ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: نشانه‌های بیگانه در معماری اسلامی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مسوول اداره ساختمان و مرمت آستان مقدس قم دفاع از داشته‌های معماری اسلامی ایرانی را یک وظیفه دانست و گفت: حذف نشانه‌های بیگانه از معماری اسلامی امری ضروری است.
هادی محمود نژاد با اشاره به این که انسان از بنیادی‌ترین شکل از انرژی بوجود آمده است، اظهار کرد: خداوند انسان را به صورت یک انتقال دهنده انرژی خلق کرده که محیط اطراف می‌تواند بر آن اثر گذار باشد. وی بیان کرد: وقتی انسان وارد یک مسجد می‌شود می‌تواند به شکل مستقیم انرژی مثبت و روحانی آن را احساس کند، به همین دلیل بیشتر مساجد به شکلی یکسان ساخته می‌شوند تا انرژی مثبت را منتقل کنند.
معماری اسلامی، معماری هندسه وار و منحنی است
محمود نژاد با بیان این که هشت وجهی‌ها ، گنبدها و هرم‌ها قویترین ساختار برای انتقال انرژی هستند، ابراز داشت: بیشتر مساجد دنیا از گنبد و گلدسته‌ها ساخته شده‌اند و این نشان می‌دهد که معماری اسلامی، معماری هندسه وار و منحنی (قوس) است. وی تصریح کرد: معماری می‌تواند تاثیرات مستقیم یا غیرمستقیم فرهنگی داشته باشد، یا مفهوم و معنایی را از طریق انرژی به انسان منتقل کند. محمود نژاد افزود: امروز ورود اِلمان‌های غیراسلامی و نشانه‌های ماسونی به سازه‌ها و معماری اسلامی کاملا مشهود و محسوس است که باید برای حفظ و حراست از این هنر اصیل اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.
اشراف بر نشانه‌شناسی در معماری اسلامی اهمیت بسیاری دارد
وی با تاکید بر لزوم توجه به نشانه‌ها و اِلمان‌ها در معماری خاطرنشان کرد: با توجه به آموزه‌های دینی و آنچه در قرآن به طور مکرر تحت عنوان" إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَةً" آمده است، اشراف بر نشانه‌شناسی در امر معماری از اهمیت بالایی برخوردار است. محمود نژاد در ادامه با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری معماری سنتی و اسلامی بر فرهنگ جوامع خاطرنشان کرد: معماری اسلامی یکی از مهمترین اهداف دشمن در تهاجم و شبیخون فرهنگی است.
مسوول اداره ساختمان و مرمت آستان مقدس قم تاکید کرد: در معماری اسلامی- ایرانی شاهد هنرهای خاص، بی‌بدیل و خیره‌کننده‌ای هستیم که نظیر آن را در کمتر جایی وجود دارد. وی با بیان این که در معماری اسلامی کلیات یک پیکره از پیوند جزء به جزءِ اجزاء با یکدیگر ایجاد می‌شوند، تصریح کرد: ایجاد یک پیکره نشان‌دهنده صحت در اجزایی است که به صورت جزء به جزء با هم پیوند می‌خورند.
محمود نژاد تصریح کرد: گاهی این ترکیب اجزاء به صورتی شکل می‌گیرد که انسان متصور می‌شود پیکره‌ی ایجاد شده به صورت تکوینی بوده و از ابتدا در دیدگاه واجب والوجود وجود داشته است. وی بیان داشت: صحت در چیدمان اشکال هندسی و غیرهندسی عامل ایجاد زیباییِ شگرفی در یک پیکره خواهد شد؛ و آلات و اشکالِ جزء، عامل بوجود آمدن هنری فرا تفکر در معماری اسلامی هستند.
محمود نژاد با بیان این که فرم‌ها و انواع چیدمان اجزاء، در معماری اسلامی مبتنی بر اصول اثبات شده‌ای هستند، عنوان کرد: امروز تبیین این موضوع که اشکال، فرم‌ها و انواع چیدمان در معماری اسلامی متعلق به چه کسانی و نشات گرفته از کدام فرهنگ است از اهمیت زیادی برخوردار است. وی با طرح این سوال که حفظ و حراست از هنر اصیل ایرانی و اسلامی در معماری به عهده چه کسی است؟ خاطرنشان کرد: دشمنان با آگاهی به دنبال وارد کردن فکت‌های جدید در معماری اسلامی هستند که نباید در برابر آن‌ها تسلیم شد.
دفاع از عناصر معماری اسلامی حفظ منابع فرهنگی است
محمود نژاد یادآور شد: در عصر امروز که تبلیغات حاکم بر واقعیت است و حکومت عقل بر نادانی در برخی جوامع مفهوم اساسی و کاملی ندارد، دفاع در برابر حفظ عناصر معماری اسلامی در واقع حفظ منابع فرهنگی است. وی افزود: به عنوان مثال نباید بگذاریم شمسه‌ای که در گره چینی و مقرنس معماری اسلامی سابقه‌ای هزار ساله دارد و متعلق به ما است جای خود را به ستاره داوود دهد.
محمود نژاد ابراز داشت: دربرخی اماکن و میدان‌ها از المان‌های هندسی و غیرهندسی بیگانه‌ای استفاده شده که سنخیتی با معماری و فرهنگ اسلامی ندارند و باید اصلاح شوند. مسوول اداره ساختمان و مرمت آستان مقدس قم بیان داشت: استفاده از نشانه‌ها، المان‌ها، سمبل‌ها و فکت‌های بیگانه با فرهنگ و معماری اسلامی و ایرانی بیانگر ضعف و ناتوانی معماران ایرانی است، در حالی که هنر معماری در ایران عقبه و سابقه دیرینه‌ای دارد و اساتید پیشکسوت زیادی در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.
دفاع از داشته‌های معماری اسلامی یک وظیفه است
وی در پایان با تاکید بر این که دفاع از داشته‌های معماری- اسلامی ایرانی یک وظیفه است، عنوان کرد: خروج المان‌های بیگانه از معماری اسلامی امری الزامی است.