ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: عناصر اصلى شهرهاى اسلامى - ايرانى
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
عناصر اصلى شهرهاى اسلامى - ايرانى
عناصر و اجزايى كه در شهرهاى كهن ايران وجود داشته‏اند داراى نوعى ارتباط متقابل فضايى يكپارچه و به هم پيوسته بوده‏اند.
در شهرهاى اسلامى فضاهايى مانند مسجد جامع، بازار، مركز حكومت، فضاهاى مسكونى و... ضمن آن كه هر كدام جا، مرتبه و شخصيت‏خاص خود را در سلسله‏مراتب فضاهاى شهرى حفظ كرده و به ايفاى نقش خود مى‏پردازند، با هم مجموعه واحدى را پديد مى‏آورند كه شهر را از نظر فضا واحدى منسجم و به هم پيوسته نشان مى‏دهد. عناصر اصلى مجموعه شهرى در شهرهاى اسلامى عبارتند از:
ارگ و بارو - ارگ مجموعه‏اى از ساختمانها و تشكيلات و سازمان حكومتى شهر را در خود جاى مى‏داده و مقر حاكم بوده است.
ارگ در ارتباط فضايى با بازار و مسجد جامع قرار داشته است.
اين خصوصيات در آثار به جاى مانده بسيارى از قسمتهاى قديمى شهرها قابل مشاهده است.
در «سمرقند» و «بخارا» ارگ شهر، خود بخشى از قلعه بوده و در مجاور مراكز اقتصادى و مذهبى قرار داشته است. «اساسا پس از ظهور اسلام بقاياى نظام شهرى كهندژى و شارستانى بتدريج از ميان برداشته مى‏شود و شهر با مفهوم اسلامى آن كه متعلق به تمام اقشار و طبقات اجتماعى است‏شكل مى‏گيرد. اركان عمده شهر شامل دارالخلافه، دارالحكومه يا دارالاماره به جاى كهندژ ظاهر شده و سپس با ايجاد قصر امرا و پادشاهان مجموعه‏اى به نام ارگ را پايه‏ريزى مى‏كنند كه در فاصله‏اى با مسجدجامع و بازار سه ركن اساسى شهر را به وجود مى‏آورند و در محدوده مركزى شهر قرار مى‏گيرند.
در اين ميان ارگ به عنوان عنصر سياسى از ساير عناصر جدا شده و با ايجاد حصار و بارو در اطراف آن به صورت كانون اصلى شهر تجلى مى‏كند. بخش دوم شارستان از نظر شكل‏يابى با دوره‏هاى قبل از اسلام تفاوتى ندارد ولى از نظر محتوا كاملا متفاوت است. عناصر فرهنگى - مذهبى، بازار و محلات در اين بخش قرار دارند.
اصناف، پيشه‏وران و اكثر طبقات و قشرهاى مختلف مردم در اين بخش زندگى مى‏كنند.