ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: 18 پروژه عمرانی تهران که تا 6 ماه آینده افتتاح می‌شوند
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره همه پروژه های عمرانی تهران که ظرف 6 ماه آینده بهره برداری و افتتاح می‌شوند، توضیح داد. هفت کیلومتر از بزرگراه آزادگان، دریاچه مصنوعی چیتگر، تونل امیرکبیر، تونل نیایش، بزرگراه امام علی (ع) برخی از آنها هستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، مازیار حسینی با بیان این مطلب افزود: تونل‌نیایش، بزرگراه امام‌علی (ع)، دریاچه‌مصنوعی چیتگر، بزرگراه‌طبقاتی صدر، تقاطع غیرهمسطح شیخ‌فضل‌ا... - جناح، نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب، تونل امیرکبیر و بخش باقی‌مانده از بزرگراه آزادگان از جمله این پروژه‌ها هستند که کلنگ احداث همگیشان طی دو سال گذشته بر زمین خورده و انشاا... تا ۶ ماه آینده به ثمر خواهند نشست.

وی با بیان اینکه تا خرداد سال آینده ۱۸ پروژه بهره برداری خواهد شد ادامه داد: در همین مدت زمان ۶ ماهه ۶۰ کیلومتر معبر بزرگراهی، ۲ تونل، یک دریاچه‌مصنوعی، یک مجتمع نمایشگاهی، ۳۶ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آبهای‌سطحی و ۳۲ پل جدید به شهر تهران اضافه خواهدشد.

۷ کیلومتر از بزرگراه آزادگان و تقاطع‌هایش

وی با اشاره به افتتاح اخیر ۱۰کیلومتر از بزرگراه آزادگان حدفاصل پل‌ فتح تا پل ‌کن و پایان بخشی به ترافیک قدیمی این بزرگراه گفت: تا پایان سال ۷ کیلومتر پایانی بزرگراه به‌همراه دوربرگردان‌ها و تقاطع‌های موجود در مسیر افتتاح خواهند شد و به‌این ترتیب رینگ‌ کمربندی خوب پایتخت پس‌از سال‌ها انتظار تکمیل خواهدشد. این پروژه مهر ماه ۸۹ آغاز شد.

تکمیل بزرگراه شهید باقری

معاون فنی و عمرانی شهرداری با بیان اینکه تا پایان دی‌ماه شاهد تکمیل بزرگراه شهیدباقری و اتصال آن به بزرگراه شهید بابایی خواهیم بود گفت: این پروژه که اردیبهشت ۸۹ آغاز شده تأثیر بسزایی در تسهیل دسترسی‌های بزرگراهی پهنه‌شرقی پایتخت خواهدگذاشت.

وی افزود: بخش باقی‌مانده بزرگراه شهید باقری محدوده حدفاصل پل استقلال تا بزرگراه شهید بابایی را شامل می‌شود که به ‌دلیل وجود برخی معارضات، با دشواری‌های خاص خود همراه بود اما بالاخره انجام‌شد.

دسترسی مستقیم بزرگراه شهید صیاد‌شیرازی به بزرگراه شهید زین‌الدین

معاون شهردار تهران ادامه داد: پروژه احداث رمپ ‌دسترسی از جنوب بزرگراه شهید صیاد شیرازی به شرق بزرگراه شهید زین‌الدین یک دیگر از پروژه‌های در حال اجراست.

حسینی گفت: با ایجاد یک راه مستقیم بین این دو معبر شریانی، از بار ترافیکی بزرگراه شهید همت کاسته خواهد شد. طی پیش بینی‌های انجام شده این پروژه حداکثر تا پایان دی ماه بهره برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد این دسترسی مرداد ۹۱ آغاز و طی ۵ ماه به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود اظهار داشت: این پروژه به دنبال درخواست‌های مکرر اهالی شرق تهران به اجرا درآمده است.

پایان بزرگراه شهید باکری

معاون فنی و عمرانی شهرداری همچنین با بیان اینکه سال‌گذشته پل‌های دسترسی بزرگراه شهید باکری به باندشمال آزادراه تهران- کرج افتتاح‌شد اظهار کرد: امسال پل‌های دسترسی این بزرگراه به باندجنوب آزاد راه مذکور دراختیار بهره ‌برداران قرارمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه اردیبهشت ۸۹ آغاز شد، افزود: تا پایان‌سال آخرین تقاطع بزرگراه شهید باکری از تقاطع‌های هفت گانه آن تکمیل می‌شود. این اتفاق مهم به کاهش بار ترافیک آزادراه تهران- کرج کمک قابل ‌توجهی خواهدکرد.

