ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: 10 عادت دکوراسیون مردمان منظم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[font=tahoma] برترین ها: [/font]تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا و چگونه بعضی افراد می توانند تا این حد منظم و مرتب باشند؟ چرا بعضی خانه ها اینقدر مرتب و تمیز به نظر می رسند؟ در اینجا به بعضی عادت ها و مهارت های این افراد اشاره می کنیم.

1. تعیین کنید که می خواهید چه کسی باشید.

[تصویر:  116713_665.jpg]
این کار به شما کمک می کند که تکلیف خود را با زندگی روشن کنید و بدانید دقیقا چه چیزی را می خواهید به زندگیتان بیاورید. از دکوراسیون خانه گرفته تا مرتب کردن کمد لباس و چگونگی گذراندن وقت، همه اینها در پاسخ این سوال نهفته هستند.

2. برای هر اتاق هدفی تعیین کنید.

[تصویر:  116714_242.jpg]
این کار به شما کمک می کند تا وسائل هر اتاق را به گونه ای بچینید که می خواهید از آن استفاده کنید. گاهی اوقات کارکرد اتاق مشخص است (مثلا آشپزخانه و حمام)، ولی بسیاری از اتاق ها بیشتر از یک کاربرد دارند. در چنین مواردی لازم است برای هر هدف فضایی را تعیین کنید.

3. برچسب بزنید.

[تصویر:  116715_877.jpg]
چشم های ما وقتی نوشته ای را می بینند به سرعت آن را می خوانند، در حالی که برای تشخیص آنچه روی قفسه قرار دارد زمان بیشتری لازم دارند. علاوه بر این، وقتی قفسه ها را نامگذاری می کنید، اعضای خانواده هر چیزی را که بر می دارند سر جایش خواهند گذاشت.

4. سطوح را مرتب و خلوت نگه دارید.

[تصویر:  116716_639.jpg]
این کار را آنقدر تکرار کنید تا به آن عادت کنید. در مورد کاربرد وسایل فکر کنید و ببینید که آیا لازم است در آنجا باقی بمانند با نه. مثلا در مورد کابینت های آشپزخانه، شاید بهتر باشد قوری و کتری (که مرتبا با آنها سر و کار دارید) در آنجا بمانند ولی غذاساز را به داخل کابینت ها منتقل کنید. بین ترتیب فضا مرتب و خلوت به نظر خواهد رسید.

5. از وسائل چند منظوره استفاده کنید.

[تصویر:  116717_140.jpg]
وسائلی را برای منزلتان خریداری کنید که می توانند بیشتر از یک کاربرد داشته باشند: مثلا یک میز پیشدستی که دارای کشو هم هست و می تواند برای نگهداری اشیا هم به کار رود.

6. وسائل پرکاربرد را دم دست قرار دهید.

[تصویر:  116718_610.jpg]
چیزهایی که مرتبا استفاده می شوند باید در جلوی کابینت یا کمد قرار بگیرند. چیزهایی که کمتر استفاده می شوند را در قسمت های عقب تر قرار دهید.

7. چیزهای مشابه را کنار هم قرار دهید.

[تصویر:  116719_264.jpg]
در یک قفسه بهتر است همه چیز دسته بندی شود و چیزهای مشابه کنار هم قرار گیرند. مثلا در حمام، شانه ها و برس های مو در یک قفسه، مرطوب کننده ها در قفسه ای دیگر، و مواد آرایشی در قفسه ای جداگانه قرار می گیرند.

8. از سطح پشت در استفاده کنید.

[تصویر:  116720_614.jpg]
یکی دیگر از فضاهای بسیار مناسب برای نگهداری اشیا پشت در است. جواهرات، جوراب ها، وسائل خیاطی و غیره می توانند درپشت در نگهداری شوند.

9. وسائل کمتری بخرید.

[تصویر:  116721_420.jpg]
هرگز چیزی را به این دلیل که در حراج به فروش می رسد یا ارزان است نخرید. سعی کنید تنها چیزهایی را بخرید که ضرورت دارند. اگر تعداد وسائل خانه زیاد باشد، هم مرتب کردن خانه سخت تر می شود و هم هزینه های پنهانی مانند تمیز کردن آن ها بر ما تحمیل خواهد شد. ضمن اینکه دور انداختن این اشیا معمولا با نوعی عذاب وجدان همراه است.

10. یک ساعت را در دستشویی قرار دهید.

[تصویر:  116722_890.jpg]
بسیاری از افراد صبح ها زمان زیادی را در دستشویی می گذرانند و حساب زمان از دستشان خارج می شود. اما اگر ساعتی باشد که زمان را به آنها نشان دهد احتمالا حواسشان را بیشتر جمع خواهند کرد. اگر می خواهید در فضا صرفه جویی کنید، از ساعت دیواری استفاده کنید.