ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ساخت شهرک های کوچک اطراف تهران
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بیان این موضوع توسط مسوولان که حدود 30 درصد اقتصاد کشور در حوزه مسکن و صنعت ساختمان رقم می‌خورد، خود معرف همه آن مواردی است که در این زمینه وجود دارد.

با بررسی‌های کارشناسانه مشخص می‌شود، عوامل موثر برقیمت مسکن از سه مقوله مهم زمین و تاسیسات زیربنایی آن، مصالح ساختمانی و تجهیزات و مجوزهای لازم، خارج نیست. در کلان‌شهرها با توجه به محدودیت زمین این امر نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین نرخ مسکن بازی می‌کند به طوری که در شهرهایی که محدودیت زمین بالا است بیش از 50 درصد از قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد.
این درحالی است که اگر سیاست شهرک‌سازی کوچک‌تر دنبال می‌شد نه تنها دولت هیچ هزینه‌ای برای تامین زیرساخت‌ها متقبل نمی‌شد، بلکه از محل ارزش افزوده در این زمین‌ها درآمد هم کسب می‌کرد. البته در اوایل دولت نهم طرح اجرای شهرک‌سازی مجددا به جریان افتاد؛ اما محدودیت‌های موجود در آیین‌نامه اجرایی آن باعث عقبگرد به نقطه اول شد.

اما ازدیگر مولفه‌هایی که در افزایش قیمت مسکن موثر است سنتی سازی وپرت مصالح ساختمانی است که حرکت به سمت صنعتی‌سازی باید باشد. اجرای صنعتی سازی علاوه بر به کارگیری فن‌آوری و تکنولوژی نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد باور عمومی در بین مردم دارد. در حال حاضر درقالب طرح مسکن مهر یک حرکت رو به جلو برای صنعتی‌سازی ساختمان‌ها صورت گرفته است که مطلوب، اما در واقع کافی نیست.
اجرای روش‌هایی از این دست همزمان با فرهنگ‌سازی در بین مردم و ایجاد باور عمومی سبب می‌شود که 50 درصد هزینه ساخت مسکن کاهش پیدا کند.