ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: گره وام مسکن‌۲۰ سال ساخت کجاست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
افزایش عمر ساختمان‌ها برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن در 24 مرداد ماه توسط هیئت مدیره بانک مسکن تصویب شد ولی مسئولان مربوطه معتقدند این اقدام نیاز به زمان بیشتری دارد.

بر اساس مصوبه هیئت مدیره بانک مسکن در 24 مردادماه، عمر ساختمان‌های مشمول تسهیلات خرید واحد‌های مسکونی صرفاً از طریق محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به 20 سال از زمان صدور پروانه ساختمان افزایش یافت اما این مصوبه هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است. یک مقام آگاه در خصوص دلیل عدم ابلاغ این مصوبه به بانک‌ها گفت: این مصویه در اداره ارزیابی متوقف شده و در حال بررسی است. به نظر می‌رسد نیاز به زمان بیشتری دارد و در کوتاه مدت نمی توان آن را عملیاتی کرد.
بر اساس این گزارش، شاید دلیل تأخیر در مصوبه جلوگیری از افزایش غیر متعارف و غیر منطقی قیمت‌ ساختمان‌های 20 ساله از سوی بنگاه‌های املاک است زیرا پیش از این یکی از مسئولان بانک مسکن اعلام کرده بود که بار روانی این خبر برای مشتریان واقعی سنگین است و افرادی که می‌خواهند اقدام به خرید مسکن کنند، بنگاه‌های مسکن قیمت‌ها را چند میلیون تومانی افزایش خواهند داد.
همچنین، این مصوبه به تأیید هیئت مدیره بانک مسکن رسیده ولی به دلیل عدم ابلاغ آن، هنوز وام مسکن و اوراق تسهیلات مسکن به ساختمان‌های 12 ساله تعلق می‌گیرد. مدیر عاکل گارگزاری بانک مسکن پیش از این اعلام کرده بود که با ابلاغ این مصوبه حجم معاملات و به تناسب قیمت این اوراق در فرابورس افزایش خواهد یافت. همچنین در حال حاضر قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مرز 58 و 59 هزار تومان معامله می‌شود.