ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: ضرورت درمان زخم کهنه بافت فرسوده
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در همایش بافت فرسوده، فرصت پنهان سرمایه‌گذاری که با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شده بود برای نخستین‌بار از طرح پولی شمس ایرانیان رونمایی شد.


به گزارش همشهری، این طرح در قالب تفاهمنامه‌ای میان گروه توسعه ایرانیان، سازمان نوسازی شهر تهران و بانک شهر به‌عنوان بانک عامل به امضا رسیده است. این تفاهمنامه به‌عنوان یک مکمل، کار سرمایه‌ای تولید انبوه مسکن محلی در بافت‌های فرسوده را دنبال می‌کند؛ به‌نحوی که طبق نقشه راه تدارک دیده‌شده قرار است در کنار این طرح حدود 7هزار بافت فرسوده در مناطق 15و 16 با یک سرعت قابل‌قبول ظرف 2 سال نوسازی شود. ظرفیت منابع مالی این الگوی نوسازی تا هزار میلیارد تومان فراهم شده که می‌تواند از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردم تأمین شود.
براساس این طرح، مردم و بخش خصوصی برای سپرده‌گذاری سرمایه‌های خرد و کلان خود به‌صورت 5ساله به بانک شهر مراجعه می‌کنند که ضمن بهره‌مندی از سود سپرده و افزایش سرمایه‌شان، از این پول به‌عنوان منابع سرمایه‌گذاری نوسازی استفاده خواهد شد. در واقع طرح شمس ایرانیان زمینه‌ای را برای مشارکت عموم مردم در موضوع بافت فرسوده فراهم می‌سازد به‌نحوی که به ازای هر 35میلیون تومان نه‌تنها یک فرصت شغلی به‌وجود می‌آید بلکه سود بانکی به همراه یکسری منابع اضافی و شرکت در امر جهادی نوسازی بافت‌های فرسوده عاید سرمایه‌گذاران خواهد شد.
محمدباقر قالیباف شهردار تهران که از ابتدای مسئولیتش در شهرداری تهران همواره یکی از رویکردهای اصلی خود را به امر نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص داده بود دیروز به‌عنوان سخنران اصلی همایش بافت فرسوده، فرصت پنهان سرمایه‌گذاری، در آن شرکت کرد و طی سخنانی خطاب به شرکت‌کنندگان در این همایش که عمدتا از سرمایه‌گذاران فعال در عرصه نوسازی بافت‌های فرسوده و دفاتر نوسازی محلات بودند، گفت: همه ما اینجا زیر یک سقف برای یک هدف دور هم جمع شدیم و یک مجموعه واحد به شمار می‌رویم.
قالیباف در توصیف مضرات بافت‌های فرسوده تنها به کالبد آنها اکتفا نکرد بلکه اینگونه بافت‌ها را منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: اثرات مخرب برخی آسیب‌های اجتماعی از زلزله نیز بیشتر است زیرا زلزله جان انسان را می‌گیرد اما آسیب‌های اجتماعی کرامت و هویت انسان را از بین می‌برد و صحنه‌هایی را به‌وجود می‌آورد که دیدن و بازگو کردن آن در توان هرکسی نیست.
این درحالی است که از نظر شهردار تهران همه انتقادات و ایرادات تنها مربوط به فرد خاطی نمی‌شود بلکه ندانم‌کاری مسئولان نیز در رقم‌خوردن چنین سرنوشتی برای آنها مؤثر بوده به همین دلیل قالیباف معتقد است هرکسی که ذره‌ای وجدان و انسانیت داشته باشد می‌داند که احیای بافت فرسوده می‌تواند به احیای جامعه و نجات انسان‌ها بینجامد و علاوه بر منفعت مالی برکات معنوی داشته باشد.
نکته دیگری که دیروز قالیباف به آن اشاره کرد ابراز تأسف بابت نداشتن نقشه راه درست نه‌تنها در امر نوسازی بافت فرسوده که در بسیاری از امور دیگر بود. وی در این‌باره توضیح داد: مبانی ما اشکال دارد؛ ما انقلاب کردیم تا مردم بر امورات خود مسلط باشند و حرف ما این بود که یک الگوی مناسب برای پیشرفت و توسعه داشته باشیم اما متأسفانه بعد از 34سال هیچ الگوی مشخصی برای اداره جامعه در بخش‌های مختلف که برخاسته از باورهای خودمان باشد نداریم.
شهردار تهران تأکید کرد که در حوزه نوسازی بافت فرسوده باید بنای کار ما استفاده از مشارکت مردمی باشد آن هم در شرایطی که در طول سال‌های قبل و بعد از انقلاب شاهد عملکرد درخور و قابل‌توجهی در اصلاح اینگونه بافت‌ها که همانند زخمی کهنه بر تن این شهر است نبودیم.
نکته سوم مورد تأکید قالیباف در همایش دیروز بافت فرسوده، فرصت پنهان سرمایه‌گذاری این بود که نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر تولید ثروت می‌تواند عامل مؤثری در تولید معرفت و منزلت هم باشد و اگر این مسیر باز شود می‌تواند به تمام کشور سرایت کرده ابعاد ملی به‌خود بگیرد و تأثیر مثبتی بر بازار پولی و مالی داشته باشد و متعاقب آن با فراهم‌کردن بازار اشتغال در رشد و تعالی انسان‌ها نیز مؤثر باشد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد:
من معتقدم که امورات مربوط به شهرداری را در حوزه صدور پروانه و بافت فرسوده می‌توان 18روزه انجام داد اما اگر این روند گاهی تا 200روز نیز طول می‌کشد از چشم شهرداری نبینید بلکه این به‌دلیل بوروکراسی‌های اداری است که در سازمان‌ها و نهادهای دیگر وجود دارد و همه را نباید به‌حساب شهرداری گذاشت؛ به‌عنوان مثال من تلاش می‌کنم اموری که مربوط به شهرداری و تعامل با شورای شهر است را به سرعت حل کنم که نمونه آن نیز معافیت عوارض در بافت‌های فرسوده بود.