تقاطع‌های غیرهمسطح کهریزک

حسینی در خصوص تقاطع‌های غیر همسطح کهریزک نیز گفت: ۴ سازه حمل‌و‌نقلی شامل یک زیرگذر، ۲ پل و یک روگذر تقاطع‌های غیرهمسطح کهریزک با جاده‌قدیم قم را تشکیل می‌دهند. این پروژه که خرداد ۹۰ شروع شد تا پایان‌سال افتتاح می‌شود.

تقاطع تلو - بابایی

معاون فنی و عمرانی در ادامه در مورد این تقاطع نیز گفت: بخش‌هایی از پروژه چندی پیش و بدون برگزاری مراسم رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت و انشاا.. کل پروژه تا اوایل اسفندماه کامل‌شود.

حسینی تاریخ شروع این پروژه را اسفند ۸۹ عنوان کرد و اظهار داشت: این تقاطع یک فرصت انتخاب‌ جدید برای وسایل‌نقلیه‌ای است که از تهران گذرکرده و می‌ خواهند به شهرهای دیگر دسترسی پیدا کنند.

دریاچه‌ مصنوعی چیتگر

دریاچه مصنوعی چیتگر یکی دیگر از پروژه‌هایی است که به گفته معاون شهردار تهران به زودی چهره جدیدی به خود می‌گیرد.

حسینی در این باره گفت: پس‌از آزمایش بخش‌های مختلف دریاچه و اتمام عملیات عایق‌بندی کف، اکنون آب گیری تدریجی دریاچه در حال انجام است و احتمالاً تا پایان‌ اسفند، شکل کلی دریاچه پدیدار خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه طرح دریاچه‌مصنوعی چیتگر نیز به چنددهه قبل بازمی‌گردد افزود: این پروژه که بالاخره در اردیبهشت ۹۰ مجال واقعیت‌ یافتن پیدا کرد، دریاچه‌ای ۱۲۳ هکتاری است که نقش زیست‌ محیطی ارزنده‌ای در تلطیف هوای مناطق غربی پایتخت خواهد‌داشت.

تقاطع غیرهمسطح شیخ ‌فضل‌ا... - جناح

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح شیخ ‌فضل‌ا... - جناح از دیگر پروژه‌هایی است که تا ۶ ماه آینده افتتاح خواهد شد اظهار کرد: ساخت ۶ پل که دو تا از آن‌ها پل‌اصلی و ۴ پل به‌عنوان پل‌های جهتی شناخته‌می‌شوند، درجریان ترافیک جاری این دو بزرگراه کار بسیارسختی بود اما خوشبختانه پل‌های آن یک ‌به ‌یک درحال بهره ‌برداری هستند.

حسینی افزود: این پروژه آبان ۸۹ آغاز شد و زمان‌بندی آن برای پایان‌ امسال طراحی شده‌است.

تونل‌ نیایش

وی همچنین در خصوص تونل نیایش، دومین تونل جاده‌ای و شهری سال ۲۰۱۲ در جهان نیز گفت: این تونل که با احتساب راه‌های دسترسی ۱۰۲۵۲ متر طول دارد، انشاء‌ا... تا ۲۲ بهمن‌ماه به بهره‌برداری خواهدرسید تا رکورد زمانی ۲۲ ماه برای ساخت را به ثبت برساند.

حسینی تصریح کرد: تونل‌نیایش از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برخورداراست که احداث دوراهی‌ها یکی‌از مهم‌ترین آن‌ها به‌حساب‌می‌آید. فروردین ۹۰، زمان آغاز احداث این پروژه است.

بزرگراه‌ طبقاتی صدر

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه در خصوص این پروژه که چندی پیش به عنوان طرحی نمونه در مجمع تخصصی در تایلند مورد معرفی و بررسی توسط متخصصان قرار گرفت گفت: این طرح هم از مرداد سال گذشته آغازشد و به ‌نظر می‌رسد تا پایان سال‌ جاری شکل‌ نهایی خود را تا حدود زیادی پیدا کند.

حسینی با بیان اینکه با آغاز به کار جرثقیل‌های غول پیکر دروازه‌ای، بزرگی این پروژه بیش از پیش برای شهروندان تهرانی مشخص شده است افزود: بزرگراه‌طبقاتی صدر یک نوآوری در صنعت ساخت پل‌های‌طبقاتی کشور به‌حساب‌می‌آید که احداث تونل مشترک تأسیسات شهری به‌طول بیش‌از ۶ کیلومتر و نیز کارخانه ساخت قطعات‌ پیش‌ساخته بتنی در منطقه حکیمیه، از دیگر برکات آن به‌حساب می‌آید.

