ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ساختمان‌هاي ساحلي
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
حس بي‌وزني و رها شدن روي امواج آب براي كساني كه به ورزش‌هاي آبي علاقه‌مندند يا حتي آنهايي كه از اثرات مثبت آب درماني بهره مي‌برند، هميشه لذت بخش است. حال تصورش را بكنيد كه زندگي در خانه‌اي شناور روي آب چه لذتي مي‌تواند داشته باشد؟
از آن گذشته تغييرات سطح دريا‌ها و اقيانوس‌ها به دنبال پديده گرم شدن زمين، خطرات بالقوه‌اي را بخصوص در شهرهاي ساحلي مطرح ساخته است. به بيان ديگر بالا آمدن سطح متوسط دريا نشانه‌هايي از تغييرات جهاني آب و هوا، انبساط گرمايي اقيانوس‌ها و آب شدن صخره‌هاي يخ قطبي هستند. در واقع گرمايش جهاني به خاطر افزايش دي‌اكسيد كربن درجو زمين باعث ذوب شدن يخ‌هاي قطب و انبساط گرمايي اقيانوس‌ها شده است. اين عوامل حجم اقيانوس‌ها را افزايش داده و در نتيجه سطح دريا بالا مي‌آيد. در چنين شرايطي شايد رسيدن به نوعي هماهنگي با حركات مواج آب‌هاي آزاد بهترين راه چاره باشد؛ هماهنگي يا رسيدن به نوعي مقاومت ساماندهي شده براي كاهش آسيب‌هاي وارده از امواج سهمگين دريا. به نظر مي‌رسد اين همان ايده‌اي است كه طرح ساخت خانه‌ها و آپارتمان‌هاي شناور را شكل داده است.
آپارتمان‌هاي شناور، سدي در برابر افزايش سطح آب درياها
جالب است بدانيد كه محققان معتقدند 2 راه براي واكنش نشان دادن به گرماي جهاني وجود دارد، مي‌‌توان از آن ترسيد يا با آن مواجه شد. با اين حال در تازه‌ترين خبرها آمده است كه طراحي هلندي به منظور مقابله با گرماي جهاني و افزايش ناگزير سطح آب درياها مجموعه مسكوني‌اي طراحي كرده است كه روي آب شناور باقي مانده و خطر ورود آب به مناطق مسكوني را كاهش خواهد داد.
اين مجموعه پس از ساخت، اولين مجموعه مسكوني شناور در جهان خواهد بود. نوسانات شديد سطح آب از مشكلاتي است كه ساكنان هلند به آن خو گرفته‌اند. مساله اينجاست كه اكثر قسمت‌هاي كشور هلند پايين‌تر از سطح آب قرار دارد و قسمت‌هاي وسيعي از اين مناطق با نام زمين‌هاي پست به صورت مداوم و با كمك پمپ‌هاي تخليه از آبهاي انباشته شده‌اي كه خانه‌هاي مسكوني را تهديد مي‌كنند، تخليه مي‌شوند. با توجه به اين شرايط مجموعه‌هاي مسكوني شناور براحتي قادر خواهند بود با تغيير سطوح آب به بالا و پايين حركت كرده و از نفوذ آب به داخل منازل مسكوني جلوگيري كنند.
اين مجموعه مسكوني كهCitadel نام گرفته است، روي زيربناي شناور بتوني سنگيني بنا شده و از 60 خانه مجلل، پاركينگ، جاده‌هاي شناور و اسكله براي قايق برخوردار است. منظره هر يك از اين منازل به جز بالكن و باغچه به صورت طبيعي منظره‌اي از آب خواهد بود و گلخانه‌اي نيز در اين مجموعه بنا خواهد شد. سبزترين و پاك‌ترين بخشCitadel سيستم خنك‌كننده آن خواهد بود، به بياني ديگر اين سيستم با كمك گرفتن جريان آبي كه ساختمان روي آن شناور است و هدايت آب در ميان ساختمان از طريق لوله‌كشي، خانه‌ها را خنك نگاه داشته و در عين حال ميزان مصرف انرژي را تا 25 درصد كاهش خواهد داد.
