ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مجتمع تجارت جهانی شیراز
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
انگیزه احداث
مرکز تجارت جهانی ایران - شیراز با هدف ایجاد یکی از بزرگترین و خاصترین مجتمع های چند منظوره تجاری، اداری، مسکونی، خدماتی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و توریستی منحصر به فرد در کشور، منطقه، و جهان با بهره گیری و دعوت از دانشمندان، نخبگان و متخصصان ممتاز و برجسته ایرانی و خارجی برای اولین بار در ایران با رعایت استانداردهای روز دنیا با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شود.

این پروژه عظیم ملی پس از مطالعات گسترده اقلیمی، فرهنگی، اقتصادی و فنی توسط اساتید، متخصصان و کارشناسان زبده و با حمایت و مساعدت مقامات عالیرتبه کشوری و استانی با انگیزه ایجاد یک مجتمع فوق مدرن و منحصر به فرد در ایران، منطقه و جهان و نیز ایجاد اِلمانی برای کشور اجرا می شود.برگزاری مجامع و جلسات متعدد علمی و فوق تخصصی و انجام تحقیقات گسترده و دقیق توسط مشاوران عالی و دانشمندان ایرانی و خارجی این پروژه طی بیش از سه سال جهت انتخاب محل احداث مرکز تجارت جهانی برای نخستین بار در ایران، سرانجام منجر به انتخاب شهر شیراز گردید.

این انتخاب به دلیل موقعیت ویژه و استراتژیک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر شیراز به عنوان قلب تجارت و فرهنگ ایران و نیز نزدیکی به خلیج همیشه فارس و کشورهای حاشیه آن صورت گرفت که به تایید کلیه مشاوران، اساتید و متخصصان رسید. پس از تحقیقات گسترده و مطالعات فنی مدون در طرح جامع و تفصیلی شهر شیراز به منظور انتخاب بهترین موقعیت تجاری شهر جهت احداث مرکز تجارت جهانی و نیز با توجه به وجود مناطق و خیابانهای مشهور و بارز در کلیه شهرهای مهم دنیا که عنصری جدایی ناپذیر از شخصیت هر شهر محسوب می شوند، خیابان قصردشت در شیراز که شاهراه حیاتی ارتباطی و تجاری شیراز می باشد، جهت احداث این پروژه ملی برگزیده شد. در عین حال با توجه به طولانی بودن این خیابان، حد فاصل سه راه عفیف آباد و چهارراه زرگری در این خیابان که قلب تجاری شهر به شمار می رود، علیرغم بالا بودن هزینه های اجرایی و شهری آن اختصاصا به عنوان بهترین منطقه شهر شیراز و در نتیجه بهترین و مناسب ترین جایگاه احداث مرکز تجارت جهانی انتخاب شد.

گفتنی است تجمیع هزاران واحد تجاری و اداری در این مجتمع عظيم که یکی از گرانترین مناطق شهری از نظر منطقه بندی شهرداری و بهترین موقعیت شیراز به شمار می رود، به دلیل جلوگیری از رشد خطی واحدهای تجاری کناره خیابان قصردشت، به طرح جامع و تفصیلی شهر نیز کمک شایانی می نماید.

این منطقه همچنین با توجه به دسترسی های بسیار مناسب ترافیکی و شهری و نزدیکی به بزرگراهها و خیابان های مهم و بویژه ایستگاههای مترو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.بدیهی است انتخاب کشور ایران با موقعیت ویژه در منطقه و پس از آن شهر شیراز و نیز بهترین منطقه تجاری این شهر جهت احداث مرکز تجارت جهانی، این پروژه عظیم را از هرحیث متمایز گردانيده و به جرات آن را در رده پروژه های منحصر به فرد و بارز در ایران و جهان مطرح خواهد کرد.

