ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: حریم خانه ملت شکست+عکس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ساخت و ساز در مجاورت مجلس، عرصه و حریم مهمترین بنای تاثیرگذار در تاریخ ملت ایران را به خطر انداخت. این پروژه در حالی به سرعت اجرایی می شود که رییس اداره میراث فرهنگی تهران می‌گوید ''این اقدامات بدون مجوز در حال اجرا است''. بر اساس این گفته، مجلس قانون منع ساخت و ساز در حریم بنای تاریخی را نقض کرده است.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ پروژه توسعه مجلس، هویت مهمترین بنای تاریخ ساز ملت ایران را دچار خدشه کرده است. طبق قانون هرگونه ساخت و سازی در عرصه و حریم درجه یک بنای ثبت در فهرست آثار ملی، ممنوع بوده و دارای ضوابط است؛ اما با اجرای این پروژه، شواهد امر نشان می‌دهد که قانونگذار، قانون را نقض کرده‌است.
[تصویر:  IMG_6708.jpg]ساخت و ساز پشت مجلس، حریم این بنای تاریخی را شکست، از میدان بهارستان کاملا ساخت و سازها دیده می‌شود
می‌گویند تیرآهن‌های آبی تازه سر از زمین درآورده‌اند. دو شبانه روز است که پروژه جامع توسعه بهارستان، ساخت ساختمان و پارکینگ کمسیون‌ها را پشت مجلس شورای قدیم که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده آغاز کرده است. سرعت اجرای این پروژه به اندازه‌ای بالا بوده که کسبه میدان بهارستان از اجرای شبانه روزی آن دچار شوک و حیرت شده‌اند.

گفت و گو با کسبه بهارستان نشان می‌دهد بسیاری از آن‌ها از اجرای این پروژه بی‌خبر بوده و تنها می‌دانند که این ساخت و سازها برای مجلسی‌ها انجام می‌شود و قرار است مجتمع مسکونی نمایندگان شود.

اجرای این پروژه به هرگونه قصد و هدفی اما دو بنای شاخص ایران یعنی مجلس شورای اسلامی و مسجد سپهسالار را دچار مشکلات جدی کرده و حریمشان را به خطر می‌اندازد.

تنها این دو بنا نیستند که با رشد ساخت و سازها حریم‌شان شکسته می‌شود؛ چند خانه تاریخی در کوچه دیالمه هم وجود دارند که طی این ساخت و سازها یا برای همیشه از بین می‌روند یا هویتشان به خطر می‌افتد.
[تصویر:  IMG_6707.jpg]ساخت و ساز در عرصه و حریم بناهای تاریخی خلاف قانون است
این اقدامات در حالی است که رییس اداره میراث فرهنگی تهران می‌گوید از اجرای این پروژه بی‌خبر است و این سازمان مجوزی برای ساخت و ساز در عرصه و حریم مجلس تاریخی صادر نکرده است.

"محمد حسین فراهانی"، تاکید می‌کند در زمان ریاست وی مجوزی برای این ساخت و ساز ارایه نشده و اگر در حریم مجلس پروژه در حال اجرایی است، خلاف قانون است.

او همچنین می‌گوید که این قضیه را پیگیری کرده و مانع از ادامه اجرای این پروژه می‌شود.
[تصویر:  IMG_6722.jpg]پروژه توسعه مجلس با سرعتی باورنکردنی در حال اجراست و بهارستان به زودی هویت تاریخی خود را از دست می‌دهد
با این وجود، این ساخت و ساز در عرصه و حریم مجلس، اقدامی بسیار عجیب است. برای اینکه طی سال‌های گذشته، مجلس تنها خانه امید دوستداران و فعالان میراث فرهنگی بوده که هرگاه بنایی به خطر می‌افتاد، به سراغ نمایندگان رفته و از آن‌ها می‌خواستند میراث فرهنگی به خطر افتاده را حمایت کنند.

این بار اما این خانه ملت و مجلس شورای اسلامی است که به خطر افتاده و ساخت و سازها هویت آن را دچار مخاطره کردند. به زودی دیگر نمایی از این مجلس پیدا نخواهد بود و سرانجام این ساخت و سازها به میدان بهارستان می‌رسد و یاد و خاطره تمام حوادثی که در میدان بهارستان رخ داده برای همیشه از بین می‌رود.
[تصویر:  IMG_6715.jpg]سوال اینجاست که آیا نمایندگان مجلس این بار از خانه ملت که در فهرست آثار ملی ثبت است، حمایت می‌کنند یا نه ؟
بنای مجلس نیز دارای ویژگی‌های معماری بسیار ارزشمندی است. «میرزا مهدی خان شقاقی» معمار نخستین بنای مجلس در ایران بود. او اولین معمار تحصیلکرده ایرانی است که جزو دانشجویانی بود و از سوی ناصرالدین شاه قاجار جهت تحصیل در رشته

های مختلف به خارج از کشور اعزام شد.

خانه ملت و بهارستان همواره جزو مهمترین مراکز تاریخ ساز ایران به شمار می‌رفتند. بنای مجلس از زمان مشروطه و شهادت بسیاری از مشروطه طلبان در برابر آن تاریخ سازترین بنای ایران به شمار می‌رفته و تا کنون مهمترین تصمیم‌ها برای ایران از در این خانه گرفته شده‌است