ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مهار گرد و غبار با توسعه کمربند سبز تهران
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

مهار گرد و غبار با توسعه کمربند سبز تهران

این روزها مهار گرد و غبار به چالشی اساسی برای کشور تبدیل شده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از راهکارهای مهار گرد و غبار عربی توسعه کمربند سبز است.
علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران در گفتگو با شهرنوشت با بیان اینکه در سال 68 بر اساس پیشنهاد سازمان پارکها وفضای سبز شهر تهران طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران در شورای عالی شهرسازی مطرح و به تصویب رسید و در دستور شهرداری قرار گرفت می گوید:فاز نخست این طرح با مساحت 20 هزار هکتار تا سال 83 به اجرا در آمد و بخشی از تهران را سبز کرد.
وی می افزاید:فاز دوم که مساحت بیشتری دارد در سال 83 پس از تهیه طرح تکمیلی و توجیهی کمربند سبز پیرامون ، توسط سازمان پارکها،در کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست هیات دولت طرح و پس از چندین جلسه شور و مشورت با مساحت 50 هزار هکتار مورد تصویب قرار گرفت و به شهرداری ابلاغ شد.
مختاری با اشاره به اینکه در اسفند سال 84 در نخستین سال مدیریت قالیباف به عنوان شهردار فاز دوم طرح کمربند سبز پیرامون شهر به مرحله اجرا در آمد تصریح می کند:این طرح برنامه ای 10 ساله است که در این مدت باید 50 هزار هکتار به فضای سبز برون شهری پایتخت اضافه شود.
به گفته وی هم اکنون 14 هزار هکتار از فاز دوم طرح کمربند سبز اجرایی شده و مساحت فضای سبز برون شهری و جنگل کاری ها را به 34 هزار هکتار رسانده است.
بر اساس این گزارش، هم اکنون 80 درصد از جنگل کاری های جنوب تهران به اتمام رسیده که ،شامل پروژه های حسن آباد ،احمد مستوفی ،پارک افرا،اراضی حرم مطهر امام خمینی (ره)،پارک توسکا، آزاد کوه، غنی آباد،بی بی شهربانو و ... است.در شمال تهران نیز پارک جنگلی غزال ،اراضی دانشگاه امام حسین، خجیر،سوهانک ،فرحزاد و ...به اجرا در آمده است.
گونه های کاشته شده در کمربند سبز تهران نیز بیشتر از نوع سرو نقره ای کاج زبان گنجشک ،نارون چنار ،اقاقیا ،عرعر،سرو شیراز و سنجد است. مدیرعامل سازمان پارکها وفضای سبز شهر تهران در ادامه می گوید: اگر اراضی ملی را در اختیار ما قرار دهند سازمان توانایی گسترش سالانه 5 هزار هکتار را دارد.
به گفته وی تمامی اقدامات صورت گرفته در توسعه کمربند پیرامون شهر تهران توسط شهرداری انجام شده و هزینه را نیز شهرداری برعهده دارد.
مختاری اضافه می کند : برای اجرای طرح کمربند سبز از گونه های سازگار، ماندگار و مناسب با شرایط اقلیمی شهر تهران استفاده می شود که این طرح می تواند فضای سبز مناطق حاشیه ای شهر مدیرعامل سازمان پارکها ادامه می دهد: در این کمربند سبزقرار است انواع مجموعه های فضای سبز تفریحی، ورزشی و گردشگری ایجاد شود.