ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: توسعه مترو؛ تنها علاج آلودگی هوا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
توسعه مترو؛ تنها علاج آلودگی هوا


تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و ام القرای جهان اسلام ، امروزه با 12 میلیون جمعیت، با بحران فزآینده ترافیك و تبعات ناشی از آن همانند مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و صوتی و آمار تصادفات بالا روبرو است .

مدیرعامل شركت مترو تهران و حومه با بیان اینكه مدتی است كه آلودگی هوا، همه فعالیت ها را در پایتخت مختل كرده است، گفت: حمل و نقل ریلی یك وسیله ارتباطی پاك است كه در فرآیند تولید و بهره‌برداری از آن زیان‌های زیست محیطی به حداقل می رسد و از ظرفیت‌های نهفته شهر در زیرزمین استفاده می‌كند و ضمن كمك به كاهش آلودگی هوا، در كاهش هزینه‌های عمومی و صرفه‌جویی در زمان‌ سفرهای شهری نیز نقش مؤثری دارد.

به گزارش روابط عمومی شركت مترو تهران و حومه، مهندس هابیل درویش با بیان این مطلب اظهار كرد: كسی تاكنون میزان ضرر ناشی از آلودگی هوا بر اقتصاد كشور را محاسبه نكرده است. آلودگی های زیست محیطی و پدیده‌های خطرناكی نظیر گرم شدن زمین و پدیده گلخانه‌ای, بالاخص وارونگی هوا كه تقریبا"‌تهران همه ساله در فصل زمستان با آن مواجه است و تاثیرات مخربی كه این وضعیت بر سلامت ، روند كار و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی آحاد جامعه می گذارد, همه را به فكر چاره انداخته است. اما راه‌حل بسیار ساده است: توسعه سریع خطوط مترو.

وی افزود: در چند دهه اخیر مشكلات حمل ونقل در كلان شهری تهران, به صورت بزرگترین معضل شهر رخ داده كه یكی از عواقب ناگوار آن, پیدایش آلودگی هوا است . با توجه به سهم عمده منابع متحرك در آلودگی هوای تهران از 70 تا 90 درصد برای آلاینده های مختلف ، توسعه سیستم حمل ونقل ریلی به عنوان روش بهینه انتقال مسافر, یك گزینه اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

درویش گفت: اخیرا آلودگی هوای تهران باعث تعطیلی دراین شهر شد . خسارات وارده به اقتصاد ملی كشور در این روزها بالغ بر میلیاردها ریال است. شهروندان تهرانی 80 تا 90 درصد از روزهای سال هوای ناپاك تنفس می كنند . برای حمل معضل ترافیك وتبعات ناشی از آن ، حمل ونقل ریلی بیشترین كارآیی موثر و مستمر را در برابر انرژی مصرفی نسبت به سایرشقوق حمل و نقل تولید می كند و این در حالی است كه كمترین آسیب به محیط زیست وارد می سازد .

وی تصریح كرد: تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و ام القرای جهان اسلام ، امروزه با 12 میلیون جمعیت، با بحران فزآینده ترافیك و تبعات ناشی از آن همانند مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و صوتی و آمار تصادفات بالا روبرو است . حمل و نقل ریلی درون شهری امروزه نقش خود را به عنوان یك شبكه حمل و نقل ریلی عمومی انبوه، ایمن، سریع، ارزان و راحت اثبات كرده و رضایت نسبی مردم را به خود جلب كرده است. بهره‌ برداری از خطوط مختلف مترو در تهران، استقبال روزافزون شهروندان و تأثیر انكارناپذیر آن بر زندگی روزمره نیز هیچ تردیدی در توسعه مترو تهران باقی نگذاشته است.

وی با بیان اینكه شركت مترو تهران و حومه با سرعت‌دادن به روند ساخت خطوط مترو و بهره ‌برداری آن‌ها، گام اساسی و ضروری را برای تكمیل هشت خط سنگین شهری و چهار خط سریع‌السیر در تهران برداشته است گفت: در تهران اكنون 128 كیلومتر از خطوط مترو با بیش از 79 ایستگاه در حال بهره ‌برداری است و حدود 100 كیلومتر دیگر نیز در حال اجرا است . خطوط یك و چهار تكمیل شده است .تكمیل خطوط دیگر به همراه ساخت 35 ایستگاه و چندین مجتمع ایستگاهی در نقاط مختلف شهر تهران بهترین راه برای مقابله با پدیده آلودگی هوا در شرایط كنونی محسوب می شود.

