ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: زاینده رود خشک شد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

زاینده رود خشک شد

به دلیل افت 75 درصدی ذخیره آب اصفهان، زاینده رود برای پنجمین سال پیاپی در تابستان خشک شد.
ایلنا- به دلیل افت ۷۵ درصدی ذخیره آب اصفهان، زاینده رود برای پنجمین سال پیاپی در تابستان خشک شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در گفتگو با ایلنا اعلام کرد: میزان ذخایر آب اصفهان به پایین‌ترین مقدار خود در چهل سال اخیر رسیده، به همین دلیل خروجی آب از دریچه‌های سد زاینده رود کاهش یافته و تا چند روز آینده رودخانه زاینده رود به طور کامل خشک می‌شود.

غلامحسین حیدرپور با اشاره به اینکه آب رودخانه زاینده رود از ۲۳ اسفندماه سال گذشته برای کشت بهاره کشاورزان تاکنون جاری بود گفت: حجم آب سد زاینده رود به دلیل خشکسالی پنج سال اخیر از میزان استاندارد یک ونیم میلیارد متر مکعب به ۲۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گفته وی در سال گذشته بارندگی در اصفهان از ۱۲۰ میلی متر به ۱۵۰ میلی متر افزایش داشته اما در سرشاخه‌های زاینده رود به نسبت متوسط سالانه بارندگی۳۵ درصد کاهش (از۱۶۰۰ به ۱۰۰۰میلی‌متر) مشاهده شده که نتیجه آن کاهش۴۰ تا۴۵ درصدی روان آبهای ذخایر رودخانه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان همچنین از کاهش ۷۵درصدی حجم ذخیره آب سد، نسبت متوسط ذخیره سالانه خبر داد و گفت: حجم آب شرب مصرفی اصفهانی‌ها حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب است که با توجه به کمبود ذخایر، تحویل آب شرب به شرکت آب و فاضلاب استان را ۲۰ درصد کاهش داده‌ایم.

وی تامین آب مورد نیاز کشاورزان پایین دست رودخانه برای کشت پاییزه را مصوبه قرارگاه آب و ستاد مدیریت بحران استان دانست و گفت: در حال حاضر کشت غلات به پایان رسیده و آب باقی مانده پشت سد زاینده رود تنها برای مصارف شرب و صنعت اختصاص می‌یابد بنابراین تا پایان فصل گرماو آغاز سال زراعی جدید زاینده رود باید خشک بماند.