ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: "اتاق تفکر ایران شهرساز" - تفکر شماره 1: بافت فرسوده
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

بحث و تبادل اطلاعات در زمینه بافت فرسوده



هدف از این کار تبادل اطلاعات و نظرات و عقاید و دانسته ها برای افزایش اطلاعاتمون و ایجاد بحث مسایل شهرسازی و معماری هست

هرکی هر چی داره حتی یک جمله یک پاراگراف یا ... همین جا بنویسه تا با هم جمع بندی کنیم

(و میتونیم هربار روی یک موضوع کار کنیم و در انتها از مطالب گرداوری شده در تاپیک یک مقاله 2- 3 صفحه ای تهیه کنیم و مثلا برای درج در فصلنامه با درج نام شرکت کننده های موثر در دون موضوع به مدیر فصلنامه تحویل بدیم...)



ممنون از همه شما

به نقل از مهندس shahrsaz67:
پیشنهاد میکنم هرکدوم از ما که علاقه داریم تو بحث شرکت کنیم یا در نوشتن مقاله مشارکت داشته باشیم هرکدوممون از کتاب و مقالات و ... که درباره ی بافت فرسوده داریم و مطالعه میکنیم چکیده و خلاصه ای از آنها را در اینجا تایپ شده یا عکس گرفته شده قرار بدیم و با ذکر منبع حتما این کار رو بکنیم و در نهایت یک یا دو نفر به جمع بندی مطالب بپردازند.لازمه این کار عنوان درست انتحاب کردن است و مشارکت دوستان که فکر میکنم اگر خوب پیش بره این کار یکی از کارهای زیبای سایت خواهد شد.در نهایت در مقاله دوستانی که مشارکت داشتند به عنوان تهیه کنندگان نوشته میشه
فکر خوبیه در مورد تحولات شهرسازی مدرن و نوآوری ها و یا معرفی سایتهای خارجی رو من حساب کنید .خوشحال میشم اگه همراهیتون کنم:))
ارکیده جان من تازه این تاپیک رو دیدم
اگر درست متوجه شده باشم
هدفمون این هست که یک مقاله با محوریت بافت فرسوده بنویسیم
درسته؟
http://www.iranshahrsaz.com/showthread.p...2#pid25922
http://www.iranshahrsaz.com/showthread.p...8#pid20978
http://www.iranshahrsaz.com/showthread.php?tid=5678
http://www.iranshahrsaz.com/showthread.p...6#pid24736
http://www.iranshahrsaz.com/showthread.p...1#pid13821
http://www.iranshahrsaz.com/showthread.php?tid=7617
یک سری از فایل های سایت که براتون آدرسش رو گذاشتم.
البته مهندس ارکیده اگه با مهندس مهربون هماهنگ میکردین برای کارگروه همزمان این موضوع کار میشد فکر کنم بهتر میشد،هنوزم میشه چون شنیده بودم موضوع بعدی کارگروه بافت فرسوده هست.مرسی از موضوع خوبی که شروع کردین.سعی میکنم من هم مشارکت کنم در بحث.
ممنونم مهندس orkideh عزیز به نظر منم این اتاق فکر از کارگروه جدا باشه خیلی بهتره و به خاطر این ایده هم تشکر می کنم ...به نظرم واقعا خوبه .....تا جایی که بتونم توی این بحث فعالیت می کنم...
اما بافت فرسوده
بافت فرسوده به محدوده‌ای از شهرها گفته می‌شود که شرایط زیر را دارا باشد:

*دست کم ۵۰ درصد املاک آن دارای مساحت کمتر از ۲۰۰ متر مربع باشند (ریزدانگی)
*دست کم ۵۰ درصد معابر آن کمتر از ۶ متر مربع باشند (نفوذناپذیری)
*دست کم ۵۰ درصد ساختمان‌ها فاقد سیستم سازه مناسب باشند (ناپایداری)[۲]
بافت فرسوده به چند گونه تقسیم می شود:
*بافت فرسوده با پیشینه تاریخی (ارزشمند)
* بافت فرسوده فاقد ارزش تاریخی
*بافت فرسوده با پیشینه روستایی [۲]
مداخله در این گونه بافتها به دو صورت در حال حاضر در کشور ایران انجام می شود :
۱- مداخله مستقیم ۲- مداخله غیر مستقیم(حمایت از نوسازی توسط مردم
در روش مداخله مستقیم احیا و نوسازی بافت های فرسوده به ۳ طریق انجام می شود :
الف :احیا و مرمت ابنیه واجد ارزش تاریخی پروژه های مرمتی
ب:ساماندهی محور های تاریخی گردشگری ساماندهی محور
ج:احداث واحد های مسکونی به صورت الگوی نوسازی با تخریب املاک فاقد ارزش و تجمیع آنها نوسازی در بافت
این هم چند مورد دیگه 1

مسائل اقتصادی :

[font=Arial]ساکنان بافت های فرسوده عمدتا کم درآمد بوده و از امکان مالی لازم برای نوسازی خانه های خود برخوردار نیستند. این افراد حتی توان بازپرداخت وام و تسهیلات پیش بینی شده را هم ندارند. صرفه اقتصادی پایین سرمایه گذاری در بافت های فرسوده در مقایسه با سایر نقاط شهر نیز از دیگر موانع نوسازی به شمار می رود. هم چنین با توجه به اجاره پایین ابنیه واقع در بافت های فرسوده، سهم قابل توجه اجاره نشینی در این بافت ها و وابستگی معیشت مالکین و مستأجرین به این نوع از سکونت، نوسازی و بهسازی بخش هایی از بافت فرسوده با چالش جدی مواجه می شود.
[/font]

مسائل اجتماعی :
[font=Arial]شأن اجتماعی پایین بخش هایی از بافت های فرسوده به دلیل موقعیت شهری، طبقه و ترکیب اجتماعی ساکنان، معضلات امنیتی و انواع بزه ها (که در نهایت منجر به شکل گیری ذهنیتی منفی از بافت های فرسوده می شود)، سبب شده است که حس تعلق ساکنان به بافت کاهش یابد و علاقه ای به سرمایه گذاری در آن نداشته باشند. مهاجرت و رها کردن محل سکونت یا اجاره دادن به افراد بی بضاعت از دیگر مسائل موجود در بافت های فرسوده است.[/font]

مسائل حقوقی :
[font=Arial]مشکلات مربوط به مالکیت، عدم امکان یا فرآیند طولانی افراز، تجمیع و نظایر آن، فقدان تضمین های اعتمادآفرین برای مشارکت کنندگان و دیگر مسائل مشابه (به عنوان برخی از موانع جدی نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده)، ناشی از ناکارآمدی ساز و کارهای حقوقی است. نوسازی بافت های فرسوده با توجه به وسعت قابل توجه آنها، بدون حضور همه نقش آفرینان و مشارکت آنان امری ناممکن است. از طرفی حضور نقش آفرینان مؤثر، نیازمند وجود فضای قابل اعتماد برای جلب مشارکت واقعی آنهاست، مشارکتی که اقدامات اجرایی نوسازی براساس آن شکل بگیرد و تداوم یابد. ایجاد چنین فضایی تنها با اتکا به اقدامات فرهنگی و ترویجی ممکن نیست و نیازمند نظامی حقوقی است که بتواند با کارآمدی لازم و حمایت از حقوق شهروندان، بستر روشن و قابل اعتمادی را برای شکل گیری نهادها و اقدامات مشارکتی فراهم نماید.
[/font]
ادامه بحث...