ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: شهرستان بهبهان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نام اولیه شهرستان بهبهان کوشک دشت بوده است. این شهردر زمان ساسانی نوسازی شد که مطابق با نقشه مهندسی و نیاز مردم و شرایط طبیعی ساخته شده بود.کوچه ها اغلب به هم راه داشتند و از مجموعه ی چند کوچه یک محله به وجود آمده بود وهر محله میدانی داشت.
در دوران زندی ها ، بنا به دلایلی چند و از جمله نزدیکی بهبهان به مرکز حکومت ، آنچنان که از مدارک باقیمانده از آن زمان بر میآید ، شهر بهبهان از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. به گونه ای که در اختیار داشتن آن برای حکم رانان و خوانینی که جنگ های آنان تمام ناشدنی می نمود امتیاز بزرگی محسوب میشد .
در این سال ها برحسب آنچه که صاحب کتاب " رستم التواریخ" نگاشته است ، شهر همچنان دارای برج و باروی عالی بوده است و ابنیه ی زیادی نیز در شهر وجود داشته است که دلالت بر آبادانی و عمرانی این شهر داشته است.
در شهرستان بهبهان ،آنگونه که از شواهد برمی آید ، سنت روستانشینی برپایه ی مکان گزینی بهینه بنیادهای محکمی داشته است که همین امر موجب گشته که علی رغم ناملایمات پیش آمده ، این مراکز همچنان حیات و فعالیت خود را ادامه داده و نقش عمده ای در بخش کشاورزی ناحیه و حتی استان برعهده داشته باشند.