ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: خانه چهارفصل ، معماری برون گرا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پروژه خانه چهارفصل توسط دفتر معماری موج نو و با مدیریت لیدا الماسیان و شاهین حیدری در شهر چابکسر در استان گیلان طراحی و اجرا شده است. زیربنای کل این پروژه 3000 مترمربع می باشد و در سال 1390 طراحی شده است.

شهر چابکسر در نزدیکی دریای خزر و در ارتفاع 216 متری سطح دریا واقع شده است. این منطقه بسیار آرام و سرسبز می باشد و با توجه به این ویژگی ها، یک فضای مسکونی در محیطی منظم و در ارتباط با طبیعت اطراف طراحی شده است.

این منطقه از آب و هوای معتدل و مدیترانه ای برخوردار است و معمولا بارش باران در این منطقه زیاد می باشد. در طراحی این خانه تلاش شده است تا تعامل منطقی مابین محیط داخلی و فضای خارجی خانه برقرار شود. طراحی خانه با اصول معماری پایدار و سازگار با محیط زیست انجام شده است که تبادلات انرژی را به خوبی انجام دهد و به یک نهاد خودکفا در تامین انرژی تبدیل شود.

[تصویر:  four_seasons_house_n050811_1.jpg]

در بناها و خانه های استان گیلان، معماری برون گرا به خوبی قابل لمس می باشدو اهالی این منطقه به صورت میراثی، ارتباط بسیار مناسبی را با محیط اطراف و طبیعت سرسبز منطقه برقرار کرده اند.
خانه چهار فصل برقرارکننده یک گفتگوی تعاملی میان محیط مسکونی و محیط زیست است که در هر چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان وجود دارد. پوسته این ساختمان از قطعات مکعب چوبی تشکیل شده است.

[تصویر:  four_seasons_house_n050811_2.jpg]

نکته قابل توجه در طراحی این خانه، حفظ حریم خصوصی و استقلال از ساکنان و کنستانتره در اجماعی از انسان توسط ابزار قرار دادن فعالیت های خانواده و مناطق خدماتی در فضای مکعبی داخل می باشد. همچنین القای سایه ها، ایجاد فضای شادی بخش و خنک با توجه به در نظر گرفتن جهت باد به عنوان یک نتیجه گردش هوا، کاهش تابش نور خورشید و کاهش رطوبت هوا در هوای گرم تابستان، ایجاد یک تراس در بالای پشت بام و طراحی آلاچیق که پس زمینه معمارب در بخش جنوبی دریای خزر در ایران است. در خانه چهار فصل، طبقه همکف به عنوان منطقه عمومی و سطح فوقانی به عنوان بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

[تصویر:  four_seasons_house_n050811_4.jpg]

تعبیه پنجره های بزرگ به منظور تسهیل روشنایی در محیط داخلی و کمک به چشم انداز و بهره مندی از زیبایی های طبیعت پیرامون صورت گرفته است. در این خانه، 3 اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن و استخر شنا در فضای 800 مترمربع طراحی شده است. این پروژه با توجه به اصول معماری پایدار و با هدف ایجاد یک منطقه مسکونی در سایت به عنوان بخشی از طبیعت برای تولید منابع انرژی مورد نیاز برای زندگی در چهارچوب استانداردهای کیفی امروزی است. پانل های خورشیدی مقدار زیادی از نور خورشید را دریافت و درصدی از انرژی مورد نیاز ساختمان را تامین می کنند.

[تصویر:  four_seasons_house_n050811_3.jpg]

علاوه بر این، آب باران دوباره جمع آوری شده و در یک مخزن ذخیره می شود، سپس فیلتر شده و پس از تصفیه برای نوشیدن، شستشو و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین انرژی مورد نیاز سیستم گرمایش توسط پانل های خورشیدی تعبیه شده در بالای پشت بام تامین می شود. استفاده از شیشه و چوب بازیافتی در ساخت خانه چهارفصل، تلاش برای رسیدن به حفاظت از طبیعت و پیاده سازی اصول معماری پایدار می باشد.

[تصویر:  four_seasons_house_n050811_7.jpg]
[تصویر:  four_seasons_house_n050811_6.jpg]
[تصویر:  four_seasons_house_n050811_5.jpg]