ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: روز جهانی محیط‌ زیست 40‌ ساله شد/جای خالی ایران در برنامه‌های روز جهانی محیط زیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
هر سال روز 5 ژوئن (16‌خرداد ماه) دوستداران و علاقه‌مندان به طبیعت روز جهانی محیط‌زیست را گرامی می‌دارند.
سازمان ملل در این روز از چنین موتور محرک پرقدرتی به‌منظور ارتقای آگاهی عموم از مسائل زیست‌محیطی و جلب مشارکت‌های سیاسی استفاده می‌کند. روز جهانی محیط‌زیست امسال چهلمین سالگرد خود را پشت‌سر می‌گذارد.
--
مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست گفت: پنجم ژوئن (شانزدهم خرداد) روزی است که دوستداران و علاقه‌مندان به طبیعت در سراسر دنیا روز جهانی محیط‌زیست را گرامی می‌دارند و البته در کشور ما نیز به‌جای روز جهانی محیط‌زیست، از پانزدهم تا بیست و یکم خرداد به‌عنوان هفته محیط‌زیست نامگذاری شده تا ثابت کنیم ما بیشتر از تمام دنیا به محیط‌زیست اهمیت می‌دهیم!
درحالی‌که 16 خرداد (روز جهانی محیط‌زیست) در بسیاری از کشورهای جهان با اجرای برنامه‌های متنوع و برگزاری کنفرانس‌های مختلف گرامی داشته شد، جای کشورمان در مراسم مربوط به این روز خالی بود. وحید نوروزی افزود: امسال کنفرانس (Rio + 20) به میزبانی برزیل از سی و یکم خرداد تا دوم تیر برگزار خواهد شد و قرار است سران دولت‌ها در این نشست مسیر آینده خود را برای دستیابی به توسعه پایدار در قرن 21 مشخص کنند. وی موضوع کلیدی که در این کنفرانس بر آن تأکید خواهد شد را اقتصاد سبز اعلام کرد و گفت: منظور از اقتصاد سبز، اقتصادی است که براساس رعایت اصول زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده باشد و مضمون آن طرح این پرسش است که آیا شما هم در اقتصاد سبز نقش دارید؟ نوروزی با اشاره به اینکه همزمان با روز جهانی محیط‌زیست و برگزاری مراسم مربوط به این روز، از دفترچه‌ای حاوی اطلاعات زیست‌محیطی تحت عنوان پاسپورت سبز رونمایی شد، اظهار کرد: در این دفترچه نکاتی در مورد چگونگی حفاظت از محیط‌زیست به‌خصوص حین سفر آورده شده است. وی اضافه کرد: جای تأسف است که با وجود شعارهایی که در زمینه محیط‌زیست داده می‌شود، در این نقشه هیچگونه فعالیتی برای ایران تعریف نشده است. مشاور زیست‌محیطی معاون شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: درحالی‌که حتی کشورهایی مانند امارات و کویت نیز به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند، ما در این زمینه فقط شعار می‌دهیم.