به همین دلیل کارفرمای این پروژه اقدام به خرید 14 قطعه پلاک همجوار جهت رسیدن به یک بلوک شهری مستقل برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای همسایگان نموده و با چندین برابر قیمت، کلیه ساختمانها و پلاکهای این منطقه را که بعضا آپارتمانهای نوساز و لوکس نیز در میان آنها به چشم می خورد، خریداری و اقدام به تجمیع، تسطیح و آماده سازی این منطقه جهت احداث برجهای مرکز تجارت جهانی نمود.

با وجود مشکلات فراوان اجرایی و هزینه های بسیار بالا که به مراتب بیش از هر نقطه دیگری به این پروژه تحمیل شد، صرفا به دلیل انتخاب و تایید کارشناسان و مشاوران خبره و کارآمد ایرانی و خارجی و اطمینان از افق و آینده ای روشن و موفق برای مرکز تجارت جهانی، کارفرمای پروژه را بر آن داشت تا مرکز تجارت جهانی را در:

ایـران، شیـراز، خیابـان قصردشت، حدفاصل سه راه عفیف آباد و چهارراه زرگری تاسیس نماید.کارفرمای این پروژه از کلیه مقامات عالی کشوری، منطقه ای و استانی، همچنین مشاوران عالی رتبه، دانشمندان و اساتیدی که در روند پیشبرد این پروژه عظیم ملی و کشوری نقش داشته اند، نهایت قدردانی را نموده و امیدوار است با یاری خداوند منان، گامی مفید و موثر در جهت ارتقای سطح اقتصاد، فرهنگ و رفاه مردم کشورمان ایران و نیز شهر شیراز بردارد.


مشخصات ویژه
اين پروژه در قالب شركت مركز تجارت جهانی ایران به شماره ثبت 22921
با سرمايه 100 % نقدی اوليه به مبـلغ:
سه هزار و پانصد ميليارد ريال (3500000000000 ريال) معادل:
سيصد و پنجاه ميليارد تومان (350000000000 تومان)
كه نقداً پرداخت شده، به ثبت رسيده است.

مسـاحت زميـن: نزديـك به 10000 متـرمربـع (ده هـزار مـتـر مـربـع)
مسـاحت زیر بنا: بیش از 95000 متر مربع (نـود و پنج هـزار مـتر مربع)
تعداد كل طبقـات: مجمـوعاً 47 طبـقه بـه شـرح ذيـل:
تعداد طبقات تجاری: 5 طبقه
تعداد واحدهای تجاری: بیش از 800 واحد
تعداد طبقات پاركينگ: 4 طبقه
ظرفیت پاركینگ: بیش از 1000 خودرو
تعداد طبقات اداری و مسکونی: 30 طبقه
تعداد واحدهای اداری و مسکونی: بیش از 200 واحد
تعداد طبقات خدماتی،ورزشی، تفریحی و فرهنگی:
4 طبقه واقع در پل شیشه ای
تعـداد طبقـات تـاسيسـات: 2 طبـقـه
تعداد طبقات لابی اداری و مسکونی: 2 طبقه
تعداد طبقات لابی اصـلی: پنج طبقه
تعداد كل لابی های اصلی و فرعی مركز تجارت جهانی برای اولين بار در ايران:
بیش از 40 لابی با مساحت تقریبی 30000 متر مربع (سی هزار متـر مربع)

از دیگر امكانات این مجموعه:
- وُيد باشكوه مركزی در تمام طبقات مجتمع عظيم تجاری با مساحتی بيش از 5000 متر مربع (پنج هزار متر مربع) - لابی های مجـلل و وسیـع شامل فضـاهای مدیریتی، سـالن های موسیقی، آمفی تاتر و ...

