ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: اولین مسابقه "ایران؛ یک روز آفتابی؛ شهریور ۱۴۹۲
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یعنی دقیقا صد سال آینده!
منظر شهرهای صد سال آینده کشور ما چگونه باید باشد؟ شهرهای ایرانی-اسلامی ما!
مدت زیادی‌‌ست که تقریبا از زبان همه می‌شنویم: شهر ایرانی-اسلامی, معماری ایرانی-اسلامی, سند چشم‌انداز معماری ایرانی-اسلامی …. بر برخی خرده‌ای نیست. برخی چه به لحاظ دانش‌‌شان و چه به جهت جای‌گاهی که در پیش‌برد جامعه دارند باید راه‌برد و مسیر مشخص کنند و از متخصصان هر عرصه مطالبه کنند. اما به طرز عجیب و بیمارگونه‌ای از زبان اساتید و دانش‌جویان و اهالی هنر و معماری هم مدام همین الفاظ را می‌شنویم. بدون هیچ مابه‌ازای روشن و عینی که حداقل مشخص کند این مفهوم ذهنی چه چیزی را مراد می‌کند.
دودا ۱۰۰ سال پیش گروهی که امروز فوتوریست‌ها می‌شناسیم‌شان دقیقا شروع به ترسیم آینده و نوید دادن دورانی متفاوت و جدید کردند. آن‌ها تنها یک بیانیه دادند و در عوض قبل از آن‌که اغلب‌شان در جنگ اروپایی-جهانی دوم کشته شوند مجموعه طرج‌های متعددی از تصویر ذهنی‌شان از آینده ارائه دادند که اتفاقا پیش از این هم آن‌ها را در یانون‌دیزاین با هم دیده‌ایم. جالب این‌جاست که این طرح‌های ساده به مراتب از هزاران پژوهش و سخن‌رانی در آینده جهان موثرتر بودند، و امروز بسیاری از چیزهایی که پیرامون‌مان وجود دارند یا اتودها و تخیلاتی که در سینمای جهان از تصویر آینده بشر می‌بینیم نتیجه همان چندین الگوی طراحی شده ساده و همان افق نوید داده شده‌ی فوتوریست‌هاست: که به حق گفته‌اند دو صد گفته چون نیم کردار نیست….
یانون‌دیزاین در نظر دارد تا راه جدیدی باز کند. بیایید آینده شهرهای ایرانی-اسلامی را ترسیم کنیم. بیایید آن‌چه را که باید به آن برسیم مجسم کنیم و خیلی عینی و ملموس به جامعه بگوییم به نظر ما آینده شهر ایرانی-اسلامی چه باید باشد؟ این ترسیم -که نتیجه هم‌فکری جامعه طراحان جوان امروز است- سندی مهم برای فردای این سرزمین خواهد بود.
اهداف و معیارهای ارزیابی :
هدف مسابقه رسیدن به تصوری عینی از شهر ایرانی-اسلامی صدسال آینده ایران است. مسابقه به دنبال پاسخ به این سوال مهم است که آیا تصوری مشخص از این مطالبه شایع این روزها دارید؟ به این ترتیب معیارهای ارزیابی هیئت داوران به ترتیب اولویت چنین خواهد بود:
۱- عینی بودن طرح (طرح‌های انتزاعی و یا شاعرانه اگرچه در مسابقه شرکت داده می‌شوند اما در معیارهای ارزیابی عینیت طرح، معیاری مهم برای هیئت داوران خواهد بود.)
۲- طرح ارائه شده توصیف هرچه دقیق‌تر از کالبد شهر ایرانی-اسلامی داشته باشد. (در یک شات بیش‌ترین میزان اطلاعات را به مخاطب بدهید)
۳- خوب ارائه کردن طرح (استفاده از کلیه تکنیک‌های بازنمودی آزاد هستند خواهد بود. واقعی بودن طرح‌ها به لحاظ بصری اصلا مورد نظر نیست اما لازم است ارائه‌ها قابل قبول باشد)
۴- لازم نیست حتما منظر یک شهر بزرگ یا منظری کلی از یک شهر ارائه شود. گاهی حتی ارائه یک منظر خیابانی یا محله‌ای و یا نمایی محدود از بخشی از یک شهر حال و هوای آن شهر را به خوبی نمایان می‌کند. برای دیدن نمونه‌های طراحی منظر شهری بد نیست نمونه طرح‌های فوتوریست‌های آغاز سده را به خوبی مشاهده کنید.
