ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ايتاليا و احياي ميراث داوينچي و شكسپير
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ايتاليا و احياي ميراث داوينچي و شكسپير

[تصویر:  thumb1645.jpg]

رنسانس مهمترين راه‌هاي ارتباطي دراين كشور بود، احيا كرد
تا آن‌ها را به‌عنوان جاذبه تاريخي و ادبي به توريست‌ها عرضه ‌كند.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري به نقل از تايم؛ مقامات دولت ايتاليا به‌منظور جلب توريست‌هاي فرهنگي بيشتر بيش از 500 كيلومتر كانال‌هاي راه آبي كه در عصر رنسانس و قرون وسطي مسير اصلي تردد مردم ايتاليا از درياچه مگيوره به ونيز و سپس تا ميلان بوده، آماده استفاده مجدد كرده‌اند.
فعاليت مهندسي ويژه براي پاكسازي 8 كيلومتر از اين كانال‌ها از انتهاي جنوبي درياچه مگيوره تا سستو كالنده و سوما لومباردو طي تابستان گذشته انجام شده و براي اجراي اين پروژه تاكنون بالغ بر يك ميليارد يورو سرمايه‌گذاري شده است.
آلساندرو ميناردي سرپرست شركت كانال‌هاي لومباردي كه پروژه احيا و پاكسازي اين كانال‌ها را برعهده دارد؛ اظهار كرده است كه هدف از اجراي اين پروژه احيا و بازسازي تمامي مسير آّبي قرن 14 ميلادي است كه مستقيما از لوكارنو تا ميلان امتداد دارد.
اين مسير سرانجام با پيوستن به رودخانه پو در مسير پر پيچ و تاب آن به سوي ونيز ،پاويا، پيسانزا، كرمونا و فرارا مي رسد.
به اين ترتيب اين راه آبي كه زماني مهمترين مسير حمل و نقل مسافر و كالا هاي تجاري بود اكنون به توريست‌ها امكان مي‌دهد كه به آهستگي در مسير ونيز شناور شوند و همان چشم‌اندازهاي ايتاليا را در عصر رنسانس مشاهده كنند.
همچنين احياي مجدد شريان اصلي حمل و نقل آن دوره را آنچنان‌كه در ارجاعات موردي شكسپير درباره بندر ميلان آمده؛ از اهداف مهم اجراي اين پروژه بوده است.
برخي معتقدند كه شكسپير در نمايشنامه‌هايي نظير دو نجيب زاده از ورونا با اشاره به كشتي‌هاي ميلان، نوعي غفلت از جغرافياي ايتاليا را نشان مي‌دهند.
اين مسير دريايي در قرن 12 توسط دو راهب مسيحي بنديكت و كريستيان احداث شد و بعدها با طراحي و مهندسي لئوناردو داوينچي گسترش يافت. لئوناردو داوينچي فعاليت‌هاي خود را در اين زمينه درست پس از پايان نقاشي شام آخر آغاز كرده بود.[اگر داوينچي زنده بود]
كانال‌هاي دريايي ميلان تا سال 1930 نيز همچنان مورد استفاده و تردد بود و گسترش مسيرهاي جاده‌اي و راه‌آهن به‌تدريج سبب متروك شدن و فراموشي اين كانال‌هاي آبي شده است. [كشف رمز داوينچي]
ناظران اظهار كرده‌اند كه اين طرح نه تنها سبب جلب توجه و جذب توريست‌هاي بيشتر از سراسر اروپا مي‌شود بلكه سبب افزايش بهاي املاك و زمين در نواحي پيرامون اين مسير آبي خواهد شد