- هـایپـر ماركـت منـحصـر به فـرد در 2 طبـقه با بیـش از 7 متر ارتفـاع - دهها دستـگاه آسانسور پانورامـیك (شیشـه ای) پرسـرعت، پلـه برقی و آسانسورهای مخصوص بار در کلیه نقاط مجتمع

- بیش از 20 كافی شاپ، رستوران، فودكورت - بیش از 5500 مـتر مربع (پنج هزار و پانصد متر مربع) باغ و فضـای سبز در ارتفاع 14 متری از سطح زمین برای اولین بار در ایران

- پل ارتبـاطی شیشـه ای شامـل رستوران های رویال، دریایی و فود كـورت، مجموعه ورزشی، استخر و سونا با سقف متحرك - پد هـلیكـوپتر چنـد منظـوره با قابلیت استفاده بعنـوان كنسرت هـال و آمفی تاتر روباز، رستوران و ...

- پد هـلیكـوپتر چنـد منظـوره با قابلیت استفاده بعنـوان كنسرت هـال و آمفی تاتر روباز، رستوران و ...




مصوبه ها و مجوزهای قانونی صادره از مراجع ذیصلاح استان فارس، مربوط به پروژه ساختمانی مرکز تجارت جهانی / ایران - شیراز

- مصوبه كمیسیون ماده پنج سازمان مسكن و شـهرسـازی واقـع در استـانداری بـه ريـاسـت استاندار فارس مورخ 83/10/29
- مصوبه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز
- توافق نامه فی مابین مالك و شهرداری شیراز
- دستور نقشه از شـهردار منطقـه یک شیراز
- تایید كمیته 4 نفره بند 7 کمیسیون ماده 5، متـشکـل از نمـاینـده مسـکـن و شهـرسـازی، نمـاینده شـهرداری، مشـاور طـرح تفصـیـلی و مشاور جانمایی شهری
- موافقـت نامه کـمیته فنی كمـیسیون مـاده پنـج سازمان مسكن و شهرسازی
- تاییدسازمان حمـل و نقـل و ترافیـك شیراز
- تایید كمیسیون عمـران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز
- تایید کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز
- تایید کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر شیراز
- تاییـد مشـاور طـرح تفصـیـلی منطـقـه يـك شـهـرداری شـیـراز
- تایید مشاور طرح تفصیلی شیراز


محل احداث
شیراز، مرکز استان فارس با قابلیت های ویژه طبیعی، چشم اندازهای سحرآمیز و آثار تاریخی، مذهبی و فرهنگی منحصر به فرد، یکی از جاذبه های مهم گردشگری ایران و جهان محسوب می شود.

پروژه مرکز تجارت جهانی ایران در قلب شهر شیراز که با بهره گيری از روشهای رایج بلند مرتبه سازی در آمریکا، اروپا، شرق آسیا و... با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست احداث است، نمونه ای از صنعت بلند مرتبه سازی فوق مدرن با رعایت استانداردهای روز جهان به شمار می رود.

شیراز یکی از مطرح ترین کلان شهرهای ایران است که در محور ارتباطی چند استان در مرکز، شرق و جنوب كشور قرار دارد. راههای اصلی زمینی آن به سمت بندرعباس، کرمان، بوشهر، اهواز، یاسوج، اصفهان، يزد و تهران امتداد یافته و نیز با داشتن فرودگاه بين المللی، دارای ارتباطات گسترده هوايی به طور روزانه با تهران و سایر مراکز داخلی و همچنین با کشورهای حوزه خلیج فارس و ساير نقاط جهان می باشد.

شیراز بعنوان دومین شهر ادبی جهان، پایتخت فرهنگی ایران، قطب صنعت الکترونیک کشور و گردشگری جهانی، بعلت ارتباط گسترده ای که خصوصاً با کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایرانیان آن نواحی دارد، یک مرکز مهم و استراتژیک در دل ایران محسوب می شود که برای رسیدن به عنوان بزرگترين مركز تجاری کشور لحظه شماری می کند.

شهر شیراز تنها شهر ایران است که هر دو جنبه توریستی و تجاری آن کمک می کند تا به یک مرکز مهم تجارت و معماری تبدیل شود. این شهر گرچه در بخش های مختلف دارای توانمندی های بسیار و قابل ستایش است، اما همه اذعان دارند آنچنان که شایسته جایگاه شیراز است، کارهای شاخص معماری در آن صورت نگرفته است.همچنین شهر شیراز به عنوان پایتخت جنوب کشور، تنها راه دسترسی زمینی به بزرگترين منطقه گازی جهان (پارس جنوبی) و در نتیجه پایگاه اصلی کارفرمایان و شرکتهای فعال در آن حوزه محسوب می شود.