( این نمونه ها را می توانید در لینک زیر مشاهده فرمایید:
http://yanondesign.com/1392/05/Retro-Fut...s-Urbanism )
شرایط شرکت:
- مسابقه در قالب ارائه یک تک اثر تصویری (نقاشی/ نقاشی دیجیتال/ گرافیکی/ عکس / عکس تدوینی / کلاژ و ….) با موضوع تصویر منظر شهر ایرانی-اسلامی خواهد بود.
- آثار لازم است به صورت سندی دیجیتال به اندازه (۲۴۸۰ در ۱۲۴۰ پیکسل) تدوین شوند. حالت افقی پیشنهاد می‌شود و تناسبات کشیده به منظور ارائه اطلاعات بیشتری از منظر شهری ست.
- هر شرکت‌کننده حداکثر می‌تواند سه اثر تصویری به یانون‌دیزاین ارسال نماید
- شرکت در مسابقه برای تمام علاقه‌مندان اعم از اهالی هنر نظیر طراحان نقاش، گرافیک، معماری، مجسمه‌سازی، شهرسازی، طراحی صنعتی، عکاسی و ….، و نیز علاقه‌مندان به هنر فاقد تحصیلات آکادمیک آزاد خواهد بود.
- شرکت‌کنندگان می‌بایست تا پیش از زمان پایان ثبت نام از طریق فرم موجود در لینک همین فراخوان ثبت نام کرده و کد ثبت‌نام دریافت کرده باشند.
- شرکت کنندگان لازم است تا پیش از پایان مهلت ارسال آثار، طرح خود را به ایمیل یانون‌دیزاین ارسال نمایند.
هیئت داوران:
هیئت داوران این مسابقه متشکل از۶ استاد دانشگاه خواهد بود که ترکیبی از یک استاد عمومی، سه استاد معماری و شهرسازی، یک استاد گرافیک و یک استاد نقاشی خواهد بود.
اسامی هیئت داوران به زودی اعلام خواهد شد. (در حال رایزنی نهایی)
تقویم برگزاری:
- ثبت نام مسابقه از امروز شروع شد! و تا ۷ مهرماه یعنی هفت هفت نود و دو ادامه خواهد داشت. (۹۲/۶/۴ تا ۹۲/۷/۷)
- مهلت ارسال آثار هم تا ۱۵ مهرماه خواهد بود. (۹۲/۶/۴ تا ۹۲/۷/۱۵)
- اگر خدا بخواهد اعلام نتایج و تقدیم جوایز را هم در حاشیه جلسه حلقه هنر به تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۹۲ برگزار خواهیم کرد. (۹۲/۸/۱)
جوایز:
اما جوایز! سعی کردیم جوایز مسابقه متناسب با مسابقه‌ای وبی و غیررسمی اما حرفه‌ای باشد. جوایز مسابقه برای نفرات اول تا سوم به ترتیب عبارت است از:
- نفر اول : پنج میلیون ریال (معادل ۵۰۰ هزار تومان)
- نفر دوم : سه میلیون ریال (معادل ۳۰۰ هزار تومان)
- نفر سوم: دو میلیون ریال (معادل ۲۰۰ هزار تومان)
حامیان و هم کاران:
در برگزاری این مسابقه حامی‌ و کمک‌هایی داریم:
- خانه طراحان (خط) حمایت‌مان کردند.
- استودیو پنج‌اوهفت در برگزاری کمک‌کارمان است.
- استودیو سه‌درچهار در طراحی پوستر و هویت بصری مسابقه یارمان بود. و البته به طور ویژه صادق لطفی‌زاده عزیز…
برای ثبت نام در این رقابت به لینک زیر مراجعه فرمایید: