ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: شایـعه پـایـان جـهان در شـب یـلدا !
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  IMAGE634911913756340649.jpg]




شایـعه پـایـان جـهان در شـب یـلدا !

این روزها شایعه به پایان رسیدن دنیا در محافل اجتماعی جهان مطرح است که کارشناسان مذهبی و علمی آن را به شدت مردود می دانند.

مدت هاست شایعات مختلفی در مورد به پایان رسیدن دنیا در روز 21 دسامبر سال 2012 همزمان با شب یلدا در ایران در وبلاگ های مختلف و شبکه های اجتماعی مطرح می شود و هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد. البته از سوی کارشناسان علمی و به خصوص سازمان فضایی ناسا این شایعات تکذیب شده و حتی ناسا آن را شایعه ای مضحک دانسته است.
قضیه به پایان رسیدن دنیا در روز 21 دسامبر سال 2012 برای نخستین بار با این ادعا آغاز شد که سیاره ای به نام "نیبیرو" که سومری ها آن را کشف کرده اند، در حال حرکت به سوی زمین است. ابتدا گفته می شد که این فاجعه در ماه می 2003 رخ می دهد و زمانی که این تاریخ گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد، زمان موعد به دسامبر 2012 تغییر کرد و به تقویم باستانی "مایا" که تحول بزرگ در زمستان سال 2012 را پیش بینی کرده بود، ربط داده شد؛ به همین دلیل هم تاریخ 20 دسامبر به عنوان روز موعود پیش بینی شد.
در مورد این شایعه سازمان جهانی ناسا این موضوع را مطرح کرد که نه ناسا و نه هیچ سازمان علمی دیگری چنین چیزی را پیش بینی نکرده است.
در گزارش ناسا آمده است، اصلاً تراز به خط شدن گیتی وجود ندارد و حداقل تا چند دهه آینده چنین هم راستایی رخ نمی دهد و حتی اگر هم چنین پدیده ای اتفاق افتد، تأثیر آن بر زمین بسیار ناچیز است. به عنوان نمونه، در سال 1962 چنین هم ترازی رخ داد و 2 مورد دیگر هم در سال های 1982 و 2000 اتفاق افتاد. در هر دسامبر هم زمین و خورشید با مرکز کهکشان راه شیری هم تراز می شوند، اما این یک رخداد سالانه است که هیچ تبعاتی هم ندارد.
پایان عصر جاهلیت و آغاز عصر دانایی
قسمت عمده‌ای از شایعه مربوط به پایان رسیدن دنیا را به منجم‌ها نسبت داده‌اند در صورتی که منجم‌ها حرفی در این زمینه نگفته‌اند و این مسئله توجیه علمی ندارد. برخی می‌گویند بر اساس تقویم مایا وقتی یک روز در سه دور این تقویم مشترک باشد آخر دنیاست، در صورتی که تقویم مایا سه دور مختلف دارد که امکان مشترک بودن یک روز در این سه دور در بعضی سال‌ها اتفاق عجیبی نیست.
هم‌ترازی خورشید و مرکز کهکشان و زمین نیز که برخی به عنوان توجیه علمی پایان دنیا بودن اعلام می‌کنند هم هر سال اتفاق می‌افتد.
تئوری‌هایی که برای این شایعه مطرح کرده اند مبنای علمی ندارد ولی یکی از پیش‌بینی‌های آنها می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد که این تئوری می‌گوید در 21 دسامبر 2012 و پس از آن سطح آگاهی مردم جهان بالا می‌رود و مردم با ابعاد معنوی و روحانیت بیشتر آشنا می‌شوند.
اینکه عصر جهل به پایان برسد و عصر روشنایی، دانایی و خرد آغاز شود مسئله امیدوارکننده‌ای است و اصلاً ترسناک نیست. پس قرار نیست چیزی نابود شود ولی برخی کشورها نظیر کشور روسیه در شبکه‌های تلویزیونی خود به طور مداوم برنامه‌هایی را به عنوان پایان دنیا پخش می‌کنند که این مسئله فقط سبب ترس و افسردگی در مردم می‌شود.
حتی از نظر مذهبی نیز این مسئله توجیه ندارد زیرا در قرآن هم بیان شده که کلید تمام اسرار در دست خداست و کسی از زمان ظهور امام زمان(عج) و قیامت اطلاعی ندارد. از آنجا که غیر از خداوند بزرگ هیچ کس نمی‌تواند پایان جهان را پیش‌بینی کند بنابراین اینگونه شایعات از نگاه باورهای اسلامی منسوخ بوده و غیرقابل قبول است ولی متأسفانه برخی جوانان کم‌اطلاع ما نیز این شایعات را پذیرفته و دچار اضطراب می‌شوند.
