور بين الملل در بازديد از مراكز تحقيقاتي، آموزشي و رفاهي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين اظهارداشت: پيشرفت ها و افتخارات چند ساله اخير اين دانشگاه مورد توجه وزارت علوم است و بنده براي بررسي چگونگي همكاري و بازديد از امكانات دانشگاه آزاد اسلامي قزوين در این مرکز علمی حضور دارم.
قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل افزود: اين دانشگاه به دليل ايجاد زيرساخت هاي لازم آموزشي، علمي، پژوهشي و تحقيقاتي از شرایط بين المللي شدن برخوردار است و مي توان به دليل ارتباط گسترده دانشگاه آزاد اسلامي قزوين در بخش همكاري هاي بين المللي از تجربه هاي اين دانشگاه براي ساير دانشگاه هاي كشور استفاده كرد.
وي هم چنین به رويكرد وزارت علوم در خصوص ارتباط همكاري بيشتر با دانشگاه آزاد اسلامي اشاره كرد و گفت: رويكرد وزارت علوم با توجه به تحولات اخير در دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان يكي از روند هاي مهم وزارت علوم، هم افزايي در بحث گسترش همكاري هاي بين المللي است و انتخاب دانشگاه آزاد اسلامي قزوين به عنوان اولين دانشگاه آزاد اسلامي در كشور در همين راستا بوده است كه جا دارد از پيشرفت ها و زحمات دكتر موسي خاني رييس دانشگاه آزاد اسلامي قزوين به دليل مديريت و تاسيس چنين دانشگاهي قدردانی كنم.
دكتر قرباني افزود: دانشگاه آزاد اسلامي قزوين با وجود حیات کوتاه خود، مديريت توانمندي را به همراه داشته كه بايد از زحمات رييس، هيات رييسه، معاونان و كاركنان زحمت كش اين دانشگاه قدرداني شود. مطمئناً اين نوع مديريت ها در نظام اسلامي ماندگار است و بايد الگويي براي ساير دانشگاه هاي كشور باشد.
وي به زمينه هاي موجود همكاري هاي دوجانبه اشاره و يادآور شد: تاسيس شعب دانشگاهي، كميته هاي مشترك، كنفرانس های بين المللي مشترك در سازمان هاي تخصصي، ميزباني سازمان هاي تخصصي با پارك هاي فن آوري، ميزباني كنفرانس هاي بين المللي سازمان هايي همچون يونسكو، همكاري براي تجاري سازي دانش هاي كاربردي، استفاده از قابليت استادان ايراني خارج از كشور، گسترش گفتمان فرهنگي و تمدني براي تصويري واقعي از تاريخ و دين كشور ايران، اختصاص و ايجاد كرسي هاي اسلام شناسي، زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه هاي معتبر دنيا از برنامه ها و زمينه هاي موجود همكاري هاي دو جانبه و جند جانبه وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه هاي خارجي است و در راستاي تحقق اين برنامه ها دانشگاه آزاد اسلامي قزوين را به عنوان يك بال اصلي و محوري در نظر گرفته ايم.
وي سپس با تاكيد بر ديپلماسي علمي كشورمان با دنيا تصريح كرد: ره يافت و چشم انداز وزارت علوم، فرآيندي است يعني براي جهاني شدن علم بايد خود را با حركت رو به شتاب علمي در جهان هماهنگ كرد و در اين راستا با رعايت منافع ملي با همه كشورهاي دنيا به غير رژيم اشغال گر قدس همكاري داريم و كشورهايي که به تكنولوژي ما نياز دارند؛ در اولويت هستند.
دكتر قرباني به تغييرات ساختار اداري در وزارت علوم در بخش همكاري هاي بين المللي اشاره كرد و گفت: شهادت دانشمندان علمي ايران نشان از پيشرفت چشمگير كشورمان در علوم مختلف دارد و در همين راستا همكاري هاي بين المللي را به عنوان يك فرصت نگاه كرده نه يك تهديد و خوشبختانه نگاه بزرگان كشور نيز در اين خصوص به توسعه همكاري هاي بين المللي علوم مختلف كشورمان با دنيا بسيار مثبت است.
وي افزود: البته همكاري هاي بين المللي بدون چالش نيست و اين چالش ها را مي توان با گفتمان و تغيير ذهنيت برطرف كرد و در اين راستا بين شوراي عالي امنيت ملي، وزارت خارجه، وزارت علوم و همه بخش هاي مرتبط در اين زمينه هم گرايي وجود دارد.
قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل به كسب رتبه هاي برتر علمي كشورمان در منطقه و جهان اشاره كرد و گفت: در سال 2011 از نظر توليد علم در منطقه رتبه اول و در دنيا رتبه 17 را كسب كرديم. فراگيري و تبحر بيشتر زبان انگليسي در بين دانشجويان، محققان و استادان ما يكي از دلايل اصلي اين موفقيت است.
وي جذب 24 هزار دانشجوي خارجي را از برنامه هاي پنجم توسعه كشور اعلام كرد و يادآور شد: طبق برنامه پنجم توسعه كشور بايد 24 هزار دانشجوي خارجي در كشورمان تحصيل كنند و براي تحقق اين امر بايد پيوندهاي فرهنگي و تغيير نگاه ها نسبت به كشورمان ايجاد شود و زبان انگليسي نبايد به عنوان يك مانع براي تحقق اين برنامه مطرح باشد و مطمئناً اين مشكل را برطرف خواهيم كرد.
دكتر قرباني برگزاري دوره هاي مشترك دانشگاه هاي ايران و جهان را داراي مزايا و قابليت هاي بسياري دانست و گفت: كمك به حفظ نخبه گان در كشور بايد يك الگو باشد و باتوجه به نام گذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري حمايت و ايجاد بسترهاي لازم براي توسعه تحصيلات تكميلي در كشور بسيار اهميت دارد.
وي در پايان گفت: ايران تنها كشوري در منطقه است كه تقاضاي تحصيلات تكميلي در آن بالا است. با اين كه امسال 10 هزار دانشجو را در مقطع دكترا پذيرش خواهيم كرد باز هم پاسخگوي متقاضيان تحصيلات تكميلي نيستيم و ظرفيت سازي و برگزاري دوره هاي مشترك تحصيلي ايران با كشورهاي دنيا از راه كارهاي حل اين مشكل است.
منبع:سایت دانشگاه