ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: راه اندازی سایت طراحی شهری کلانشهرها
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سین برلیانی با اعلام این خبر اظهار کرد: طبق تفاهم صورت گرفته در پنجمین نشست بین نمایندگان کلان شهرهای اهواز، تهران، تبریز، رشت، شیراز، قم، کرج، کرمان و مشهد، سایتی مشترک درخصوص داده‌ها و اطلاعات تمام کلانشهرها، در جهت یکپارچه سازی مباحث طراحی شهری شکل خواهد گرفت. وی با اشاره به فعالیت سه ساله این کمیته اضافه کرد: هر کلانشهر با طیف وسیعی از مشاوران در ارتباط است، از این رو گزارش عملکردی از فعالیت و سوابق آن‌ها به عنوان سند در سایت کمیته طراحی شهری جهت اطلاع و بهره‌برداری سایر کلان شهرها ارائه خواهد شد.
برلیانی با بیان اینکه عنوان مشاورانی که قابلیت کار در این حوزه را نداشته باشند، در لیستی مشخص ارائه خواهد شد، افزود: تعریف پروژه و انتخاب مشاور از جمله مواردی است که در این کمیته مطرح و طی آن مقرر گردید، مشاورانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، نیز در این سایت معرفی شوند. وی تصریح کرد: تهیه و تدوین برنامه استراتژیک طراحی شهری در کلان‌شهرها، پیش بینی شیوه‌ها و راهکارهای مناسب جهت تصویب و اخذ مصوبات قانونی طرح‌های عملیاتی با توجه به چهار چوب و مقیاس عملکرد شهرداریها، از دیگر مواردی است که در سایت کمیته تخصصی طراحی شهری درج خواهد شد.
مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد ادامه داد: تعامل، هم فکری، امکان بهره‏مندی از ظرفیت‏ها، توانمندی‏ها و تجارب شهرها و هم چنین ایجاد رقابت سازنده میان کلانشهرها در راستای توسعه و گسترش طراحی شهری مطلوب، از اهداف برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه طراحی شهری است.
برلیانی با بیان اینکه توجه به بحران کیفیت ساخت و ساز، در حال حاضر مشکل بیشتر شهرهای کشور است، بیان کرد: توجه به مقوله طراحی شهری کیفیت محور، نه تنها به صورت تئوری در دانشگاه‌ها بلکه به صورت عملی و قانونی نیز در چارچوب وظایف شهرداری‌ها به عنوان نهاد مجری، امری ضروری است. وی با بیان اهمیت تشکیل این کارگروه، افزود: با توجه به اینکه حوزه طراحی شهری و معماری، فعالیتی میان بخشی - میان رشته‌ای، محسوب می‌شود، ضرورت حضور این موضوع در کلان‌ترین تا خردترین مقیاس برنامه‌های طرح‌های توسعه شهری، جهت ایجاد محیط‌های دارای کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
برلیانی افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، با بهره‌مندی از نیروهای کارشناسی متخصص در زمینه‌های طراحی شهری و معماری و هم چنین استفاده از تجارب اساتید برجسته دانشگاهی، اقدامات وسیعی را در راستای ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری، توجه به اقلیم در امر نماسازی، حفظ هویت شهری مشهد، رسیدن به سطوح همخوان ، هماهنگ و وحدت یافته در بدنه فضای شهری را در برنامه کاری خود قرار داده است.