البته در کشور ما نسبت به اروپا و آمریکا، این اشخاص تعداد کمی دارند در حدی که قابل توجه نیست ولی رسانه‌ها باید در این زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی کنند در حالیکه در این زمینه بعضی رسانه‌ها با این شایعه پراکنی هم‌صدایی می‌کنند .
چند سالی است که شایع شده جهان در 21 دسامبر 2012 / 1 دی 1391 به پایان می‌رسد. در ابتدای این ایمیل هم شما دوستان پرشین استار دلایلی را در رد این شایعه از نظر گذراندید؛ اما از آن‌جا که برخی هنوز اصرار دارند این واقعه قطعی است، در اینجا مروری می‌کنیم بر چند مورد مشهور از پیش‌گویی‌های آخرالزمانی که در همین نیم قرن اخیر اتفاق افتاده است :
2012/1391 : پیش‌گویی مایاها
مایاها تقویم بسیار پیچیده‌ای دارند که بر خلاف تقویم‌های شمسی و میلادی (و قمری یا هر تقویم شناخته شده دیگری) با پایان یک سال تمام نمی‌شود، بلکه دوره‌ای چند هزار ساله دارد که از قضای روزگار در 21 دسامبر 2012 به پایان می‌رسد. چنین شایع شده که پیشینیان مایاها این زمان را تاریخ قطعی پایان دنیا پیش‌بینی کرده بودند که با مجموعه‌ای از بلایای طبیعی طومار عمر بشر را در هم خواهد پیچید، اما بازماندگان این قوم نظر دیگری دارند و این تاریخ را تنها پایان دوره فعلی تقویم مایا می‌دانند که با فرا رسیدن آن، طولانی‌ترین تقویم بشری یک دوره خود را به پایان خواهد رساند و دوره دیگری آغاز خواهد شد.
کل این دوره تقویم مایا که "تقویم طویل" نامیده می شود، 5126 سال طول می‌کشد. دوره فعلی این تقویم در 11 آگوست 3114 پیش از میلاد آغاز شده و در روز 21 دسامبر 2012 به پایان می‌رسد. ولی نکته جالب اینجاست که خود دانشمندان مایا بر سر اینکه در این تاریخ تقویمشان به پایان می‌رسد، تفاهم ندارند. نظر اکثریت این است که پایان این دوره تقویم در روز 13.0.0.0 است که مقارن با همان 21 دسامبر 2012 است، اما اقلیتی هم بر این باورند که این دوره در تاریخ 20.0.0.0 به پایان می‌رسد که در حوالی سال 8000 میلادی خواهد بود. بنابراین اگر 22 دسامبر / اول دی‌ماه از خواب بیدار شدید و دیدید هیچ اتفاقی نیفتاده، می‌توانید تا سال 8هزار میلادی منتظر بمانید.
2011/1390 : سیاه‌چاله شتاب‌دهنده بزرگ هادرونی
برخی از منتقدین شتاب‌دهنده بزرگ هادرونی واقع در سرن (آزمایشگاه هسته‌ای اروپا در مرز سوئیس و فرانسه) پیش از راه‌اندازی این شتاب‌دهنده از این می‌ترسیدند که شروع به کار آن عوارض ناشناخته‌ای برای بشریت داشته باشد. از جمله آن عوارض، تشکیل یک سیاه‌چاله بود که می‌توانست کل کره زمین را ببلعد و در خود فرو ببرد. فعلا که چند سال از شروع به کار این شتاب‌دهنده می‌گذرد و هیچ چیزی در داخل محوطه این شتاب‌دهنده گم نشده است! تا ببینیم فردا چه خواهد شد.
2003/1382 و 2012/1391: برخورد با سیاره نیبیرو
نیبیرو سیاره‌ای است فرضی که پیش‌بینی شده بود در سال 2003/1382 با برخورد به زمین آخرالزمان را رقم می‌زند. وقتی این اتفاق نیفتاد، نظریه‌پردازان ایده‌های آخرالزمانی خیلی ساده این زمان را با سال 2012/1391 و پایان تاریخ سومری ترکیب کردند و به انتظار نشسته‌اند که در دسامبر 2012/1391 و همزمان با انقلاب زمستانی، نیبیروی خیالی به زمین نزدیک شود و این پیش‌بینی به واقعیت بپیوندد.
