ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ماجراي برج ايفل...
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[size=xxx-large][تصویر:  400px-Tour_eiffel_at_sunrise_from_the_trocadero.jpg][/size]
اشاره:
برج ايفل يكي از برج هاي معروف جهان است كه در پاريس – پايتخت فرانسه




بوسيله يكي از مهندسين فرانسوي بنام" مهندس ايفل"ساخته شده است.بعد از برج ايفل برجهاي زيادي ساخته شده كه هيچكدام از آنها معروفيت برج ايفل را پيدا نكرد و اين برج تا به حال منحصر به فرد بودن خود را حفظ كرده است.
به بركت وجود اين برج و چند آثار تاريخي ديگر، فرانسه ساليانه 70 ميليون توريست را به خود جذب ميكند و اين تعداد توريست از كل جمعيت فرانسه بيشتر است و از اين بابت درآمد سرشاري نصيب فرانسه مي گردد و اكر درآمد توريستي فرانسه را با درآمد نفت ايران مقايسه كنيم،فرانسه چندين برابر نفت ايران از صنعت توريسم درآمد دارد واز نظر جذب توريست نيز فرانسه مقام اول جهان را دارد و اغلب اين توريست ها به خاطر بازديد از برج ايفل راهي فرانسه مي گردند.
ساختمان برج ايفل در سال 1887 ميلادي آغاز و در سال 1889 ميلادي پايان يافت . بلندي آن 318 متر و وزن آن حدود 7000 تن و كلاً با آهن ساخته شده است.
برج ايفل در داخل منطقه اي به نام شان دومارس و در كنار رود سن قرار دارد. اين برج داراي سه طبقه بوده و طبقات آن به وسيله آسانسوربا هم ارتباط دارند.آسانسور برج بازديد كنندگان را در عرض 5 دقيقه به اوج برج مي رساند.خانمي در مورد عظمت برج ايفل گفته است"برج ايفل سرش در ابرها و پايش در روي زمين و سلامتي اش آهن است.
طبقه اول برج به رستوران اختصاص يافته و اگر كسي در پاريس ميهمان محترمي دعوت كند از او در برج ايفل پذيرايي مي كند.
در سال 1887 ميلادي كه اولين كلنگ برج به زمين زده مي شود،مخالفت ها نيز با بناي آن به وسيله افراد مختلف فرانسه آغاز مي شود و اين مخالفتها به حدي اوج مي گيرد كه به روزنامه ها و وزارتخانه ها كشيده مي شود. آنها در نامه اعتراض آميز خودفكر احداث برج را فكر بي معني و پوچ و وجود آن را باعپ بي آبرويي پاريس اعلام مي كنند.آنها برج ايفل را بناي عجيب الخلقه ، ترسناك و باعث وحشت توريستها قلمداد مي كنند.
اغلب معترضين و صاحبان ذوق و هنر ، صاحبان حرف وصنعت ، نويسندگان ، نقاشان ، مجسمه سازان و مهندسان بنام فرانسه بودند، در بين آنها افراد مشهوري نظير گي دومان پاسان، الكساندر دوما ، شارل گارينه ،فرانسوا كوپه و ...هم به چشم مي خورد.
گي دومان پاسان –شاعر و نويسنده معروف فرانسوي به قدري از برج ايفل نفرت داشت كه به خاطر آن پاريس و حتي فرانسه را ترك كرد.وقتي از او علت را پرسيدند گفت: برج ايفل مرا كسل كرده است من از پاريس و فرانسه مي روم ، زيرا در پاريس به هر كجا كه مي روم برج را روبروي خود ميبينم و او در همه جاي فرانسه حضور دارد.زيرا او را از عناصر گوناگون ساخته و ويترينها را از او پر كرده اند،بنابراين جايي نيست كه من برج ايفل را نبينم . پس مجبور به ترك فرانسه هستم.
دوماپاسان برج ايفل را "نردبان آهني و غول ،بلند و لاغر مثل دودكش يك كارخانه "معرفي مي كرد.
ولي همين دوماپاسان وقتي معروفيت برج ايفل را در جهان در مي يابد در مورد آن شعري مي سرايد و در آن شعر اذعان مي كند كه "اكنون تصور پاريس بدون برج ايفل ممكن نيست ."
آري واقعاً برج ايفل نكين برج هاي جهان بود و به پاريس و فرانسه شكوه و عظمت جهاني داده است.