خانه‌هاي آبي خاكي
بعد از طوفان كاترينا كه به سيل ويرانگري در آمريكا مبدل شد، بسياري از معماران و برنامه‌ريزان شهري هلند كه در طراحي خانه‌هاي شناور در دنيا پيشرو هستند، به فكر چاره‌اي براي مقابله با تخريب گسترده اين پديده طبيعي افتادند. موقعيت طبيعي هلند شباهت بسياري با نيواورلئان دارد چراكه پيش‌بيني مي‌شود با سيلي قوي، 26 درصد كشور هلند زير دريا رود. برخي از معماران هلندي به جاي اين‌كه جنگ پرهزينه خود را عليه دريا ادامه دهند خانه‌هايي را طراحي كردند كه حتي در مواقع سيل هم بتوان در آن زندگي كرد. ساخت خانه‌هاي آبي خاكي در زمين‌هاي كنار ساحل دريا و مقاوم در برابر جزر و مد زياد، يك نمونه از ايده‌هاي ابتكاري است. هنگامي كه دريا دچار جزر و مدهاي شديد مي‌شود اين نوع خانه‌ها تا حدود 5 متر از سطح زمين شناور مي‌شوند و روي دو چوب لنگرگاهي ليز مي‌خورند.
خانه‌هاي شناور بومي‌هاي درياچه تيتي كاكا
ايده ساخت خانه‌هاي شناور در ساده‌ترين شكل آن از سوي بوميان درياچه تيتي كاكا واقع در مرز بوليوي و پرو با 3812 متر ارتفاع از سطح دريا، اجرايي شده است. اوروس‌ها، مردماني كه حتي قبل از اينكاها در سرزمين‌هاي همجوار درياچه مي‌زيسته‌اند پياپي مورد حمله دشمنان قرار مي‌گرفتند، به همين دليل به فكر ساختن خانه‌هاي شناور روي درياچه افتادند. آنها خانه‌ها را به وسيله ني بومي منطقه كه توتورا ناميده مي‌شود، ساختند و بتدريج به يكديگر متصل كردند و در نهايت حاصل كار جزيره‌هاي كوچك شناوري بود كه هم اكنون شمار آنها به 40 جزيره مي‌رسد.
طرح‌هايي از شهرهاي ساحلي آينده
گفته مي‌شود شهر سانفرانسيسكو در صد سال آينده چيزي شبيه جنگل وهم‌آلودي از ساختمان‌ها با معماري خيره‌كننده خواهد بود كه واكنشي‌ است به گرمايش زمين و آب‌شدن يخ‌ها.
به نظر مي‌رسد اين شهر در سال 2108 چيزي شبيه خانه‌هاي ويلايي نزديك مناطق ييلاقي داراي آب معدني‌هاي گرم است. لوله‌هاي ساختماني‌‌شكل بزرگ كه حرارت موجود در آب‌هاي عمق زمين را به بيرون مي‌دهند در كنار مه‌دود‌ها كه در هواي اين شهر وجود دارد، به شهر تصويري از منطقه‌اي مرطوب مي‌دهد كه در همه‌جاي آن خزه و گياه‌ هرز‌ه رشد خواهند كرد.
تونل‌هاي زيرزميني بزرگ گرماي موجود در عمق زمين را در مناطق مختلف گرد مي‌آورند و در همه جاي‌ شهر دودكش‌هاي بزرگ آن‌را به آسمان منتقل مي‌كند. در واقع اين طرح تصويري روشن از آخرين بارقه‌هاي تمدن نفت سوز است. در كنار اين موضوع شيوه‌ مقاوم‌سازي‌ ساختمان‌هاي شهر در قرن آينده است كه به‌صورت ستون‌هاي پهن پيچ در پيچ و تنيده درآمده است.
از سوي ديگر يكي از طراحان بلژيكي شهرهاي پهناوري را طراحي كرده است كه بر درياها شناورند و شيوه زندگي ما را تغيير خواهند داد. اين طرح‌ها در برابر گرمايش زمين و تهاجم آب‌هاي آزاد به سواحل و حاشيه درياها شيوه‌ نويني از زندگي را به انسان‌ها ارائه خواهند كرد. اين طرح با الهام از شقايق دريايي ارائه شده است.
در عين حال معماري دانماركي نيز طرحي را با الهام از پري دريايي شناور پي‌ريزي كرده‌است به نام پناهگاه زيبا كه شباهت زيادي به طرح موسوم به شقايق دريايي دارد.
با اين حال همان طور كه گفتيم طرح ارائه شده هلندي‌ها از خانه‌هاي شناور از همه جالب‌تر است كه همانا خانه‌هاي شناوري هستند كه درصورت بالا آمدن آب يا طغيان رودخانه يا بروز سيلاب‌هاي ناگهاني در آن شناور مي‌شوند. اين طرح به‌منظور جلوگيري از غرق شدن خانه‌ها به اجرا درآمده‌ و سريع‌ترين شيوه براي اجرا به هنگام طغيان رودخانه‌ها خواهد بود.