ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: گردترین جسم کیهانی+عکس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
احتمالا این موضوع خیلی ربطی به شهرسازی نداره، ولی شاید بشه از اون در بحث نظریه آشوب در شهرسازی استفاده کرد. در کل مطلبش به نظرم خیلی جالب اومد

[font=tahoma][highlight=#f8f8f8]
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خورشید گردترین جسم کیهانی است که تاکنون مورد مطالعه و اندازه‌گیری قرار گرفته است.
[/highlight]
ه نقل از مهر، تفاوت میان عریض ترین و باریک ترین قطر خورشید کمتر از عرض یک تار موی انسان است.
[تصویر:  841896_orig.jpg]
خورشید در تصویر رصدخانه هلیوسفری و خورشیدی در طی یک کسوف
با اندازه گیریهای صورت گرفته مشخص شده است که خورشید گردترین جسمی است که تاکنون اندازه گیری شده و این امر موجب شگفتی دانشمندان را فراهم کرده است.
خورشید یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و تنها ستاره منظومه خورشیدی است که در مرکز آن قرار گرفتهاین جسم کیهانییک کره کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده ‌است و در میانه آن میدان مغناطیسی برقرار است.
خورشید فاقد سطح جامد است و پیشتر تصور می شد که حرکت وضعی آن اندکی سطح جامد فراهم می کند، اما اندازه گیریهای جدید نشان می دهد که این سطح صاف حتی کوچکتر از چیزی است که پیش بینی شده است.
اگر خورشید را یک توپ به قطر یک متر در نظر بگیریم، اندازه خط استوایی آن 17 هزارهزارم یک متر بزرگتر از اندازه قطبهای آن خواهد بود.
دانشمندان برای این تحقیق اطلاعات رصدخانه دینامیک خورشیدی را مورد بررسی قرار داده اندآنها پیشتر تصور می کردند که شکل خورشید در چرخشهای آن متفاوت است اما تحقیقات جدید نشان می دهد که شکل تنها ستاره منظومه شمسی کاملا ثابت است.
دکتر جف کوهن از دانشگاه هاوایی به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: طی سالها ما اعتقاد داشتیم که اندازه های ما به ما می گوید که اندازه های خورشید تغییر می کند اما این نتایج چیز دیگری را نشان می دهد.
[تصویر:  841894_orig.jpg]
محققان تصور می کردند که خورشید اندکی مسطح باشد چرا که هیچ سطح جامدی ندارد
اکنون دانشمندان اعتقاد دارند که درحالیکه همه چیز در خورشید در گردش 11 ساله آن تغییر می کند، اما شکل آن بدون تغییر باقی می ماند.
نیروهای خورشیدی زیر سطحی چون مغناطیسم و تلاطم ممکن است درمقایسه با تصورات پیشین، تأثیر قدرتمند تری روی شکل خورشید بگذارد.
نتایج این تحقیقات در مجله ساینس اکسپرس به عنوان نسخه آنلاین مجله ساینس منتشر شده است.
[/font]