ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: مقاله ” GIS شهری، شهر و شهروند الکترونیک “
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

توسعه و پیشرفت های علمی هر روز دامنه فعالیت و کاربرد دانش نقشه برداری را درعلوم مختلف بیشتر می سازد. همواره با پیشرفت تکنولوژی جدید کاربردهای جدیدی برای این علم فراهم می شود بطور مثال پزشکی گرفته تا شهرسازی را می توان نام برد. امروزه توسعه بی رویه شهرها متاثر از رشد بی رویه جمعیت و مهاجرت ، منجر به ساخت و سازهای بدون برنامه ریزی و گسترش مهار نشدنی آن، تغییرات زیادی را در ساختار فضایی شهرها باعث گردیده است که لازمه مطالعه و هدایت دقیق را می طلبد تا سازماندهی و طراحی شهری را بصورت مناسب انجام دهد.
برنامه ریزان شهری برای تهیه برنامه هایی بمنظور مستعد ساختن شهرها بعنوان محیط مطلوب برای ساکنین شهری نیازمند اطلاعات جدید جغرافیایی می باشند در حالیکه جمع آوری اطلاعات جغرافیایی اصولا سخت، زمانبر و پر هزینه و ناقص بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات فوق نیز زمان زیادی را می طلبد.
اما دردهه های اخیر اطلاعات ماهواره ای و تکنولوژی جدید سنجش از راه دور پیشرفتهای چشمگیری داشته و بکارگیری تصاویر ماهواره ای در بررسی های مختلف زمین از جمله در طرح های شهری و بهبود زندگی شهروندان داشته است.
سنجش از راه دور دارای دو فرایند تصویر برداری و تجزیه و تحلیل تصاویر می باشد. در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) امکان دسترسی به تمامی اطلاعات جغرافیایی فراهم می گردد و با تبدیل اطلاعات جغرافیایی بصورت دیجیتال و ذخیره آن در کامپیوتر امکان هرنوع تغییرات، اصلاحات و مقیاسهای آن میسر می گردد.
کاربرد GIS در مطالعه شهرها دارای تنوع زیادی می باشد از مطالعات جوی گرفته تا مطالعات شهری مانند پیش بینی عرضه و تقاضا در مسکن، تعیین حومه شهر تعیین مسیر اتومبیل ها، تعیین گسترش شهرها و مطالعه ترافیک و مواردی مشابه که پیدایش شهرهای الکترونیکی را باعث گشته است.
[b]عنوان مقاله: GIS شهری، شهر و شهروند الکترونیک
نویسندگان: بشیر بیگ بابایی
ارائه شده در: اولین همایش GIS شهری- ۱۳۸۶
رمز: gistech.ir
[تصویر:  Download2.jpg]
سلام و تشکر از شما. لطفاً از لینک دادن به دیگر سایت ها خودداری کنید و در صورت امکان، فایل مورد نظرتون رو با ذکر منبع، توی خود سایت آپلود کنید.