مدیرعامل شركت مترو تهران و حومه با بیان اینكه در كلانشهرهای كشورهای پیشرفته, همواره نقش مترو ، نقشی اساسی و محوری در شریان حمل و نقل عمومی شهری بوده و انواع دیگر حمل ونقل مكمل خدمت رسانی مترو هستند گفت: این قاعده در مورد شهر تهران نیز بدون همراهی تصمیم گیران مدیریت شهری امكان تحقق نخواهد یافت .

وی تاكید كرد: حمل و نقل ریلی یك وسیله ارتباطی پاك است كه در فرآیند تولید و بهره‌ برداری از آن زیان‌های زیست محیطی به حداقل می رسد و از ظرفیت‌های نهفته شهر در زیرزمین استفاده می‌كند و ضمن كمك به كاهش آلودگی هوا، در كاهش هزینه‌های عمومی و صرفه‌جویی در زمان‌ سفرهای شهری نیز نقش مؤثری دارد. مجموع این هزینه‌ها رقم كلانی را شامل می‌شود كه احداث مترو نصیب جامعه خواهد كرد و در نهایت رفاه و رضایت مردم را تأمین می‌ كند. مهم‌تر از آن مترو یك پدیده عدالت محور است كه همه آحاد جامعه به یك شیوه از آن استفاده كرده و هیچ درجه‌بندی و تبعیضی در آن وجود ندارد و از زرق و برق وسایل لوكس و تجملات نیز در آن اثری نیست.

درویش خاطرنشان كرد: در حال حاضر به صراحت می‌توان ادعا كرد كه ساخت مترو ، صنعتی 100 درصد بومی است . هم اكنون در زمینه طراحی و ساخت تونل و ایستگاه‌ها 100 درصد از توان متخصصان داخلی استفاده می‌‍شود . همچنین بیش از 50 درصد تجهیزات ثابت و متحرك مورد نیاز خطوط ساخته شده را از داخل تأمین می‌ كنیم ، مانند واگن‌های یك طبقه و دو طبقه كه تنها موتور و كشنده و بوژی و تجهیزات كنترلی آن از خارج وارد می‌ شود .

وی ادامه داد: در طول چندین سال گذشته سرمایه‌گذاری كلانی برای راه‌اندازی قطار شهری صورت گرفته است و این امیدواری وجود دارد كه بتوان با بهره‌برداری از قطارهای شهری در كلان‌شهرها و تهران به هدف پیش‌بینی شده 6 میلیون سفر در روز رسید .

مدیر عامل شركت مترو تهران و حومه گفت: پروژه مترو بر اساس قانون تعریف شده است ، از آن جمله می‌توان به لایحه قانون حمایت از حمل و نقل ریلی و قانون مدیریت مصرف سوخت اشاره كرد . این قوانین مترو را مكلف كرده است كه در طول پنج سال، ظرفیت حمل و نقل عمومی توسط مترو را به 30 درصد از سهم حمل و نقل عمومی شهر تهران برساند.

وی با تاكید براینكه اقبال و استفاده مردم از خطوط بهره برداری شده مترو در تهران ، تبلور نیاز و خواست عمومی و علامتی است گفت: متاسفانه عدم اجرای قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی تاكنون باعث مشكلات زیادی برای توسعه و تجهیز مترو گردیده است .

درویش ادامه داد: اینك با توانمندی كسب شده ، هیچ گونه مانع و یا مشكل فنی و تكنیكی در توسعه خطوط مترو ، به حول و قوه الهی وجود ندارد . تنها مشكل موجود در فرایند ساخت مترو ، تامین بموقع مالی این پروژه عظیم زیربنایی و ملی است . طبق قانون 50 درصد از هزینه های ساخت مترو توسط دولت و 50 درصد دیگر توسط شهرداری تهران تامین می شود. خوشبختانه در هر دو بخش ، اولویت ساخت و راه اندازی خطوط مترو و اهمیت آن جا افتاده و همه بخش ها تلاش می كنند ، تامین مالی مترو به سهولت و كامل انجام شود . در این میان انتظار شركت مترو آن است كه سرعت فزاینده حركت ساخت و ساز در مترو ، مورد توجه جدی قرار گیرد و برابر این حركت عظیم ، بودجه ها بموقع تزریق شود تا خللی در این سرعت ایجاد نشود . چه بسا اگر تامین نقدینگی هماهنگ با سرعت ساخت خطوط مترو انجام شود ، قطعاً بار سنگینی از مشكلات ترافیكی و گرفتاری‌های مردم از بابت حمل و نقل عمومی برداشته خواهد شد.

وی در پایان تاكید كرد: به هر روی لازمه زندگی در كلان‌شهرها ایجاد ساختارهایی متناسب با نیازها و جمعیت ساكن در این شهرها است و احداث مترو در شهرهای بزرگ كشورمان سرآغازی است برای تأمین نیازهای این شهرها.