ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: شاهکار مقرنس کاری در معرض تهدید
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مقبره آقا، روزگاری بسیار آباد و معمور بوده؛ امام اکنون مخروبه شده است، در داخل بقعه‌ سر قبر آقا و اطرافش سنگ‌های قیمتی قبور و گچبری‌ها و شیشه کاری‌های وجود دارد که از جلال و عظمت قدیمی‌اش حکایت می‌کند.


اطراف مقبره فضایی محصور است که با حوض، چاه، منبع و ایوان‌های مجلل اطراف اکثرش خراب شده و اکنون مسکن مشتی گدایان دوره گرد است. در ابتدای شرقی خیابان کاوه و در ضلع شمالی کوچه‌ کنار ترمینال بابل‌الدشت مسجدی قرار دارد که بنا بر متن تابلوی سردر ورودی آن به یاد مرحوم استاد رضا زارعی ساخته شده است.


این مسجد که به نام هیئت احمدی اصفهان نیز شناخته می‌شود، دارای میان سرایی است که در ضلع شرقی آن مسجد و در جبهه‌ غربی و جنوبی آن حجره‌های متعددی دیده می‌شود و در بخش میانی این فضا بقعه‌ای چهارگوش قرار دارد که گنبدی آجری بر بلندای آن جلب توجه می‌کند.


اما در حال حاضر زیبایی‌های این بنای تاریخی به دلیل عدم رسیدگی و پوشش نامناسب گنبد و پشت بام عاملی برای رخنه آب گل آلود و رطوبت بر مقرنس‌ها و کتیبه ثلث گچ بری شده است که در طولانی مدت سبب تخریب بیش از پیش این اثر گران سنگ می‌شود؛ بنابراین شایسته است که متولیان بنا با اقدامی سریع از این عامل جلوگیری کنند.


مهدی فقیهی پژوهشگر میراث فرهنگی، اهمیت تاریخی این بنا را تزیینات داخلی آن دانست و افزود: مقرنس کاری این بنا در اصفهان منحصر به فرد است. وی افزود: این بنا مربوط به دوره قاجار است که راه ورود به این بقعه در گذشته از ضلع جنوبی صورت می‌گرفته، اما در حال حاضر از اضلاع شرقی و غربی قابل دسترسی است و پس از ورود به محوطه زیر گنبد، فضای صلیبی شکلی چهار صفه را می‌بینیم که با ازاره‌هایی گچی و مقرنس‌های سه بعدی، آرایه‌های نقاشی و آینه کاری‌های معرق در حواشی طاقچه‌ها جلب توجه می‌کند.


مقبره آقا، روزگاری بسیار آباد و معمور بوده؛ اما اکنون مخروبه شده است و در داخل بقعه‌ سر قبر آقا و اطرافش سنگ‌های قیمتی قبور و گچ بری‌ها و شیشه کاری‌هایی وجود دارد که از جلال و عظمت قدیمی‌اش حکایت می‌کند.