ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: قالیباف: بی هویت ترین معماری ها در شهرهای خودمان است
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

قالیباف: بی هویت ترین معماری ها در شهرهای خودمان است

در شهرها در حوزه ساختاری و کارکردی دچار مشکلات عمیق هستیم و زخم های کهنه ای در آنجا وجود دارد نمونه آن نیز معماری شهرها است و ما امروز واقعاً بی هویت ترین معماری ها را در شهرهای خودمان شاهد هستیم.
[تصویر:  8011_634736055773557265_l.jpg]

به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف پنج شنبه شب در آیین اختتامیه نخستین همایش بین المللی معماری و توریسم در مشهد اظهار داشت: امروز همه باورمان بر این است که شهر یک موجود زنده بوده، حیات دارد و نباید انگشت در چشم آن کرد
.
دکتر محمدباقر قالیباف شهردار‌ تهران طی سخنانی در نخستین همایش بین‌المللی معماری و توریسم که در محل مرکز همایش های صدا و سیمای شهر مقدس مشهد برگزار شد ، سالروز حماسه آزاد‌سازی خرمشهر را تبریک گفت و افزود: سوم خرداد یادآور رشادتهای فرزندان این سرزمین است و باید از همه این شهدای این حماسه مخصوصاخادم الشریعه که در عملیات بیت‌المقدس فرماندهی تیپ امام‌رضا‌(ع) را بر عهده داشت یادی داشته باشیم.

دکتر قالیباف در ادامه بر ضرورت استفاده از نظریات اندیشمندان و متخصصان تاکید کرد و گفت: وقتی در اوایل قرن بیستم موضوعات را رصد می‌کنیم شاهدیم در آن زمان مدیران خیلی احساس نیازمندی به علم نمی‌‌کردند و خود را بی‌نیاز از علم می‌‌دانستند اما در دهه اول قرن 21 وقتی کار مدیران را رصد می‌کنیم شاهد آن هستیم که امروز از علم احساس بی‌نیازی نمی‌کنند، اما یک درک سطحی و برداشت غلط و بعضاً از علم و کارهای علمی در مجموعه کارها می‌بینیم.


شهردا تهران یادآور شد: نتیجه این برداشت سطحی ان می شود که همه افرادی که در حوزه عقل نظری بحث های بسیار مهمی را مطرح کرده و در حوزه تئوری و نظری مبانی را در اصلاح رویکردها تنظیم می کنند اما در حوزه عقل ابزاری افرادی که مثل بنده در مدیریت هستیم تا انها را به کار بگیریم، اینجاست که چرخ کار نمی چرخد و درجا می زنیم.

وی در ادامه یاداور شد: در این بیست و اندی سال مرتب در حوزه توریسم معماری و شهرسازی بحث کردیم و مستندها، داکیومنت‌ها و پیشنهادات بسیار خوبی نیز دیده ایم اما آیا در این سه دهه ای که پشت سر گذاشتیم اتفاق مهمی در عرصه معماری و هرچه برون داد آن بوده رخ داده است؟


دکتر قالیباف تاکید کرد اگر بقیه قرن بیست و یکم را نیز به همین نحو ادامه دهیم به کار به همین منوال خواهد گذشت و ایران هنوز کشوری در حال توسعه است اما معلوم نیست چه زمانی می خواهد به توسعه برسد.


شهردار تهران در ادامه به موضوع معماری در شهر پرداخت و گفت باور همه ما این است که شهر یک موجود زنده است و حیات دارد و نیازمند یک رصد جدی است بنابراین کسی باید دقیقاً نبض شهر را بگیرد و علائم حیاتی آن را کنترل کند.

وی همچنین به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و ابراز داشت: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون تولید، استقلال و عزت خود را حفظ کند اما این تولید باید در راه تولید قدرت، ثروت، منزلت و معرفت باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: وقتی به این موضوع بر می گردیم شاهد هستیم در شهرها در حوزه ساختاری و کارکردی دچار مشکلات عمیق هستیم و زخم های کهنه ای در آنجا وجود دارد نمونه آن نیز معماری شهرها است و ما امروز واقعاً بی هویت ترین معماری ها را در شهرهای خودمان شاهد هستیم.