ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: تونل توحید برچیده می‌شود؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

تونل توحید برچیده می‌شود؟

تونل توحید باهزینه صدها میلیاردی در تهران ساخته و باعث کاهش بار ترافیکی شد. اما این تونل به گذرگاه جدال مسئولان تبدیل شده است و هر از گاهی تهدیدی مبنی بر جمع‌آوری آن از سوی برخی مسئولان صورت می‌گیرد.
به گزارش فارس، تونل توحید به گذرگاه اختلافات میان مسئولان تبدیل شده است.هر جا مدیران اجرایی ترافیکی احساس می کنند وقت انتقاد به مدیریت شهری رسیده گریزی به این تونل می زنند و سپس گفته های خود را تکذیب می کنند.

یکی از مسئولان شورای عالی ترافیک درمصاحبه‌ای جنجالی در 16 مرداد سال گذشته درباره " برچیده شدن احتمالی تونل توحید" گفته بود : " اولویت با مسدود کردن تونل توحید است نه حذف دور برگردان " .

وی در ادامه گفته بود که «شیب ورودی و خروجی به تونل توحید فوق‌العاده زیاد است. این تونل کنار دو تونل مترو احداث شده و رمپ‌های دسترسی به تونل به همین علت دارای شیب تند است و تصادفات زیادی را تا کنون رقم زده است، مدت زمان کوتاهی از این مصاحبه نگذشته بود که وی حرف‌هایش را تکذیب کرد.

این مدیر زمانی این حرف را زد که مسئولان شهری تصمیم به حذف برخی از دور برگردان های تهران کرده بودند. مسئولان ترافیکی معتقدند بودند این کار غیرکارشناسی است و اگر قرار است دوربرگردان حذف شود پس باید اول تونلی حذف شود که باعث بروز تصادف در شهر شده است.

اما طولی نکشید که این مسئول شورای عالی ترافیک از موضع خود عقب نشینی کرد و در پاسخ به سوال هر خبرنگاری که با او تماس می گرفت ، حرف خود را تکذیب می کرد.کار تا جایی پیش رفت که وی رسما اعلام کرد این حرف را نزده است.

حدود یک سال از این موضوع می گذرد و این مقام مسئول بار دیگر موضوع برچیبده شدن تونل توحید را که خود سال گذشته مطرح و تکذیب کرده بود را مطرح کرد و دوباره پافشاری بر چیده شدن احتمالی تونل توحید کرده بود.

وی به یکی از رسانه‌ها گفته بود : تونل توحید طبق آمار ارائه شده از حادثه‌خیزترین نقاط ترافیک شهر تهران است و احتمال برچیده‌شدن و جمع‌آوری تونل توحید در آینده‌ای نزدیک از سوی مدیریت بعدی وجود دارد.

به گزارش فارس، کلنگ ساخت تونل توحید در 3 اردیبهشت 1386 توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران بر زمین زده شد و بعد از گذشت 32 ماه در 12 بهمن 11 افتتاح شد. پروژه تونل توحید دارای 2 رشته تونل مجاور هم(دو قلو) و هر رشته دارای 3باند رفت و برگشت هر کدام به طول 2 هزار و 136 متر است که دو بزرگراه چمران و نواب را به هم متصل می‌کند.

اتصال این دو بزرگراه (از میدان توحید تا میدان جمهوری) تا سال 1377 بلاتکلیف بود اما با توجه به حساسیت، ترافیک سنگین و نیاز شدید شهر به اتصال این دو بزرگراه، شهرداری تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور برای مطالعه و بررسی اتصال این دو بزرگراه کرد، در همین راستا در اواخر سال 1385 پیمانکار انتخاب و در اوایل سال 86 رسماً عملیات اجرایی پروژه تونل توحید شروع شد.

البته نباید از این نکته غافل شد که این تونل هم در هنگام ساخت و هم بعد از بهره‌برداری دارای مشکلاتی بود در هنگام ساخت یک بار این تونل در تاج غربی ریزش کرد هر چند مسئولان شهری در آن زمان اقدام به تکذیب این موضوع کردند اما در این حادثه راننده بیل مکانیکی در تونل فوت کرد.

همچنین بعد از بهره‌برداری آب دادن تونل و همچنین سیستم تهویه هوا از مشکلات این تونل بود که تاکنون بخش عمده ای از این مشکلات برطرف شده است.

تونل توحید باعث کاهش بار ترافیکی در این محدوده شده و همچنین توانسته گره کور ترافیکی را برطرف کند.

بر اساس این گزارش شهرداری تهران صدها میلیارد تومان از بودجه شهر را برای ساخت این تونل بزرگ شهری هزینه کرده است و فکر نمی‌کنم برچیده شدن آن خیلی کار عاقلانه ای باشد. به هر حال شهر با پول مردم اداره می شود و قرار نیست در دعواهای که بین مسئولان ایجاد می شود مردم ضرر کنند.