ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ۴ شهر پیشرو در دوچرخه سواری شهری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در شهرهای بزرگ معمولاً ترافیک مشکلی همه گیر است، بنابراین شهروندانی که می خواهند فواصل نزدیک را بین منزل و محل کار خود یا مسیرهای مشابه طی کنند به دوچرخه ها روز به روز بیشتر علاقه نشان می دهند. این موضوع باعث شده تا سیستمهای اینترنتی نقشه های شهری مانند گوگل بخش جدیدی را در سرویسهای خود برای مشخص کردن مسیرهای دوچرخه سواری شهرها اضافه کنند.
با این حال در بیشتر شهرهای دنیا این گروههای داوطلب شهروندان هستند که باید فکری به حال تدوین نقشه های مسیرهای دوچرخه بکنند، اما کم کم مدیریت شهرها هم پی به اهمیت نقش آفرینی در تشویق شهروندان به دوچرخه سواری خواهند برد، در این مطلب ۴ شهر پیشرو در زمینه ارائه اطلاعات به شهروندان دوچرخه سوار معرفی می شوند.

لندن

با وجود اینکه شهر لندن زمستانهای سردی دارد، اما برنامه های دوچرخه سواری شهروندان بطور منظم پیگیری می شوند. وب سایت هایی مانند http://www.britishcycling.org.uk/travel آخرین اخبار در مورد گروههای شهروندی دوچرخه سوار را منتشر می کنند و به آنها امکان می دهند تا با دیگر شهروندان علاقمند در ارتباط باشند. هر کسی که علاقه مند باشد می تواند در این گروههای داوطلب عضو شود. همچنین در این وبسایت نقشه های دقیق و مطمئنی از مسیرهای دوچرخه سواری شهرهای مختلف انگلیس وجود دارد.
کپنهاگ
کپنهاگ یکی از بهترین شهرهای سکنی پذیر اروپایی است و برنامه موفق دوچرخه سواری این شهر نقش مهمی در این افتخار دارد و در دانمارک بطور کلی استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل روزانه به خوبی جا افتاده است. تقریاً همه شهروندان دوچرخه دارند و سالها است که این شهر «شهر دوچرخه ها» لقب گرفته است. هزینه های زیادی برای مدیریت دوچرخه یواری در کپنهاگ صورت می گیرد که نشاندهنده اهمیت این موضوع در این شهر است. خطوط دوچرخه سواری کپنهاگ عموماً از مسیر خودروها تفکیک شده اند و نیمی از کارگران دانمارکی از دوچرخه برای جابجایی خود استفاده می کنند. یکی از راههایی که کپنهاگی ها به وسیله آن تشویق به دوچرخه سواری می شوند بالا بردن هزینه پارک خودروها در کنار خیابان است. در برخی نقاط شهر باید ساعتی ۵ دلار بپردازید تا بتوانید خودروی خود را متوقف کنید اما برای اجاره دوچرخه لازم نیست هزینه ای بدهید، دوچرخه های عمومی رایگانند و اجتماع شهروندی علاقمند به دوچرخه سواری شما را حمایت می کند تا احساس خوبی از اینکه عضو شده اید بدست آورید.

آمستردام
برکسی پوشیده نیست که آمستردام یکی از مشهورترین شهرهای دوچرخه سوارهای جهان است. نیمی از مسافرتهای شهر با دوچرخه ها انجام می شود. ساختار شهری آمستردام که شهروندان را تشویق به استفاده از دوچرخه می کند باعث می شود که آنها از مزایای زیادی مانند بهره مندی از سبک زندگی پاک راضی باشند. در این شهر شبکه ای از خطوط راحت و سریع دوچرخه سواری وجود دارد. آنها همچنین تمرکز زیادی بر روی امنیت دوچرخه سوارها در خیابانها به خرج داده اند. در ایستگاه مرکزی دوچرخه آمستردام در حال حاضر ۷ هزار دوچرخه توسط اعضا مورد بهره برداری قرار می گیرد. همچنین این شهر لقب شهر «دوچرخه دوست» را به دلیل استفاده از چراغهای راهنمایی که به نفع دوچرخه سوارها سبز می شوند به خود اختصاص داده است.
سن فرانسیسکو
سن فرانسیسکو شهری با جمعیت ۸۰۰ هزار نفری است. با این حال این شهر دومین شهر آمریکایی با تراکم جمعیتی بالا است. امکانات دوچرخه سواری شهری در اکثر مناطق پر رفت و آمد شهر فراهم است و بدین ترتیب شهروندان به استفاده از دوچرخه ها بیشتر ترغیب می شوند. ۶۳ مایل مسیر مخصوص دوچرخه سواری در اختیار شهروندان قرار دارد و آنها می توانند از مسیرهای مشترک با سایر خودرو ها هم که با علائم مناسب امن گشته اند، استفاده کنند. در این شهر هم چراغها و قوانین رانندگی به نفع دوچرخه سوارها تنظیم شده است و جامعه دوچرخه سوار از این موضوع بسیار راضی هستند.
شهرهای زیادی در جهان وجود دارند که روز به روز به این نتیجه می رسند که توسعه حمل و نقل شهری با استفاده از دوچرخه ها امری بسیار مهم تلقی می شود. نه تنها شهروندان متوجه می شوند که می توانند با انتخاب دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در هزینه های خود صرفه جویی کنند بلکه آنها می دانند که با این کار به محیط زیست شهر خود فرصت زندگی بیشتری می دهند. به زودی تعداد شهرهای نمونه جهان که دوچرخه سوارها در آن خیابانها از آن خود می کنند چند برابر خواهد شد.

منبع:گرینر آیدئال