ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: طراحی تونل نیایش بدون سقف
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: بخش قوس‌ فوقانی تونل نیایش، به‌نحوی رنگ‌آمیزی شود که رانندگان در هنگام عبور از داخل‌تونل سقفی را بالای سرخود احساس‌نکنند و تمرکز خود را از دست ندهند.

به گزارش معماری نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، مازیارحسینی با بیان اینکه سیستم‌ تهویه تونل‌نیایش ، تهویه طولی در ترکیب با فن‌های محوری ، اکسیال‌فن ، است اظهارداشت: برای طراحی سیستم‌تهویه تونل نیایش ، محاسبات براساس آخرین استانداردهای طراحی روز اروپا و البته با‌استفاده از داده‌های ترافیکی و شرایط ‌آلودگی هوای شهر و نوع‌سوخت مورداستفاده در تهران صورت‌‌پذیرفته ‌است.

وی‌ افزود : طراحی سیستم‌ تهویه تونل‌نیایش با ملاحظات‌فنی متعددی صورت‌گرفته و تمهیدات‌لازم برای ایجاد شرایط استاندارد به‌ لحاظ شاخص‌های کیفی ، میزان ذرات‌معلق و آلاینده‌های تونل‌های شهری اندیشیده‌شده‌ است.

وی بابیان اینکه محل قرارگیری فن‌های محوری در میانه تونل‌نیایش منظور شده‌است ، گفت : بدین‌ترتیب درواقع طول تونل به‌لحاظ مسیر دمیدن هوای تازه به‌داخل آن به‌ دونیم تقسیم‌شده و جریان‌هوا به‌شکل منطقی باعث خروج آلاینده‌ها از این فضای زیرزمینی می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با‌ اشاره به ایزوله‌شدن تمام خروجی‌های تونل‌نیایش از محیط‌ بیرون با استفاده از درهای ضدآتش، افزود : به ‌این ترتیب ، باتوجه به صیقلی‌بودن سطح‌داخلی سازه‌تونل که به عملکرد بهتر سیستم‌ تهویه کمک خواهد کرد ، تهویه‌طولی با حداکثر راندمان عمل‌کرده و از تجمع‌آلودگی روی دیواره‌ها و نیز فضای‌داخلی تونل جلوگیری می‌نماید .

حسینی خاطرنشان ساخت : کیفیت بالای بتن‌ریزی پوشش‌نهایی تونل باعث‌ ایجاد یک ‌سطح‌داخلی تمام شده قابل‌قبول به‌لحاظ دیدبصری وزیبایی شده ‌است. همچنین به‌جهت افزایش آرامش ‌روانی رانندگان و بهره‌گیری از روان‌شناسی رنگ‌ها، سعی خواهدشد تا بخش قوس‌فوقانی تونل به‌نحوی رنگ‌آمیزی شود که رانندگان در هنگام عبور از داخل‌تونل سقفی را بالای سرخود احساس‌نکنند و تمرکز خود را از دست ندهند.

وی افزود: با برگزاری جلساتی با انجمن نانوتکنولوژی کشور در تلاش هستیم تا درصورت امکان از پوشش‌های نانو در سطح‌داخلی تونل به جهت کاهش جذب‌آلودگی به دیواره و راحتی شستشوی سطوح استفاده ‌شود.