ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: تاريخچه چراغ‌هاي​ راهنمايي و رانندگي
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چراغ ​هاي راهنمايي در سال 1868 پيش از اختراع اتومبيل و در زماني که ترافيک شامل چهارپايان، واگن​ها، کالسکه​ها و عابران پياده مي​شد، طراحي و در لندن نصب شد.
اين چراغ از دو فانوس گازي قرمز به معناي توقف و سبز به معناي احتياط و توسط مهندس راه​آهني به نام"J P Knight " ساخته شده بود.
البته يک سال بعد در ژانويه 1969 اين چراغ راهنمايي گازي منفجر شد و مأمور پليسي را که مشغول روشن کردن آن بود، به شدت مجروح کرد.
اما اولين چراغ راهنمايي نسل جديد که به چراغ​هاي راهنمايي امروزي شبيه​تر است، بعد از اختراع اتومبيل و در شهر ديتوريت و به همت يک مأمور پليس راهنمايي و رانندگي ساخته شد
او اين چراغ را با الهام از چراغ کنترل خط ريل راه آهن که از گذشته به چراغ​هاي برقي خودکار مجهز شده بودند، طراحي کرد، اين چراغ با سه فانوس، قرمز، نارنجي و سبز از چراغهاي کنترل خطوط ريلي ساخته شد و در يک تقاطع در ديترويت نصب شد".
[تصویر:  traffic_light_history1.jpg]
با آزمايش موفقيت آميز اين چراغ، ظرف کمتر از يکسال 15 تقاطع در اين شهر به چراغ راهنمايي مجهز شدند. از آن تاريخ به بعد پيشرفت​هاي بسياري در حوزة طراحي و ساخت و مديريت چراغهاي راهنمايي به دست آمده است و امروزه چراغ راهنمايي به عنوان ابزار اصلي کنترل و مديريت تقاطعات مطرح هستند.

در ايران هم اولين چراغ​هاي راهنمايي و رانندگي در سال​هاي دهه 30 در تقاطع​هاي سپه (امام خميني ره) ولي عصر، پل امير بهادر، باغ ملي، دروازه شميران، گمرك و اميريه نصب شد ولي قبل از نصب اين چراغ​ها، چراغ​هاي راهنمايي به صورت كوله پشتي بودند كه داراي دو چراغ قرمز، سبز و كليدي در جهت خاموش و روشن كردن آنها بود، كوله پشتي در پشت مامور قرار مي​گرفت و كليد آن روي سينه سمت چپ قرار داشت.
بالاخره در سال​هاي 39 و 40 تقاطع هاي شهر تهران به مرور به نسل جديد چراغ​هاي راهنمايي مجهز شدند.
نسل اول چراغهاي راهنمايي و رانندگي که در شهر تهران نصب و راه اندازي شدند مجهز به فانوس​هاي لامپي کوچک بودند که از ديد کافي به خصوص در ساعات مياني روز و در نور شديد آفتاب برخوردار نبود ضمن آنکه به دليل عدم طراحي مناسب سيستم برق رساني و استفاده از روش کابل​کشي هوايي براي تأمين انرژي، درصد بروز اختلال در سيستم برق آنها بسيار بالا بوده و خاموشي مکرر چراغهاي راهنمايي در تقاطعات اجتناب ناپذير بود.
[تصویر:  traffic_light_history2.jpg]
کنترل اين نسل از چراغهاي راهنمايي به صورت غير خودکار و توسط مأموران پليس راهنمايي و رانندگي صورت مي پذيرفت و تنها معيار تصميم گيري آنها براي تغيير وضعيت چراغ ، مشاهداتشان از وضع ترافيک در تقاطع مربوطه بود. ميزان زمان سبز و قرمز نيز بسته به نظر همين مأموران پليس تعيين مي شد.
تحول ديگر در طول اين دوران، راه اندازي چراغ​هاي راهنمايي و رانندگي زمان ثابت بود که در آنها مدت زمان فاز سبز و قرمز براي هريک از مسيرهاي منتهي به تقاطع از قبل تعيين مي​شد و اين زمانبندي فارغ از تغييرات حجم ترافيک در ساعات مختلف شبانه روز به صورت يکسان اعمال مي​شد.
در سال 1371 با توجه به لزوم گسترش، بهينه​سازي و ايجاد تحول در امر تجهيز تقاطع​ها به چراغ​هاي راهنمايي مبتني بر نگرش فني و مهندسي و مطابق با استانداردهاي روز دنيا و بهره​گيري از تکنولوژي​هاي نوين و سازماندهي نظام مند حوزه نصب و راه​اندازي و حوزه بهره برداري از چراغ​هاي راهنمايي، مسئوليت طراحي، نصب و راه اندازي چراغ​هاي راهنمايي و رانندگي سطح شهر تهران به عهدة شهرداري تهران گذاشته شدl.
[تصویر:  traffic_light_history3.jpg]