مركز تجارت جهانی واقع در مركز تجاری شيراز
مرکز تجاری شهر شیراز از محدوده شهر قدیم که ابنیه تاریخی را در خود دارد، آغاز شده و از شمال به دروازه قرآن منتهی می شود. دروازه شرقی- غربی در جهت اصلی توسعه فعلی شیراز قرار دارد. باغ ها از باغ دلگشا در شمال شرقی شروع شده و با باغ های جهان نما، باغ تخت، ارم، خلیلی، عفیف آباد (گلشن) و جنت در یک امتداد تا جنوب غربی شهر ادامه پیدا می کند. آخرین اجزای این ساختار، ساختمان خوابگاه دانشگاه شیراز می باشد.

از نظر برنامه کلی هم در حال حاضر مرکز تجاری شهر شیراز بر مبنای محدوده شهر قدیم و بازار وکیل شیراز در امتداد خیابان کریمخان زند به سمت غرب گسترش یافته و بر روی خیابان قصردشت ادامه دارد.

این پروژه به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و سهولت دسترسی به معابر، بلوارهای عریض، تقاطع های غیرهمسطح و خیابان های مجاور و نيز قرار گرفتن در یکی از شلوغ ترین مناطق تجاری شهر شیراز (خیابان قصردشت، حدفاصل خیابان های عفیف آباد و زرگری) از اهمیت بسزايی برخوردار است و نقطه ای مهم از مرکز تجاری شهر (CBD) بشمار می رود.

پروژه مركز تجارت جهانی با برخورداری از حدود 100 متر همجواری با خیابان قصردشت و خیابان های دیگر و همچنين دسترسی به بلوار زرگری و خیابان های قصردشت، عفیف آباد، خلد برین، خلیلی، ولی عصر، ملاصدرا، ستارخان، بعثت، خبرنگار، چمران، شاهد، . . . و همچنین نزدیکی به ایستگاههای مترو، یکی از مناطق مهم شهر و مهمترین موقعیت تجاری شیراز می باشد.وجود امکانات رفاهی شامل پارک ها، رستوران ها، مراکز درمانی و بیمارستانی و مراکز تجاری و فروشگاه های معروف و باسابقه، این منطقه را از سایر نقاط شهر شیراز متمایز گردانده که با توجه به تردد زیاد (Traffic Foot ) از مرغوبیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است.



درباره مراكز تجارت جهانی ایران - شیراز
در یك تعریف كلی، مرکز تجارت جهانی ایران ساختمانی با مجموعه ای از خدمات تجاری و مبادلات اقتصادی همراه با ارتباطات گسـترده بین المللی است كه پشـتیبانی و سـرویس دهی به مراکز دولـتی و خصـوصی یكی از اهداف اصـلی چنین مجموعه هایی است.

در دهه هفتاد میلادی، كشور هایی همچون آمریكا و ژاپن اولین مراكز تجارت جهانی را راه اندازی كردند.

پس از مدتی اتحادیه مراکز تجارت جهانی (WTCA ) شكل گرفت كه به صورت یك چتر تجاری غیر اداری شركتهای دولتی و غیر دولتی عظیم را در عرصه تجارت بین المللی گرد هم آورد.هم اكنون بیش از 400 مركز تجارت جهانی در بیش از 200 كشور مشغول به فعالیت های تجارت جهانی هستند.

شـايان ذكر اســت در راسـتای اهداف بلند پروازانه برخی ایده پردازان، گاهی مراكز تجارت جهانی در سرتاسر جهان ساختمان های ویژه ای را نیز به خود اختصاص داده اند كه به لحاظ معـماری، بدیـع، چشـم نواز و قابـل توجـه بوده و اِلمان هايی برای شهرها و كشورهای خود محسوب می شوند.

