ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: طرح توسعه مکه تا سال2012
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  ejl6z9hj6tgwmrk7qwr.jpg]
mall">با اتمام سومین پروژه عمرانی در این مکان مقدس ظرفیت آن به بیش از یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت. همچنین در منطقه جبل عمر برای 200 هزار زائر هتل احداث خواهد شد و در آینده ای نزدیک برای سهولت دسترسی، جاده خلیل در جنوب مسجدالحرام و جاده شاه عبدالعزیز به اتوبان های مسجدالحرام و جده - مکه وصل خواهند شد. ...
mall">
mall">
mall">
شیخ الحصین، رئیس شوون حرمین شریفین، در مصاحبه‌ای ، برنامه توسعه مسجدالحرام را توصیف کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، وی در این گفت‌وگو بیان كرد: در طول، 100 متر به مسجد الحرام افزوده مي‌شود همچنين در طول نيز 150متر به صورت صحن مسجد الحرام درمي‌آيد.

در سومین بخش پروژه افزایش وسعت حرم شریف که از سوی عربستان سعودی اجرا می‌شود، بیش از هزار هتل و بنا تخریب خواهند شد تا ظرفیت این مکان مقدس به یک میلیون نفر افزایش پیدا کند.

در کنار بناهای قدیمی، هتل‌های پنج ستاره‌ای همچون «مکه رویال» و «شرایتون هتل» و حتی هتل‌هایی که سال گذشته افتتاح شده است، از بین خواهند رفت. در نتیجه این پروژه بازسازی، سیصد هزار متر مربع به حیاط مسجد الحرام اضافه خواهد شد.


دکتر اسامه بن فاضل البار، شهردار مکه، بخش‌های مختلف این پروژه را تشریح کرد.

در نتیجه فعالیت‌های آغاز شده، تخلیه هتل‌ها و ساختمان های اطراف حرم به سرعت در حال پیگیری است. به گفته وی، برخی از کسبه به محل‌های دیگری منتقل خواهند شد.
در این پروژه، پلی که در طبقه دوم حرم شریف قرار دارد و به درب مروه و طبقه تراس ختم می‌گردد، تخریب می‌شود و در کنار آن، محوطه سعی قدیمی تخریب و یک ساختمان چهار طبقه برای سعی احداث خواهد شد. در حین ادامه عملیات ساختمانی، تپه صفا که در منطقه سعی قدیمی وجود دارد، از بین برده خواهد شد.

در این پروژه بخشی از بناهای موجود در مناطق غزه، المدیع، شامیه، القراره و خیابان خالد بن ولید تخریب خواهد شد. شهردار مکه مکرمه همچنین قیمت هر متر مربع زمین در اطراف حرم را 500 هزار ریال سعودی معادل 133 هزار و 300 دلار عنوان نمود. وی افزود: برای خرید زمین های اطراف حرم شریف نزدیک به 2 میلیارد دلار به صاحبان زمین ها پرداخت خواهد شد.


دکتر اسامه فرمود: پروژه وسعت بخشی حرمین شریفین تحت هدایت خادم حرمین «عبدالله بن عبدالعزیز» دو سال است که شروع شده است و اولین بخش پروژه نیز با وسعت بخشی به جمرات در منا آغاز شده بود و به این ترتیب در هر ساعت پانصد هزار حاجی می‌توانند بدون هیچ زحمتی، رمی جمره کنند.

به گزارش روزنامه «واکیت»، دومین بخش پروژه نیز به بهبود و وسعت بخشی به میدان مسجد نبوی، احداث اتوپارک و وصل کردن این مجموعه به جاده های اطراف عنوان کرد. با پایان یافتن این پروژه، زائران مسجد نبوی با راحتی می توانند این مسجد را زیارت کنند.

دکتر اسامه گفت: پروژه وسعت بخشی مسجدالحرام را نیز از سال گذشته آغاز کردیم و این پروژه از محوطه سعی آغاز شد. عرض محوطه سعی جدید 40 متر خواهد بود و مجموع طبقات با احتساب تراس، 4 طبقه است. ضمن آنکه یک طبقه همکف نیز برای ارتباط شرق محوطه با محوطه طواف استفاده خواهد شد.

شهردار مکه مکرمه افزود: برای حاجیان کهنسال و معلول نیز در محوطه سعی در طبقه زیرین یک محوطه 3 متری رفت و یک محوطه 3 متری برگشت تعبیه خواهد شد. در طبقات دوم و سوم نیز برای این حاجیان راهبر برقی نصب خواهد شد و به این ترتیب این زائران سختی های گذشته را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: این پروژه با لحاظ تمام موازین شرعی و علمی انجام شده است و در موسم حج امسال اگر پروژه تمام نشود، بخش بزرگی از آن به اتمام خواهد رسید. بعد از اتمام پروژه بیش از 200 هزار زائر به طور همزمان می توانند سعی کنند.

دکتر البار درباره تاریخچه پروژه‌های بهبودسازی مکان های مقدس گفت: دولت عربستان نخستین پروژه بهبودسازی را در سال 1954 انجام داد و در سایه این پروژه، ظرفیت مسجدالحرام به 300 هزار نفر افزایش یافت. پروژه دوم در دوره شاه فهد انجام شد و ظرفیت این مکان مقدس از 300 هزار به 630 هزار نفر افزایش پیدا کرد.

به گفته شهردار مکه مکرمه، با اتمام سومین پروژه عمرانی در این مکان مقدس ظرفیت آن به بیش از 1 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. وی همچنین گفت: در منطقه جبل عمر برای 200 هزار زائر هتل احداث خواهد شد و در آینده ای نزدیک برای سهولت دسترسی، جاده خلیل در جنوب مسجدالحرام و جاده شاه عبدالعزیز به اتوبان های مسجدالحرام و جده - مکه وصل خواهند شد.

[تصویر:  n00150266-t.jpg]

[تصویر:  nf00150265-2.jpg]

[تصویر:  nf00150265-1.jpg]
منبع:http://hoseinghorobi.blogfa.com/post-116.aspx
ممنون مهندس بابت ارسال خوبتون لذت بردم113