ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: چرا در ایران سایت‌ها فیلتر می‌شوند؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

چرا در ایران سایت‌ها فیلتر می‌شوند؟

امنیت فضای مجازی و به نوعی پاكسازی این فضا از جمله دغدغه‌های مهمی است كه در اكثر كشورها مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد اما با این حال به گفته اكثر كارشناسان داخلی و بین‌المللی هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا كرد كه فضای اینترنت به طور كامل از مشكلات مبری شدنی است و در این میان شركت‌های تجاری مختلف در دنیا تلاش می‌كنند تا هر روز شیوه‌ای نوین برای دسترسی به سایت‌های فیلتر شده ارائه كنند.
ایسنا: امنیت فضای مجازی و به نوعی پاكسازی این فضا از جمله دغدغه‌های مهمی است كه در اكثر كشورها مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد اما با این حال به گفته اكثر كارشناسان داخلی و بین‌المللی هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا كرد كه فضای اینترنت به طور كامل از مشكلات مبری شدنی است و در این میان شركت‌های تجاری مختلف در دنیا تلاش می‌كنند تا هر روز شیوه‌ای نوین برای دسترسی به سایت‌های فیلتر شده ارائه كنند.

مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ به این سوال كه آیا آماری درباره‌ی میزان استفاده از فیلتر‌شكن در كشور وجود دارد، با تاكید بر این‌ كه وظیفه‌ای در كمیته‌ی فیلترینگ برعهده ندارد، توضیح داد: به‌طور كلی نمی‌توان انتظار خیلی بالایی از فیلترینگ سایت‌ها داشت. در واقع این اقدام بیشتر جهت این صورت می‌گیرد كه به شكل عمومی مردم احساس امنیت نسبی كرده و حس كنند فضایی كه در آن هستند، به‌ طور كلی سالم است.

مهدی صرامی معتقد است: در واقع پالایش به دنبال سالم‌سازی فضا است. در این میان ممكن است عده‌ای موفقیت فیلترینگ را صرفا در این بدانند که محتوای مجرمانه و یا تبلیغ آن به هیچ عنوان در فضای مجازی رخ ندهد؛ البته این آرمان خوبی است اما با اینترنت موجود این حرف مانند آن است كه بگوییم مواد مخدر به هیچ وجه در كشور عرضه نشود، اما آیا واقعا همین حالا مواد مخدر در كوچه و خیابان‌های شهر به فروش نمی‌رسد؟ به هر حال افرادی كه به طور جدی دنبال انجام اعمال تخلف‌آمیز هستند، متاسفانه معمولا راهی پیدا می‌كنند و در این میان بحث دسترسی به محتوای مجرمانه هم مشابه همین است.

مدیرعامل فرا عین حال عنوان كرد: وظیفه‌ی حاكمیت این است كه فضای عمومی جامعه را سالم نگه دارد و به گونه‌ای برخورد كند كه افراد اگر كاربران خواستند در فضایی سالم فعالیت كنند، با محتوای مجرمانه مواجه نشوند، به عبارت دیگر وظیفه حاكمیت این است كه تا حد ممكن آلودگی‌های فضا را از بین ببرد، اما به هرحال خود كاربران هم باید هوشیار باشند تا به دام سایت‌های مجرمانه نیفتند.

صرامی خاطر نشان كرد: لازم است كه انتظار ما از سامانه پالایش یك انتظار منطقی و معقول باشد، چرا كه همان‌طور كه در یك شهر ممكن است فضاهای مجرمانه وجود داشته باشد در فضای مجازی هم وجود چنین فضاهایی غیرممكن نخواهد بود. در این زمینه ما نمی‌توانیم تمام مسوولیت را به حاكمیت بسپاریم، چرا كه فضای مجازی فضایی چند سویه است و مانند رسانه‌های سنتی و متداول یك سویه به شمار نمی‌رود كه مخاطب از سوی فرستنده بصورت یکسویه و بدون امکان انتخاب پیام را دریافت کند، بلكه در فضای اینترنت این مخاطب و كاربر است كه دست به انتخاب می‌زند، به همین دلیل باید خود او به درستی اقدام كرده و اختیار خود را متناسب با نیاز‌های واقعی خود مدیریت كند، البته در این زمینه فرهنگسازی هم نقشی بسیار مهمی دارد زیرا افراد باید بیش از پیش توانمند شوند و یاد بگیرند تا خودشان انتخاب و اختیار خود را هدفمند مدیریت کنند.