ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ساخت مونوریل و نگرانی‌ها از تخریب بافت تاریخی کرمانشاه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

ساخت مونوریل و نگرانی‌ها از تخریب بافت تاریخی کرمانشاه



قرارگاه خاتم الانبیاء مدیریت اجرایی ساخت این قطار شهری را بر عهده دارد

[تصویر:  7996_634735338412189297_l.jpg]
درپی اظهار نگرانی برخی از کارشناسان از ساخت پروژه مونوریل (قطار شهری) کرمانشاه و آسیب به آثار تاریخی در محوطه ساخت این پروژه، حجت الله موسوی اجاق، عضو شورای شهر کرمانشاه اعلام کرد که "ساخت این قطار شهری هیچ آسیبی به بافت سنتی شهر و بلوار قدیمی طاق بستان نخواهد زد."
نخستین بار بحث احداث این قطار شهری، در سال ۱۳۸۸ توسط محمد رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت وقت مطرح شد و به گفته وی این پروژه از سال ۱۳۸۵ در دستور کار قرار گرفته بود.
آقای رویانیان در همان زمان اعلام کرد که قرارگاه خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران عملیات اجرایی این طرح را برعهده دارد.
این قطار شهری ۱۳ کیلومتر طول دارد و در مسیر آن ۱۲ ایستگاه پیش بینی شده است. در ابتدا بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بودجه و اعتبار برای آن در نظر گرفته شد.
ساخت این طرح در سال نخست اجرای آن با اختلاف نظر روبرو شد و در مواردی نیز میراث فرهنگی استان نسبت به احتمال آسیب به بناهای تاریخی در این مسیر هشدار داد. اما در نهایت تفاهم نامه سال ۱۳۸۸ قرارگاه خاتم الانبیا را مسئول پیگیری تمام کارهای پروژه مونوریل اعلام کرد.
در همین حال برخی از کارشناسان نسبت به تخریب و یا آسیب به آثار این محدوده به ویژه بلوار طاق‌بستان و قرار گرفتن دیوار شکارگاه خسروپرویز در این پروژه ابراز نگرانی کردند.
اما عضو شورای شهر کرمانشاه در خصوص بلوار طاق بستان گفت که "احداث مونوریل به هیچ وجه باعث تخریب این بلوار نخواهد شد."
وی در مورد قرار گرفتن دیوار شکارگاه خسروپرویز در مسیر این مونوریل نیز گفت: مسیر این مونوریل مشکلات خاص خود را دارد و یکی از آنها هم مسئله دیوار شکارگاه خسروپرویز است که اداره میراث فرهنگی با عبور مونوریل از این مسیر مخالفت کرده است.
همچنین به گفته آقای موسوی اجاق، بخشی از این قطار شهری از زیرزمین عبور خواهد کرد و "شورای اسلامی شهر چیزی غیر از این نخواهد پذیرفت."
سال گذشته سعید سلیم ساسانی، سرپرست سازمان قطار شهری کرمانشاه گفت برای این پروژه در سال ۱۳۸۹ مبلغ ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در سال ۱۳۹۰ نیز ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد.
وی همچنین گفت: "مصوبه سفر رهبری سالانه ۱۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده است".
به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمانشاه، این استان با آثار تاریخی و غارهای مختلف به عنوان یکی از قدیمی ترین زیستگاه‌های اولیه بشری شناخته شده است.
پیشتر یک کارشناس میراث فرهنگی در گفت و گو با رسانه‌های داخلی با تاکید بر اینکه تخریب بافت قدیمی کرمانشاه از پیش آغاز شده و در طول این سالها روند این تخریب شدت گرفته است، گفت: "۲۰ درصد از بافت ۳۵۰ هکتاری کرمانشاه طی سال ۱۳۸۶ تخریب و بخشی از مناطق تخریب شده به حال خود رها شد."
با این حال، مسعود علویان صدره معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در بهمن ماه سال گذشته در کنفرانس خبری گفت که در دوره دولت های نهم و دهم، شاهد بیشترین میزان مرمت بنا و ثبت آثار تاریخی در کشور بودیم. وی افزود: "جوسازی بعضی افراد باعث شده است که این خدمات ارزنده در حوزه میراث فرهنگی کشور کمتر دیده شود."
این در حالی است چندی پیش روزنامه شرق نوشت از سال ۱۳۸۲ که قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا ابتدای سال ۱۳۹۰، دست کم ۴۰ اثر یا محوطه تاریخی ثبت ملی یا دارای ارزش ثبت، تخریب شده است.