ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: آمار وحشتناک پورمحمدی از آلودگی هوا: بریز و بپاشها را صرف دریاچه ارومیه کنید
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آمار وحشتناک پورمحمدی از آلودگی هوا: بریز و بپاشها را صرف دریاچه ارومیه کنید

طبق آخرین آمار، میزان تولید کربن امسال به هفتصد تن رسیده است، این در حالی است که میزان تولید کربن در ده سال گذشته سیصد تن بود؛ نکته مهم این است که حجم تولید کربن در کشور بسیار بالا رفته و ما جزو چند کشور اول دنیا از نظر تولید کربن هستیم، هر چند ما با کشورهای صنعتی فاصله زیاد داریم / اگر بحران این دریاچه از نظر صاحب نظران استان جدی است پس باید از خود استان شروع کنیم؛ باید از بخشی از بریز و بپاش‌های همین استان پرهیز و بودجه آن را برای رفع معضل دریاچه ارومیه به کار بست. در استان، نباید منتظر بودجه‌های ملی باشید و اگر بحران است باید هر سال مقداری از بودجه‌های استان را به این موضوع اختصاص دهید، همچنین باید مانع هرز منابع آب و برداشت‌های غیرمجاز شوید.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست «بررسی وضعیت دریاچه ارومیه» که با حضور اساتید دانشگاه ارومیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه و نگرانی از بحران خشک شدن آن، اظهارکرد: امروزه بحث زیست محیطی در دنیا حائز اهمیت ویژه است
او ادامه داد: این مقوله از نظر توسعه‌ای، بین‌المللی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی نیز قابل توجه است. این مساله مناقشه‌های جدی را در دنیا به وجود آورده است. بنابراین ما نیز از طرف‌های مختلف تحت تاثیر منابع طبیعی هستیم. آب، دریا، جنگل و... موضوعات جدی زیست محیطی در کشور ما هستند.

وی در ادامه به عوامل بحران زیست محیطی در کشور اشاره کرد و افزود: طبیعت در مناطقی از کشور دچار خشکسالی است؛ افزایش جمعیت، تغییر پدیده‌های جوی در کشور و بیرون از کشور، صنعتی شدن و... از عواملی است که بر محیط زیست تأثیر دارد؛ به طور مثال در زمینه صنعتی شدن، طبق آخرین آمار، میزان تولید کربن امسال به هفتصد تن رسیده است، این در حالی است که میزان تولید کربن در ده سال گذشته سیصد تن بود؛ نکته مهم این است که حجم تولید کربن در کشور بسیار بالا رفته و ما جزو چند کشور اول دنیا از نظر تولید کربن هستیم، هر چند ما با کشورهای صنعتی فاصله زیاد داریم ولی در حجم خود این آمار تولید کربن کشور زیاد است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه منابع آب زیر زمینی طی سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال نزولات آسمانی خوب بود، با این وجود همچنان در میانگین نزولات آسمانی به نسبت گذشته چهار درصد عقب هستیم.

وی در ادامه به پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: ریزگردها پدیده جدیدی است که به شدت همه را دچار مشکل کرده است، این در حالی است که یازده شهر ما در مرز آلودگی هوا بوده و دچار آلاینده‌های صنعتی هستند؛ نمی‌توان از کنار این مسایل ساده گذشت، محیط زیست اهمیت زیادی دارد و اگر به فکر شهروندان و نسل آینده خود هستیم باید آن را به اصلی‌ترین موضوع کشور تبدیل کنیم بنابراین برای بهبود معضلات زیست محیطی همه باید تلاش کنیم و اگر نیاز است باید سیاست‌های خود در حوزه‌های مختلف را تجدید و اصلاح کنیم.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: متأسفانه در بخش‌هایی توجه به محیط زیست، رها شده و مناسبات زیست محیطی در نظر گرفته نشده است، این یک نکته اساسی است و اهتمام همه به ویژه اهل تحقیق و دانشگاهی را می‌طلبد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با بیان اینکه سازمان بازرسی مسئولیت اجرایی ندارد، گفت: سازمان بازرسی کل کشور سعی می‌کند امور را تعقیب کرده تا درست پیش برود و بر حسن جریان امور نظارت دارد؛ درباره دریاچه ارومیه حداقل از این جلسه فهمیدیم که اجرا خوب پیش نرفته و برنامه ریزی‌ها خوب انجام نمی‌شود، این به معنای آن نیست که برای دریاچه ارومیه کار نمی‌شود، کار‌های خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست؛ معتقدم باید رویکرد و نگاه ما به پژوهش تغییر کند. متأسفانه بسیاری از تصمیم گیری‌ها متکی به عقبه کارشناسی نیست.

وی با اشاره به اینکه مسئولان برای تصمیم گیری درباره دریاچه ارومیه باید به پژوهش‌های مراکز علمی اتکا کنند، افزود: استان آذربایجان غربی دارای موسسه تحقیقاتی و اساتید برجسته است و نهادهای تصمیم گیرنده درباره دریاچه ارومیه یا به صورت واگذاری و یا به شکل مشارکتی باید با این مراکز همکاری داشته باشند چراکه این ظرفیت استانی است که باید برای حل بحران این دریاچه به کار گرفته شود.

پورمحمدی هم‌چنین با تاکید بر اینکه برای حل بحران دریاچه ارومیه باید در وهله‌ی اول از ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی استفاده کرد، گفت: اگر بحران این دریاچه از نظر صاحب نظران استان جدی است پس باید از خود استان شروع کنیم؛ باید از بخشی از بریز و بپاش‌های همین استان پرهیز و بودجه آن را برای رفع معضل دریاچه ارومیه به کار بست. در استان، نباید منتظر بودجه‌های ملی باشید و اگر بحران است باید هر سال مقداری از بودجه‌های استان را به این موضوع اختصاص دهید، همچنین باید مانع هرز منابع آب و برداشت‌های غیرمجاز شوید.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان با بیان اینکه مشکلات مطرح شده در این نشست به مدیریت استان ابلاغ خواهد شد، گفت: اول باید ظرفیت علمی استان در اختیار حل این بحران قرار گیرد، اگر با بهبود روش‌های استانی تغییرات جدی اتفاق می‌افتد باید انجام داد، همچنین چنانچه قرار است باروری ابرها انجام گیرد از دانشگاه ارومیه و موسسه‌های علمی و تحقیقاتی استان استفاده شود.
ای بابا
این پورمحمدی خودشم نفهمید چی کاره است!
هر بار یه امار میده هفته دیگه میاد میگه اشتباه شده و اینا، ما که هنوز یادمون نرفته...!