ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: نظرتون راجع به ممنوع الفروش بودن خانه های مسکن مهر چیه؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سلام به دوستان ایران شهرسازم، میخوام اینجا اگه موافق باشین یه بحثی درباره اینکه خانه های مسکن مهر رو به نظرتون میشه فروخت یا نه داشته باشیم! اینکه از اول شرایطش خوب بوده که الان شرایط دیگری براش قائل شدن؟! یا اینکه هر مشکلی که فکر میکنید بوده رو مطرح کنید:)ممنون پیشاپیش از نظراتتون.
(اگر نمیدونید باید بگم که فروش خانه های مهر توسط مالکین ممنوع اعلام شده و جلوگیری میشه)
تا اونجا که یادمه وزیر محترم فرمودن، انتقال مالکیت مسکن مهر به خانواده ای که خود واجد شرایط دریافت مسکن مهر باشه،اشکالی نداره!
حالا اینکه بیان بررسی کنند که آیا این خانواده ها واقعاً واجد شرایط هستند یا نه، که این خود هم وقت میبره و هم هزینه! که البته تا بخواد این بررسی ها صورت بگیره، معامله تموم شده 3
حالا نمی دونم واقعاً چطور میتونن بر این قضیه نظارت کنند آیا؟
چه سوال خوبی 16
مسکن مهر هدف اصلیش تامین مسکن بوده .

مسکن یک کالای دائم العمر و بصرفه در اقتصاد و دارائی افراد محسوب میشه .
ممکنه برخی به جای اینکه در این خانه ها ساکن بشن شروع به بورس بازی کردن ؟! البته شــــــــــــــــــــــــاید 16

بورس بازی هم که میدونید ، یک اصلاح در مساله زمین و مسکنه و معنای وسیعی داره.26
البته ممکنه دلایل دیگه ای هم داشته باشه . دوستان نظر بدید که بحث جالبیه .
ولی به نظر من اصلا درست ممنوع الفروش بودن مسکن مهر
چرا که فرد موقعی که مسکن مهر میخره توان مالی زیاد بالایی نداره اما خوب ممکن به مرور زمان وضعیتش بهتر بشه
و بخواد مکان زندگیشو تغییر بده و اون وقت به پول این خونه هم احتیاج داشته باشه البته این برای دراز مدت
ممکن هم کسی بخواد این مسکن رو به صورت نقد قبلا از پرداخت وامش بفروشه که در این صورت خودش سود ببره
من میگم باید ممنوعیت فروش اونها رو تا زمان پرداخت وام قرار بدن
البته این بحث خیلی گسترده تر از این حرفهاست
مسکن مهر 2 نوع مالک دارد یکی مالکیت عرصه است که در اختیار دولت است و بر اساس قوانین زمین آن غیر قابل واگذاری و فروش و به صورت اجاره بلند مدت 99 ساله در اختیار افراد قرار گرفته
بخش عرصه هم متعلق به افراد حقیقی است که با استفاده از وام و دارایی شخصی بنا شده واگذاری و فروش این نوع مسکن طبق قانون ممنوع میباشد.
اما اجاره دادن و رهن بلند مدت آن ایراد قانونی ندارد
ممنون از دوستانی که نظرشونو گفتن، گفته های دوستانه دیگه رو هم بخونیم و روشون نظر بدیم تا بحثمون خوب جا بیفته.
به نظر من حالا اینکه مسکن مهر خوب یا بد جای بحث زیادی داره، اما اینجا یه جمله ای وزیر گفتن که باعث شد این سوالو مطرح کنم، ایشون فرمودن که اینکه یه عده دارن مسکنهاشونو میفروشن و اینکه مسکن مهر ارزش پیدا کرده جای خوشحالی و نشون از موفقیت طرحه(حالا عین جمله شاید این نبوده)
اما صرف این مطلب ارزش مسکن مهر رو نمیرسونه دیگه! فکر میکنم هممون میدونیم چقدر متقاضی مسکن تو مملکت هست و چقدر مهاجر زیر 5سال اقامت و ... که نیاز به مسکن دارن! تا جایی که حاضرند از شهر دور بمونن یا جای بدی برن ولی قیمت پایینی داشته باشه نه مناسب!این برداشت به نظرم اشتباهه که ارزش پیدا کرده!
اما فروش!خوب دولت کلی مزایا قائل شده برای یه عده مثلا نیازمند و تو اولویت خانمه دار شدن، حالا این فرد متقاضی و تو رده قرار گرفته خونه آماده شده رو با کلی سود میخواد بفروشه!البته درست نیست، به عبارتی لا ریب فیها! اما همین که بگیم ممنوع الفروش هم یجورایی ظلمه دیگه آخه ممکنه یه عده به قول دوستمون دیگه نیازمند نیستند! یا میخوان به شهر دیگه ای برن، و ... پس باز هم دولت یا وزارت مسکن باید تمهیداتی براش بچینه، مثلا تمامی هزینه های طرف رو بروز حساب کنه بهش پرداخت کنه،یا اصلن به عبارتی خودش خونه رو از طرف بخره(برای جلوگیری از قیمت کاذب پیدا کردن) یا ... که در همه ی اینها ممنوع الفروش بودن فرضه و رها نکردن خریدار یه فرضه دیگه برای وزارتخونه.
خلاصه بخوام بگم باید ممنوع باشه از اون طرف هم متقاضی فروش رها نشه و دولت خودش از او مسکن را خریداری کنه، اینجوری نیازمند دیگری رو میتونه جایگزین کنه و از ورود دلالان و ... جلوگیری کنه.
یه جورایی البته در ایران سیاست زور جا افتاده چه اینجا تو بحث مسکن چه تو اقتصاد چه بحث حقوق شهروندی و جامعه مدنی و ... که بدون تصمیم گیری درست به صورت پلیسی میخوان مسائل رو حل کنند.