ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: محيط اتوکد قسمت دوم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
محيط اتوکد قسمت دوم:
نوار وضيعت:
در پايين پنجره يک نوار وضيعت وجود دارد( شکل 9-1).

[تصویر:  2gstn8mnvhi8sfsud7m6_thumb.jpg]
شکل 9-1: نوار وضیعت اتو کد


به طور پيش فرض در سمت چپ, مختصات محل قرارگيري اشاره گر موس و در ادامه تعدادي براي تنظيم برنامه وجود دارد. همانطور که در شکل ميبينيد برخي
از دکمه ها فعال و برخي غير فعالند.با کليک رو هر دکمه ميتوانيد ان را فعال کنيد.
در سمت راست نوار وضعيت نيز تعدادي دکمه ي کوچک وجود دارد( شکل 10-1).


[تصویر:  579vkskekoexxkt6qx0z_thumb.jpg]
شکل 10-1: دکمه های نوار وضیعت


دکمه سمت راست( به شکل مربع) براي تمام صفحه کردن برنامست.با دوبار کليک کردن رو اين دکمه دوباره به وضيعت قبل بر ميگردد.
وقتي روي فلش کوچکي که در اين قسمت قرار دارد کليک کنيد, منويي باز ميشود که با استفاده از آن ميتوان دکمه هايي را که در نوار وضيعت نمايش داده شده اند تعيين کرد.( شکل 11-1).
در اين منو گزينه هايي براي قسمت نمايش مختصات و تمام دکمه ها وجود دارد. علاوه بر ان کليد ميانبر تمام دستور هايي که دکمه هايشان در نوار وضيعت قرار دارد در سمت راست آنها نوشته شده.


[تصویر:  toemgb8b7na175jrkxav_thumb.jpg]شکل 11-1: انتخاب دکمه هایی که در نوار وضیعت نمایش داده میشوند

براي 3 بعدي کردن محيط ميري سمت چپ محيط اتو کد. 1 سري ابزار رو مياري. شکل 1-1

[تصویر:  c8acy4scc3ul03exlkdc_thumb.jpg]شکل 1-1


روي اينها کليک ميکني تا بياد.shade, sollid, solid edition, ucs, view اينارو که اوردي واسه اينکه محيطت 3 بعدي شه( البته اينارو رو محيط دو بعدي انجام ميدي. اگه نه اگه خواستي ميري محيط سه بعدي که اول گفتم) بعد اينکه اوردي در جعبه ابزار view روي 1کي از ايکنا کليک ميکني. مثلا روي se isometric شکل 2-1 .


[تصویر:  l7ynarzsbd0bkkcp9zyr_thumb.jpg]شکل 2-1


بعد در جعبه ابزار shade هم روي flat shaded کليک ميکني. حالا محيطت 3 بعدي شد. واسه اينکه باکسو دايره و اينچيزارم بکشي تو جعبه ابزار solid روي باکس کليک ميکني شکل 3-1 بعد مختصاتو ميدي..
[تصویر:  aekvzbqygmdp66whktlm_thumb.jpg]شکل 3-1


محور هاي مختصات:

در صفحه, محور مختصاتي وجود دارد که جهت x و y و اگر در حالت 3 بعدي باشد z را هم نمايش ميدهد( شکل 12-1).
در حالت دو بعدي در صورتي که تنظيم ها را تغيير ندهيد, محور ها هميشه به همان صورتندو اما در محيط 3 بعدي محورها دائما در حال تغييرند..محور x در راستاي افقي و y در راستاي
عمودي قرار دارند. جهت فلش جهت مثبت را نشان ميدهد. پس اگر بخواهيم خلاف اين جهت فلش حرکت کنيم مقادير را منفي وارد ميکنيم.

[تصویر:  qmx52hyaxlcrlz35izew_thumb.jpg]شکل 12-1


قالب اصلي که به طور پيش فرض استفاده ميشود. DWG است. قالبDXF نيز 1 قالب برداري است که توسط برنامه هاي مختلف استفاده ميشود.در صورت تمايل ميتوانيد از اين قالب استفاده کنيد تا فايل هاي اتوکد قابل انتقال به برنامه هاي ديگر نيز باشد.


جمع آوری شده توسط:
ALI XxX

سلام ممنون از پست آموزنده شما

متاسفانه بعضی از تصویرها لود نمی شوند یه بررسی کنید موفق باشی
سلام ممنون از پاسخ شما

بررسی شد