کتیبه‌های باستانی سومری از مردمان سیاره دیگری در منظومه شمسی به نام نیبیرو حکایت می‌کنند که به روی زمین آمده و نسل بشر را بر روی زمین بنیان نهادند. مشکل اینجاست که هیچ اخترشناسی تاکنون چنین سیاره‌ای را نه در منظومه شمسی و نه در ستارگان نزدیک خورشید ندیده است. یک بار در می 2003/اردیبهشت 1382 قرار بود این سیاره فرضی به زمین برخورد کند، اما گویا تنها کسی که باید این پیش‌بینی را جدی می‌گرفت، صدام حاکم وقت سرزمین سومر بود که در آن سال با حمله امریکایی‌ها، طومار حکومتش درهم پیچید.
نکته مثبت در مورد طرفداران نیبیرو این است که آن‌ها بسیار انعطاف‌پذیر و امیدوارند. بار اول گفتند که پایان دنیا بین 2003/1382 و 2011/1390 خواهد بود و اکنون از فاصله زمانی 2011/1390 تا 2015/1394 حرف می‌زنند. در سال 2015/1394 هم بالاخره می‌شود یک زمان دیگر را اعلام کرد. به قول معروف دیر یا زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.
2000/1379 و ماجرای Y2K
در سال 1999/1378 دنیا که تازه چند سال بود که وارد عصر کامپیوتر شده بود، با مشکلی کاملا جدی مواجه شد. با سال 2000 چه باید کرد؟ مشکل اینجا بود که بیشتر برنامه‌های کامپیوتری آن دوران برای نمایش سال فقط از دو رقم استفاده می‌کردند، به این ترتیب سال 1999 با دو رقم 99 و سال 2000 با 00 نشان داده می‌شد. ترس از این بود که کامپیوترها با رسیدن به این تاریخ دچار مشکل منطقی شوند و با عقب رفتن ناگهانی تقویم (یعنی از 31/12/99 به 1/1/00) خروجی پیش‌بینی نشده‌ای داشته باشند. شاید برای یک کامپیوتر عادی نتیجه این اختلال چندان مهم نباشد، اما وقتی بدانیم که کامپیوترهای کنترل کننده موشک‌های بالستیک و تسلیحات اتمی امریکا و روسیه هم دچار همین مشکلات بودند، قضیه جدی‌تر می‌شود. به هر حال این تاریخ هم گذشت و مشکلی پیش نیامد.
2000/1379 و بازگشت مسیح
گروهی از مسیحیان نیز در این بین از دید دیگری به سال 2000/1379 می‌نگریستند. آن‌ها با تکیه بر متون مذهبی تاریخی مسیحیت، اعتقاد داشتند که پس از سپری شدن دو هزاره، دوره فرمانروایی مسیح بار دیگر فرا رسیده و در این سال مسیح یک بار دیگر ظهور خواهد کرد. مسیح نیامد اما در ایالات متحده، یک متعصب مذهبی مسیحی به نام جرج بوش پسر، با تقلب در انتخابات ایالت فلوریدا رئیس‌جمهور شد و به کمک یک متعصب مذهبی دیگر به نام اسامه بن لادن، با خوانش غلط از کتب مذهبی، به مدت بیش از یک دهه دنیا را درگیر جنگ و کشتار بی‌گناهان کرد.
1992/1371 و بازهم بازگشت مسیح
در دوم نوامبر 1992/ 11 آبان 1371، کلیسای "میسیون روزهای پیش‌روی" در کره جنوبی منحل شد. دلیلش هم این بود که لی جانگ ریم موسس این گروه، چند ماه قبل از آن پیش‌بینی کرده بود که در روز 28 اکتبر همان سال مسیح بازخواهد گشت. صدها و شاید هم هزاران نفر اموال خود را فروختند، خانواده‌های خود را ترک کردند، کار خود را رها کردند و حتی از ارتش فرار کردند. مسیح را که می‌دانیم در این تاریخ هم نیامد، اما چه بر سر آقای کشیش آمد؟ او به زندان رفت، ولی نه به خاطر پیش‌بینی اشتباهش، بلکه برای کلاه‌برداری. آقای ریم، 4 میلیون دلار از پول‌های خیریه را به جیب زده بود؛ اما وقتی قضیه جالب‌تر می‌شود که بدانید که این کشیش متقلب380 هزار دلار از این مبلغ را در جایی سرمایه‌گذاری کرده بود که تا 6 ماه پس از زمان ادعایی بازگشت مسیح به باردهی نمی‌رسید.