مرکز تجارت جهانی نمادی ماندگار
اِلمان های مربوط به هر شهر، هویت آن شهر را نمایان کرده و آن را از شهرهای دیگر متمایز می کنند.

جایگاه اِلمان یکی از عناصر مهم به لحاظ بصری و عملکردی برای مردم شهر محسوب می شود که می تواند در ورودی شهرها، مرکز بخش سنتی شهر، مرکز بخش نوساز یا تجاری و... شهر باشد.

با نگاهی اجمالی به شـهرهای گوناگون ایـران و جـهان، می بینیم که عناصر مختلفی می توانند به عنوان نماد شهری مطرح شوند:

- حرم مطهر امام رضا (ع)، مشهد ـ ایران
- میدان آزادی، تهران ـ ایران
- برج العرب، دبی ـ امارات متحده عربی
- تاج محل، آگرا ـ هندوستان
- پل سانفرانسیسکو، سانفرانسیسکو ـ آمریکا
- برج ایفل، پاریس ـ فرانسه
- دیوار چین، چین
- اپرای سیدنی، سیدنی ـ استرالیا
- برجهای دوقلوی پتروناس، کوالالامپور ـ مالزی

از اهداف اصلی مطرح کردن این پروژه ایجاد نماد و اِلمانی برای ایران و شهر شیراز بوده است. به این دلیل پروژه باید با دیگر اجزای ساختاری شهر در یک ارتباط فضایی قرار گرفته، آنرا کامل کرده و راه را برای آینده باز نماید و در عین حال با ایجاد فضاهای عمومی به عنوان مکانهایی که بتوانند تصور و عملکرد فضای آزاد را برای عموم احیا کنند، بخشی از نیازهای زندگی شهری را تامین نماید.

سال 2006 تاسيس نخستين مركز تجارت جهانی در ايران - شيراز
علیرغم پیشرفت های اقتصادی و تجاری چشمگیر در كشورمان، متاسفانه هنوز هیچ مرکز تجارت جهانی در ايران دایر نشده است.

بزودی ساختمان مرکز تجارت جهانی (ایران – شیراز) به عنوان نخستین و تنها مرکز تجارت جهانی ايران، تبدیل به قطب تجارت بین المللی در کشور عزیزمان ایران خواهد گردید.

کاربران مرکز تجارت جهانی غیر از مجتمع عظیم تجاری که در پنج طبقه با تقسیم بندی های مشاغل خاص مشخص شده، می توانند از خدمات دیگر مانند رستوران، فست فود، کافی شاپ، شهر بازی، بانک، بیمه، مسکن، آژانس هواپیمايی، استخر، بدنسازی، بورس، چشم اندازهای زیبای برج، پد هلیکوپتر و. . . استفاده کنند. خرید راحت همراه با امکانات تفریحی، رفاهی و خدماتی دیگر در این مجتمع عظيم و فوق مدرن، مردم را از سفرهای درون شهری یرضروری بی نیاز خواهد کرد.

خریداران همچنين می توانند از ایستگاه مخصوص تاکسی مركز تجارت جهانی که به وسیله بخش اطلاعات هر طبقه رزرو می شود، با آسانسورها به پارکینگ ها رفته و از اتومبیل مورد نظر با شماره تعیین شده استفاده نمایند.

پروژه به صورت یک ساختمان چند منظوره در حالت کلی به چندین حوزه تجاری عمومی، تجاری تخصصی، خدماتی، اداری، مسكونی، تفریحی، توریستی، فرهنگی و ... تقسیم می شود که امکان بهره برداری از تمام بخش ها برای کلیه بازدیدکنندگان وجود دارد و امکاناتی را فراهم می کند که بدون عبور از مكانهای غيرضروری، به قسمت های مختلف وارد شده و از آن استفاده نمایند و در واقع از این مجتمع یک کلانشهر عمودی ساخته است.