ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: قالیباف اتوبانهای تهران را دوطبقه می کند
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شهردار تهران از آمادگی شهرداری برای دوطبقه کردن دیگر پروژه‌ها در تهران خبر داد و گفت: آمادگی داریم از پل فجر شهید همت تا شهرک قدس را نیز دوطبقه کنیم.
محمدباقر قالیباف در نخستین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که در سالن اجتماعات جابر‌ابن حیان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد اظهار داشت: خدا را شاکرم که در یکی از بهترین مراکز علمی کشور و حتی دنیا حضور پیدا کرده‌ام و در موضوع مهم آلودگی هوا که یک چالش مهم در شهر تهران و کشور است بحث کنیم.
وی تصریح کرد: قریب به 40 درصد از مردم ما دچار این چالش هستند که امیدواریم با تدابیر علمی و دانشگاهی و همچنین مسئولان اجرایی این چالش مهم برطرف شود.
قالیباف اضافه کرد: بنده در روزهای اول در شهرداری با موضوعات مختلفی و چالش‌های متفاوتی روبرو بودم که پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که تنها یک چالش مهم در شهر تهران وجود دارد و آن هم آلودگی هواست.
شهردار تهران ادامه داد: در شهر تهران یک چالش و آن هم آلودگی هوا و صدا بیشتر وجود ندارد که اگر این چالش را حل کنیم بقیه چالش‌ها قابل حل و فصل است.
وی اضافه کرد: بنده به عنوان خدمتگزار مردم در 3 سال گذشته در هر محفل تخصصی، علمی و عمومی که از من در خصوص چالش مهم تهران سؤال شده است از اول تا آخر عنوان کردم که مهمترین چالش آلودگی هوا و آلودگی صوتی است.
قالیباف اضافه کرد: آلودگی هوا که مهمترین چالش در تهران است سلامت شهر و شهروندان را به خطر انداخته است و در واقع مشکلات عدیده‌ای را در شهر ایجاد کرده است.
شهردار تهران اضافه کرد: برای کاهش و رفع آلودگی هوا یک بحث روتین در دنیا وجود دارد که باید با استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در جهت کاهش آلودگی هوا گام برداریم.
شهردار تهران اضافه کرد: چرا ما باید در حوزه علم و دانش در مرزها باشیم ولی نتوانیم از این پتانسیل و ظرفیت در کشور و شهر برای برطرف کردن چالش‌ها استفاده کنیم.
قالیباف خاطر نشان کرد: چالش ما یک چالش مدیریتی، ساختاری و کارکردی است ضمن اینکه مسئولان باید بتوانند از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای کشور استفاده بهینه کنند.
شهردار تهران بیان داشت: در حال حاضر چالشی بخش تئوری، علمی و تا بخش اجرایی در کشور وجود دارد و این درد بزرگ قابل درمان است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
وی با اشاره به برخی از اقدامات مدیریت شهری در خصوص آلودگی هوا خاطر نشان کرد: برخی از اقدامات از جمله زوج و فرد کردن خودروها ، طرح ترافیک و ... کاملا نمی‌تواند آلودگی هوا را برطرف کند و در واقع مقطعی صورت می‌گیرد.
شهردار تهران اضافه کرد: یک زمانی بحث شد که اگر بنزین گران شود آلودگی هوا نیز به شدت کاهش می‌یابد اما شاهد هستیم که بنزین گران شد اما آلودگی هوا همچنان ادامه دارد و از این رو باید به سمت راهکارهای علمی و دانشگاهی گام برداریم.
وی اضافه کرد: جدای بحث شهرسازی، سرمایشی و گرمایشی خانه‌ها مهمترین منبع توزیع کننده آلودگی هوا خودروها هستند به طوری که خودروهای نو از همان ابتدا منجر به آلودگی هوا می‌شوند.
قالیباف اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 40 تا 48 درصد خودروهایی که تولید می‌شود در تهران استفاده می‌شود و این در حالی است که روزانه بیش از یک هزار و 200 خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی بود که هر خانواده یک خودرو داشت اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که برخی از خانواده‌ها بیش از 3 خودرو دارند و همین امر مشکلاتی را در بحث شهرسازی و پارکینگ‌سازی و همچنین تمیز کردن معابر و خیابان‌ها به وجود می‌آورد.
قالیباف بیان داشت: بنده به هیچ عنوان با مدیریت واحد شهری موافق نیستم چرا که این امر یک آسیب برای شهر است و در واقع باید بتوانیم مدیریت یکپارچه شهری داشته باشیم.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر شهرداری تهران برای رفع آلودگی هوا در تهران به سمت توسعه حمل و نقل عمومی گام برداشته است که البته این امر توانسته است تا بخش زیادی از مشکلات را در حوزه آلودگی هوا کاهش دهد. وی اضافه کرد: هم اکنون بین 58 تا 63 درصد از کل بودجه شهرداری تهران در بخش حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا متمرکز شده است.
قالیباف ادامه داد: قبل از ورود بنده در شهرداری تهران 34 ایستگاه مترو در تهران داشتیم که در حال حاضر این آمار به 85 ایستگاه رسیده است و این در حالی است که 34 ایستگاه اشاره شده در مدت 25 سال ایجاد شده است.
شهردار تهران ادامه داد: چنانچه مسئولان دولتی همکاری‌های لازم را داشته باشند و مشکلی در بخش مالی و بودجه‌ای به وجود نیاید شهرداری تهران آمادگی دارد سالانه 30 کیلومتر خط مترو را به بهره‌برداری برساند. وی اضافه کرد: در حوزه پل و تونل‌سازی نیز شهرداری پیشرفت‌های خوبی را کرده است و توانسته از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در این بخش استفاده کند.
قالیباف از آمادگی شهرداری برای دو طبقه کردن دیگر پروژه‌ها در تهران خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم پل فجر - شهید همت تا شهرک قدس را نیز دو طبقه کنیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم در شهر تهران 218 کیلومتر خط مترو داشته باشیم از بحران نجات پیدا می‌کنیم و این در حالی است که امروزه 185 کیلومتر خط مترو ایجاد شده است و چنانچه مشکلات مالی و پولی رفع شود طی دو سال آینده می‌توانیم به رقم 218 کیلومتر خط مترو دست پیدا کنیم.
در نخستین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف و تشکری معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران حضور داشتند.