ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: عید قربان، جشن خانه دار شدن زلزله زدگان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[highlight=#fefaf0]زلزله زدگان آذربایجان شرقی که این روزها در غم از دست دادن عزیزان و خانه و کاشانه خود به سر می برند چشم انتظار تحقق وعده های مسوولان هستند که از خانه دار شدن دوباره آنان تا عید قربان امسال خبر داده اند.[/highlight]
[highlight=#fefaf0]
استاندار آذربایجان شرقی در جمع مردم مناطق زلزله زده هریس این وعده را داده و گفته که تمام مسوولان و دولتمردان نظام در تلاش هستند در گام دوم اقدام های خود، خانه های ویران شده بر اثر زلزله اخیر را بازسازی و تحویل روستاییان خسارت دیده دهند. این روزها علاوه بر مسوولان، تمام ملت ایران هم یکپارچه تلاش می کنند با کمک های هر چند کوچک خود نیازی از نیازهای بسیار زلزله زدگان را رفع کنند تا شاید مرهمی بر زخم های آنها باشند.
در زلزله اخیر به گفته مسوولان امر حدود 9 هزار واحد مسکونی در روستاهای هریس، اهر و ورزقان تخریب شده که امید می رود با تسهیلاتی که دولت به این منظور در نظر گرفته این واحدها تا دو ماه آینده به طور کامل بازسازی شوند. روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی ساخت نخستین واحدهای مسکونی در برخی روستاهای زلزله زده هریس، ورزقان و اهر آغاز شد.
حضور رهبر معظم انقلاب در جمع مردم مناطق زلزله زده نیز بار دیگر بارقه های امید را در دل اهالی این مناطق زنده کرد تا دوشادوش مردم سایر مناطق کشور که برای کمک رسانی به آنها آمده اند و تلاش جدی مسوولان، برای خانه دار شدن دوباره خود همت به خرج داده و عزم خود را جزم کنند. به منظور احداث با شتاب واحدهای مسکونی تخریب شده بر اثر زلزله، به ازای هر 50 واحد یک مهندس ناظر در نظر گرفته شده تا کارها با سرعتی هر چه تمام تر انجام شود.
اگر چه مردمان مناطق زلزله زده عزیزان خود را در اثر این حادثه تلخ از دست داده اند اما با چشم دوختن به آینده ای روشن و امیدهای نو دست در دست هم داده اند تا دوباره خانه و کاشانه خود را بسازند. یوسف، پسر هشت ساله ای که در کنار یکی از چادرهای برپا شده توسط جمعیت هلال احمر نشسته و مشغول بازی کردن است، می گوید که هوا گرم است و دوست داشت الان در خانه خود و در کنار پدر و مادرش بود.
پدرش به کمک سایر زلزله زدگان رفته تا اثاثیه هایی را که تا حدودی سالم مانده و به درد استفاده دوباره می خورد را از زیر آوارها درآورد. مادر هم درون چادر با خواهر کوچک یوسف پخت و پز می کند تا مرد خانه برگردد.
کمی آن طرف تر نوجوانی به همراه سایر همکلاسی های خود به یک ماه دیگر که مدرسه ها بازگشایی می شود فکر می کند و می گوید: مسوولان گفته اند بزودی مدارس و خانه های ما را خواهند ساخت و امیدوارم دوباره با همکلاسی های خود سر کلاس های درس حاضر شوم و تحصیل کنم تا بتوانم در چنین حوادثی با علم و دانشی که می آموزم بهتر بتوانم به هموطنان خود کمک کنم.
احمد می گوید: پدر و مادر تعدادی از همکلاسی هایم بر اثر زلزله جان خود را از دست داده اند اما این دلیلی نمی شود برای این که دست از کار بکشیم و به آینده فکر نکنیم. وی در حالی که به همکلاسی اش که پدرش را در اثر زلزله از دست داده دلداری می داد، گفت: خودت بزرگ می شوی و جای خالی پدرت را برای مادر و خواهرانت پر می کنی.
در روستای دیگر مرد سالخورده ای را دیدم به او نزدیک شدم و از تلفات زلزله پرسیدم گفت: چند راس دام خود را از دست داده و نگران است که سایر دام های خود را چگونه و در کجا از گزند حوادث و گرگ ها در امان نگه خواهد داشت. وقتی به او گفتم که علاوه بر حصار، دولت قرار است واحدهایی برای نگهداری دام ها در مناطق زلزله زده بسازد در چشمانش نوری دیدم و خوشحال شد و سرش را بالا گرفت و گفت: خدا را شکر.
به گفته مسوولان در وزارت جهاد کشاورزی قرار است 12هزار واحد برای نگهداری دام ها و احشام در مناطق زلزله زده احداث شود. نظیر چنین صحنه های زیبا اگر چه کمی تلخ را در تک تک روستاها و مناطق زلزله زده بارها دیده و شنیده ایم و این یعنی امید به آینده ای روشن تر، هر چند که جبران خسارت های وارده کمی زمان خواهد برد.
مردم روستاهای زلزله زده امروز همزمان با مردم سایر مناطق کشور نماز عید فطر را اقامه و خدای خویش را برای نعمت هایی که داده، تلخ یا شیرین، سپاس گفتند. آری هنوز امید زنده است هر چند زیر آوارها و یا درون چادرها باشد. مردم ایران این چنین صحنه هایی را پیشتر هم دیده و تجربه کرده و در کنار مسوولان کشور به یاری هموطنان خود شتافته اند. برای مردم مصیبت زده هر کمکی در جای خود اثر گذار بوده و نتایجش را بر جا می گذارد هر چند یکی کمتر کمک کرده باشد و دیگری بیشتر.
مردم ایران از راه های دور و نزدیک در این هشت روزی که از زمان وقوع زلزله می گذرد با هر وسیله ای که می شد خود را به تبریز و روستاهای زلزله زده رساندند تا بار دیگر یکپارچگی خود را نشان دهند و بگویند: همانگونه که منجیل و رودبار ساخته شد، همانگونه که مردم بم دوباره خانه دار شدند، مردم زلزله زده آذربایجان شرقی هم بار دیگر خانه های خویش را خواهند ساخت.
عصر روز شنبه 21 مردادماه جاری دو زمین لرزه به بزرگی 6.2 و شش درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی را لرزاند. این سه شهرستان به ترتیب با 150 و 50 و 62 هزار نفر جمعیت در 116، 97 و 110 کیلومتری شمال شرقی تبریز مرکز استان قرار دارند.
[/highlight]