ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ارزیابی تاثیر اجتماعی طرح ها "اتا"
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
"ارزیابی تاثیر طرح ها در جامعه" که "ارزیابی تاثیر اجتماعی (اتا)" نیز خوانده می شود، ترجمه فارسی "social impact assessment" می باشد.

عبارت است از مطالعه و بررسی آثار مثبت و منفی ناشی از اجرای طرح های مختلف (اعم از طرح های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، نرم افزاری، تصمیمات مدیریتی، اجرای برخی ضوابط و مقررات، اعمال محدودیت ها، آزاد سازی ها، خصوصی سازی ها و ..... و کلا هر موضوعی که به نحوی تبعات مثبت یا منفی آن به نحوی به مردم بر می گردد).

در بسیاری از شهرداری های کشور به اشتباه "اتا" را جزو شاخه فعالیت های حوزه اجتماعی و فرهنگی گذاشته اند. در حالیکه منظور از ارزیابی تاثیر اجتماعی، عبارت است از"ارزیابی تاثیر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... طرح ها" و کلمه طرح ها در اینجا جایگاه ویژه ای دارد.

حوزه های فرهنگی و اجتماعی معمولا به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می پردازند. درحالیکه حتی خود طرح های فرهنگی و اجتماعی هم باید دارای "مطالعات تاثیر اجتماعی" باشد.

اتا در حقیقت جزو حیطه مشتری مداری است و باید در حوزه های تخصصی شهرداری انجام شود و هر یک از حوزه های حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، شهرسازی و معماری و فنی و عمرانی ملزم باشند که برای هر طرحی که در شهر اجرا یا هر تصمیم مدیریتی که اتخاذ می کنند یا هر پیشنهادی که به شهردار و شورای شهر می دهند، علاوه مطالعات تخصصی حرفه مربوطه، مطالعات اتا را هم انجام داده، نتایج آن را در طرح و تصمیم خود دخالت داده (طرح و تصمیم را به نحوی اصلاح کرده باشند که تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی آن به صفر یا حداقل رسیده و آثار مثبت اجتماعی و اقتصادی آن به حد اکثر رسیده باشد) و سپس آن را ارائه نمایند.

همه این حوزه های اجرائی باید بتوانند با شرکت ها و متخصین اتا قرارداد منعقد نمایند. اگر این اتفاق نیافتد، نتیجه کار آن چیزی می شود که الان هست. شاخه های تخصصی کار خود را انجام می دهند، مطالعات اتا هم مستقلا در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام می شود و در کتابخانه قرار داده می شود و نتیجه مطالعات اتا منجر به ایجاد تغییر در طرح ها و تصمیمات نمی شود.