1990/1369: آخرالزمان اتمی
الیزابت کلیرپرافت، یک رهبر مذهبی مسیحی بود که در اواخر دهه 1980/1360 به پیروان خود گفت که خود را برای آخر الزمان آماده کنند. آخرالزمان اختراعی وی قرار بود در سال 1990/1369 و با یک جنگ اتمی رخ دهد، ولی از آنجا که مسئولین کنترل جنگ‌افزارهای اتمی پنج قدرت اتمی آن روز جهان (ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، انگلیس، فرانسه و چین)، از او و پیروانش عاقل‌تر بودند، امروز همه ما زنده هستیم و در حال خواندن این مطلب.
1982/1361: رویای یک کشیش
پت رابرتسن، کشیش نامداری است که جمع کثیری از مسیحیان متعصب آمریکا چشم به دهان او دارند. او در روز 9 ژوئن 1982/18 خرداد 1361 به شنوندگان شبکه سخن‌پراکنی مسیحی (CBN) که خودش تاسیس کرده بود، گفت که آرماگدون (نبرد نهایی خیر و شر در داستان‌های مسیحی) نزدیک است و همه شرایط ان فراهم شده است. صدالبته مسیح نیامد ولی رابرتسن به کار خود ادامه داد.
1955/1334: پیش‌بینی‌های بانوی خانه‌دار
در سال 1954/1333، یک بانوی خانه‌دار امریکایی 54 ساله به نام دوروتی مارتین با ادعای ارتباط با فضای بیرون، پیش‌بینی‌های وحشتناکی در مورد آینده مطرح کرد که بدترین آن‌ها، زیر و رو شدن زمین در سال 1955/1334 بود. سال 1955 رسید و نه زمین‌لرزه بزرگی در آمریکا رخ داد و نه آتشفشانی فوران کرد. نتیجه امر، بستری شدن دوروتی در یک کلینیک روانی بود تا از اتهام ترویج اغتشاش در امان بماند؛ اما نه به خاطر این مورد! دلیل بستری شدن دوروتی مارتین، پیش‌بینی دیگری بود مبنی بر این‌که در شب سال نو 1955/1333، فضایی‌ها او و همسایگانش را با خود به آسمان خواهند برد تا از مصیبت در امان بمانند. نتیجه این پیش‌بینی، ازدحام جمعیت زودباور در اطراف خانه وی در آن شب بود. فضایی‌ها آن شب نیامدند؛ شاید به این دلیل که دیدند فضاپیمایشان جای کافی برای این همه آدم را ندارد و به کل از نابودی زمین منصرف شدند!
و اما رکورددار جهانی آخرالزمان: هارولد کمپینگ
هارولد کمپینگ، یکی دیگر از کشیشان صاحب‌نام امریکاست که او هم مانند رابرتسن طرفداران زیادی در بین معتقدان مذهبی مسیحی این کشور دارد. آقای کمپینگ اما رکوردی دارد که در نوع خود بی‌نظیر است: او تا همین امروز سه مرتبه پایان دنیا را پیش‌بینی کرده است:‌ اولین بار در سال 1994/1373 که قرار بود در تاریخ 6 سپتامبر آن سال دنیا به پایان برسد. اما نه عمر دنیا تمام شد و نه روی هارولد کمپینگ. البته 18 سال طول کشید تا یک بار دیگر او جرات کند و چنین ادعایی را مطرح کند. این بار قرار شد که در روز 21 می 2011/ 1 خرداد 1390 دنیا تمام شود و 200 میلیون مسیحی به آسمان رفته و با خداوند دیدار کنند و بعد از این صعود بزرگ، زمین به گوی عظیمی از آتش تبدیل شده و با نابود کردن باقی جمعیت زمین، خود نابود شود. آن تاریخ هم ‌گذشت و دنیا نابود نشد، اما هارولد با گذشت چند روز دوباره وارد صحنه شد و با اعتماد به نفس مخصوص به خود اعلام کرد که پایان دنیا قطعی است، فقط در تاریخ اشتباه شده و به جای 21 می، در روز 21 اکتبر 2011 / 1 آبان 1390 دنیا تمام می‌شود. صدالبته که آن تاریخ هم گذشت و نه تنها اتفاقی نیفتاد بلکه هنوز هم دنیا برای ماندگاری خود ادعاها دارد.