ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: قیمت بلیط مترو (اظهارت شهرداری تهران)
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اگرچه شهرداري تهران پيشنهاد داده بود تا نرخ بليت مترو در سال جاري افزايش نيابد اما اعضای شورای شهر تهران با اين پيشنهاد موافقت نكرده و با مصوبه اين ميزان را 12 درصد افزايش دادند. اگرچه اين پيشنهاد شهرداري، اعضاي شوراي شهر را غافلگير كرد اما...

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و‌نقل و ترافيك شهردار تهران با حضور در جلسه علني روز گذشته شوراي شهر در تشريح دليل اين پيشنهاد گفت:«با تمام اقدامات انجام شده شهرداری از مشکل یارانه ها رهایی پیدا نمی کند و میزان افزایش در نظر گرفته شده برای بليت مترو پایین تر از متوسطی است که دولت، مردم و قانون پذیرفته اند. دغدغه همه ما مشکلات مردم است ، به نمایندگی از شهردار تهران اعلام می کنم لایحه افزایش قیمت بليت مترو را بر می گردانیم و با همان نرخ سال 90 به مردم ارائه خواهیم داد چراكه اگر قرار باشد 400 میلیارد تومان یارانه بليت را خودمان مهیا کنیم 407 میلیارد تومان مهیا می‌کنیم.»

به گفته تشكري هاشمي «طبق کارشناسی انجام شده برای 600 میلیون جابه‌جایی مسافر در مترو که برای سال 91 پیش بینی شده است 480 میلیارد تومان هزینه نگهداری ، دستمزد و استهلاک آن هم نه استهلاک ایستگاه ها و مسائل زیربنایی در نظر گرفته شده است.» وی افزود : «از 480 میلیارد تومان 100 میلیارد به عنوان یارانه شهرهای بزرگ در نظر گرفته شده که اگر قرار باشد 10 میلیارد به مشهد تخصیص یابد ، باید 90 میلیارد تومان به تهران پرداخت شود که با توجه به رویه سال های قبل دولت در این خصوص پیش بینی می کنیم 70 تا 80 میلیارد تومان به دستمان برسد و 450 میلیارد تومان را شهرداری و مردم پرداخت می کنند .»

تشکری ادامه داد : «113 میلیارد تومان از محل بليت درآمد خواهیم داشت و 290 میلیارد تومان را باید به عنوان یارانه شهرداری در نظر بگیریم و 150 میلیارد تومان کسری بودجه مترو را باید تا پایان سال 90 در نظر بگیریم اما با تلاش شرکت بهره‌برداری مترو و شورای شهر این قطار از حرکت نمی ایستد و با وجود تمام سختی ها به ارائه خدمت به شهروندان ادامه می دهیم .»

وی در پاسخ به واکنش برخی اعضای شورای شهر مبنی بر سیاسی خواندن این تصمیم شهرداری تاکید کرد : «کمیسیون های تخصصی که فضای سیاسی و رسانه ای نیست. با بررسی انجام شده دیدیم 20 درصد افزایش را منطقی اعلام کنیم ؛ در جلسه دوم در کمیسیون 15 درصد افزایش در نظر گرفته شد و پیشنهاد امروز رئیس شورای شهر نیز 10 درصد افزایش است ، اما این اعداد هزینه های ما را جبران نمی کند.»

تشکری افزود : «وقتی از دولت 70 تا 80 میلیارد تومان نمی توانیم بیشتر بگیریم و شورای شهر نیز بیش از 140 میلیارد تومان بودجه برای مترو تصویب نمی کند و تنها 10 درصد افزایش قیمت داشته باشیم مدیران اجرایی دچار مشکل می شوند به عنوان مثال با پیمانکاری مواجه می شویم که نمی توانیم پولشان را پرداخت کنیم.»

وی تصریح کرد: «در کمیسیون تخصصی ، حرف تخصصی می زنیم اما بنا به مصالحی می گوییم افزایش کمتری داشته باشیم .وقتی شهروندی که تا دیروز فلان قیمت بابت بليت مترو داده از فردا با افزایش آن مواجه شود این هزینه اجتماعی دارد، امیدوارم رویه هایی که می تواند مسیر منطقی مترو را حفظ کند با این تصمیمات تداخلی در آنها ایجاد نشود .»