ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مراکز خرید در آمریکا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مرکز خرید و تفرجگاه southdale زائیده افکار معمار استرالیایی Victor Gruen به عنوان نخستین مرکز خرید محصورو مجهز به تهویه مطبوع می باشد؛ این مجموعه در 2طبقه طراحی شده و مجهز به سیستم تهویه مطبوع مرکزی و یک حیاط باغچه می باشد که در زمان خود به عنوان یکی از بزرگترین فضاهای عمومی آمریکا مطرح بوده است. در این فضا بخش هایی نظیر تئاتر، سالن کنسرت وموسیقی و دریاچه ای پر از ماهیان قرمز قرار داشت. هدف اصلی معمار این مجموعه از خلق چنین فضایی کامل و زیبا، تشویق هرچه بیشتر خریداران به گذراندن اوقات بیشتر در فروشگاه و در نتیجه خرید بیشتر بوده است.

اکثر صاحبنظران در عرصه صنعت، این مرکز را به عنوان نخستین مرکز خرید مدرن آمریکا می دانند. kowinski به عنوان فردی که به مدت 2سال در تمام آمریکا به مسافرت پرداخته است نیز در کتاب خود از این مجموعه زیبا یاد کرده است؛ از نظر وی تعداد مراکز خرید در کشور آمریکا از سینما و تئاتر بیشتر بوده و امروزه سینما وتئاتر در اکثر مراکز، جزئی از آن می باشند؛ این مطلب حتی گاهی درباره بیمارستان ها وهتل ها نیز صادق بوده و تعداد آن ها در در مقایسه با مراکز خرید و تفریح بسیار ناچیز می باشد.

[تصویر:  mall6.jpg]




[font=tahoma]Nancy E Cohen نویسنده کتاب America’s Market Place (مراکز خرید آمریکا) نیز در کتاب خود چنین اشاره کرده است: در بین سالهای 1860 تا 1910 بازرگانانی چونJohn Wanamaker در فیلادلفیا وR.H.Macy در نیویورک به
[تصویر:  mall7.jpg]احداث فضاهای تجاری برای خرده فروشی پرداختند ولی تاریخ پیدایش نخستین مراکز خرید در آمریکا به دهه 1920 باز می گردد که مرکز خرید بین المللی نیویورک نیز از جمله مراکز احداث شده در آن زمان می باشد. تفکر ایجاد مرکز خرید در نواحی دور از مرکزشهر بهJ.C.Nich.ls منسوب است. پلازای احداث شده توسط وی که در سال 1922 به روی مردم گشوده شد، بخشی از یک منطقه بزرگ مسکونی بوده است که از دیدگاهCohen سوپرمارکت های این مجموعه تا بیرون شهر نیز کشیده شده بودند؛ زنجیری از این سوپرها با انبارهای مختص خود در امتداد خیابان قرار داشتند. بعدها این انبارها نیز به باریکه ای از ساختمانها بدل شدند. در سال 1976 مرکز تفریحی – تجاری Water Tower در شیکاگو به عندوان اولین مرکز خرید چند منظوره عمومی افتتاح شد. این پروژه با داشتن انبارهای ویژه خود، هتل، بخش اداری و پارکینگ هنوز هم یکی از پروژه های برتر آمریکاست. در دهه 70 چندین مرکز خرید با الگویی جدید احداث شد. در کلمبیا مرکز خرید Faneuil Hall به عنوان مرکز خرید ویژه فستیوال ها و جشن های ویژه در سایتی تاریخی افتتاح گردید. در Washington D.C نیز نمونه ای از این مراکز به چشم می خورد.


[/font]در دهه 1990 با گسترش و نفوذ بیشتر اینترنت در زندگی مردم، مجله Time فراموشی و نابودی چنین مراکزی را پیش بینی نمود. از دیدگاه صاحب نظران این مجله خرید اینترنتی بسیار ارزانتر، سریع ترو بهتر برای افراد بود. ایده فروش اینترنتی موضوعی بود که از سوی [تصویر:  mall8.jpg]صاحبان بسیاری از کارخانه ها و صنعتگران حمایت می شد. از دیدگاه آنان طرف شدن مستقیم با مردم و عرضه کالا به آنان از هر جهت بهتر بود؛ به طوری که در سال 1998 ،60درصد فروش اجناس در آمریکا از طریق اینترنت بوده است ولی این دیدگاه به تدریج و با گذشت سال ها به تدریج کمرنگ تر شد و مردم دوباره علاقه و تمایل بیشتری برای خرید از فروشگاه ها از خود نشان دادند.

امروزه مراکز تجاری – تفریحی آمریکا سالیانه از 7/1 بیلیون دلار درآمد دارند و صنعت توریسم از جمله مواردی است که در کسب درآمد و سود بیشتر آنان موثر می باشد؛ بطوری که 40 درصد مراجعه کنندگان به این مراکز از توریست ها و گردشگران می باشند. وجود مراکزی نظیر سینما در این مراکز نیز در کسب درآمد آنان کمک شایانی خواهد نمود. اکثر مراکز تجاری – تفریحی در آمریکا در بین سالهای 1970-1980 و در محلات قدیمی ساخته شده اند ولی امروزه بیشتر این مراکز بصورت مدرن تر و با امکانات و تجهیزات اضافی تر نظیر سینما، رستوران وحتی پیست های اسکی ساخته می شوند. بر اساس ICSC امروزه بیش از 100 مرکز خرید در سراسر آمریکا وجود دارد.


[تصویر:  mall9.jpg]

[تصویر:  mall10.jpg]


منبع:
ASHISH KUMAR SEN؛ روزنامه نگار و محقق روزنامه واشينگتن تايمز و هرالد تريبيون