بزرگراه امام‌علی (ع)

وی در ادامه با بیان اینکه با احداث ۲۵ کیلومتر مسیر باقی‌مانده از این بزرگراه، یک مسیر ۳۵ کیلومتری شمالی- جنوبی بدون چراغ‌قرمز دراختیار تهرانی‌ها قرار خواهندگرفت افزود: پس‌از تملک و تخریب ۷ هزار واحدمسکونی و تلاش برای رفع انبوهی از معارضات تأسیساتی، ۵ خرداد ۱۳۹۲ زمان تکمیل این طرح ۴۴ ساله اعلام شده‌است. البته ۱۰ تقاطع از ۲۵ تقاطع آن اخیراً به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی‌می‌شود تا پایان‌ سال‌جاری نیز تعدادی دیگر از تقاطع‌ها و مسیر بزرگراه افتتاح‌شود.

به گفته حسینی تیر ۱۳۹۰ زمان آغاز پروژه است.

تونل امیرکبیر

معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه عملیات سازه‌ای تونل امیر کبیر به تازگی پایان یافته است گفت: این تونل که در منطقه بازار تهران قرار دارد بیش‌از ۱۷۰۰ متر طول‌داشته و کارکردهای ترافیکی ارزنده‌ای متوجه آن است و پیش‌بینی ‌می‌شود با تجهیز آن به تأسیسات و امکانات‌جانبی، ظرف ۳ ماه آینده به روی خودرو‌ها گشوده ‌شود. زمان اجرای این پروژه مهر ماه ۸۸ است.

پل‌های کاروانسراسنگی ۱و۲

پل‌های تقاطع‌های کاروانسراسنگی ۱ و ۲ در منطقه غرب ‌تهران نیز پروژه‌های دیگری هستند که تا ۶ ماه آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. حسینی در این خصوص گفت: این پروژه اواخر بهار سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این پروژه‌ها درسال‌جاری به شکل قابل‌قبولی پیگیری شدند تا بزرگراه‌های فتح، حکیم، شهید لشگری و تهران- کرج صاحب تقاطع‌هایی جدیدی شوند.

به گفته معاون شهردار تاریخ شروع پروژه‌ها بهترتیب فروردین ۱۳۸۸ و شهریور ۱۳۸۹ است.

نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب

حسینی همچنین با اشاره به اینکه فاز نخست نمایشگاه استاندارد و بین‌المللی شهر آفتاب تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال آینده آماده خواهدشد گفت: این مجتمع درصورت تکمیل فازهای بعدی در سال‌های پیش‌رو، به یک مرکز مبادله تجاری - فرهنگی تبدیل‌شده و می‌تواند میزبان رویدادهای بزرگ جهانی باشد.

وی مهر ۹۰ را زمان آغاز این پروژه خواند.

رواق ورودی جنوب حرم‌ مطهر امام‌خمینی (ره)

وی در ادامه اظهار کرد: رواق ورودی جنوب حرم مطهر امام خمینی (ره) نیز انشاء‌ا... تا خرداد سال‌آینده، تکمیل خواهد شد.

حسینی زمان آغاز این پروژه شهریور ۸۹ است گفت: با بهره برداری از این رواق، ورود مقامات و شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی به مرقد‌مطهر بنیانگذار انقلاب‌اسلامی ایران در مراسم‌ مختلف‌مذهبی و آیینی به شکلی مطلوب‌تر از گذشته صورت‌پذیرد.

پروژه‌های شرکت خاکریزآب

عاون فنی و عمرانی شهرداری با بیان اینکه تعدادی از پروژه‌های خاکریزآب نیز طی امسال و سال آینده بهره برداری خواهند شد اظهار داشت: ظرف یک‌ماه آینده ۱۰ پروژه از پروژه‌های شرکت خاکریزآب شامل ۱۱ کیلومتر تونل، کانال و لوله‌گذاری به‌همراه یک دستگاه حوضچه آرامش به حجم ۱۱۰ مترمکعب رسماً به مرحله بهره‌برداری می‌رسند.

حسینی با اشاره به اینکه این طرح‌ها در ۹ منطقه تهران قراردارند گفت: اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۲ نیز ۲۴ کیلومتر دیگر از این شبکه وارد سیکل می‌شود.