ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: معماري نشان دهنده هويت شهر است
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
معماري نشان دهنده هويت شهر است




بیژن کلهر نیا در پاسخ به این سوال " معماری شهرها چقدر منطقی و عقلانی است؟" که از سوالات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی بود، گفت: معماری شهرها تابع وضعیت جغرافیایی آنها است و با وجود ترکیب و عوامل مختلف نشان دهنده ی هویت آن شهر است. وی افزود: معماری شهرها با عوامل مختلف و بیشتر ریشه های اقتصادی، فرهنگی، ارزشی و هویتی پیوند دارد، در واقع اقتصاد و زندگی مردم به بحث مسکن بر می گردد پس باید توجه فراوانی به نوع معماری آن داشت.
کلهرنیا ادامه داد: نکات کلیدی ای در خصوص معماری شهرها وجود دارد که به شناخت مشکلات اینگونه معماری کمک می کند، نخست اینکه، در دهه های اخیر فاصله شگرفی بین معماری کهن و جدید به وجود آمده به طوری که شهر جدید و کهن در تضاد با هم قرار گرفته اند و شهر کهن حیات خود را در این رویارویی از دست می دهد در حالی که ارزش های معماری بیشتر در شهر کهن و بافت کهن است.
کلهرنیا گفت: نکته ی دوم در این است که در معماری شهرهای جدید چندان علاقه ای به پرداختن ارزش های معماری ندارند و گونه های بسیاری از معماری بی ارزش یا کم ارزش معرف سیمای شهرهای جدید هستند. وی در خصوص نکته ی سوم در معماری شهر ها گفت: متاسفانه نهادهایی که باید به معماری شهرها بپردازند توانایی و مرجعیت لازم را برای پرداختن به موضوع و ارتباط معماری ندارند.
وی تصریح کرد: نکته ی چهارم این است که آموزش معماری در ایران و کیفیت دانش معماری در مراکز آموزش عالی کمکی به ارتقای معماری شهری نمی کند. وی خاطر نشان کرد: آسیب معماری شهری امروز مدیریت شهری و تراکم فروشی است که به دلیل کسب درآمد شهرداری ها از محل تحلیل تراکم ها و کاربرد های شهری آسیب های جبران ناپذیری بر سیما و معماری شهر دارد.
کارشناس معماری کرمانشاهی در پایان گفت: با توجه به این نکات، آنچه باقی می ماند معماری بی هویت و غیر قابل تعریفی است که هویت ساختمان شهری را متزلزل ساخته و فرو می کاهد و در یک تعریف اجتماعی کامل نمی توان چشم انداز روشنی را از بهبود کیفیت معماری شهری امروز ایران تصویر کرد.