ایران شهرساز

نسخه‌ی کامل: پرسش و پاسخ در زمینه طراحی محله مسکونی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
منتظر سوالات و همکاری های شما در زمینه طراحی محلات یا شهرک های مسکونی هستم و سعی می کنم که در حد توان و در اسرع وقت به پرسش های دوستان در این زمینه پاسخ بدهم.
سلام چگونه می تونیم در این زمینه کمک کنم؟
(۱۳۹۲-۹-۱۹، ۰۲:۰۸ عصر)azar2013 نوشته است: [ -> ]سلام چگونه می تونیم در این زمینه کمک کنم؟
سلام، زمانی که یکی از اعضا پرسشی در این زمینه داشتن و بنده یا دیگر اعضا نتونستیم جواب بدیم از نظر ارزشمند شما استفاده می کنیم و یا هر ایده مطلب جالب توجه در این رابطه داشته باشین از اون استفاده کنیم.
سلام
چگونه مي توان محله چيذر تهران را با رويكرد توسعه پايدار طراحي و مشكلاتش را برطرف كرد؟؟
(۱۳۹۲-۹-۱۹، ۰۳:۳۰ عصر)saminta نوشته است: [ -> ]سلام
چگونه مي توان محله چيذر تهران را با رويكرد توسعه پايدار طراحي و مشكلاتش را برطرف كرد؟؟
سلام
در مورد محله چیذر یک اطلاعات پایه ای خب باید به دوستان بدید وگرنه عده زیادی نیستند که از مشکلات این محله باخبر باشن و یا حتی محله رو بشناسن و طبعا بدون دونستن این موارد نمیشه برای جایی طرح داد
(۱۳۹۲-۹-۱۹، ۰۳:۳۰ عصر)saminta نوشته است: [ -> ]سلام
چگونه مي توان محله چيذر تهران را با رويكرد توسعه پايدار طراحي و مشكلاتش را برطرف كرد؟؟

بحث در رابطه با محله چیذر بیشتر پیرامون مداخله در بافت هست تا طراحی یک محله یا شهرک مسکونی .
در هر صورت به نظر من رعایت شاخص های توسعه پایدار در طراحی شهری یک محله با بافتی سنتی مانند چیذر تهران بایستی در قالب طرح های مرمتی به شیوه های بهسازی یا نوسازی باشد چرا که این محله انعطاف پذیری کمی در برابر تغییرات محیطی، اجتماعی و اقتصادی دارد و در صورتی که بخواهیم بر مبنای الگوهای توسعه پایدار مشکلات این محله را حل کنیم ابتدا باید در انطباق پذیری و سازگاری بافت با این الگو ها گام برداریم. در فرایند طراحی بایستی بررسی مسائل و مشکلات و تعیین نقاط ضعف و قوت محله چیذر بر مبنای مولفه های توسعه پایدار شهری انجام گیرد و ارائه هر گونه راهبرد در راستای ارتقای کیفی و کمی این مولفه ها باشد. از آنجاییکه بنده آمار دقیقی از شاخص های توسعه پایدار در محله چیذر تهران و در نتیجه سطح کیفی مولفه های آن (مولفه هایی مانند اقتصادی، زیرساختی، کالبدی و ...) در این محله ندارم متاسفانه از ارائه ی راهبردی برای حل مشکلات این محله معذورم اگرچه به نظر می رسد یکی از عمده مشکلات این بافت از نظر حمل و نقل و ترافیک شهری باشد . در این زمینه می توان به بررسی شاخص دسترسی به شبکه ارتباطی، تولید و عرضه انواع سفر( که این خود بررسی کاربری زمین ،جمعیت ، تعداد اتومبیل و ... را می طلبد)، تعداد انبارها و غیره پرداخت. البته با توجه اماکن مذهبی موجود در این بافت تاکید بر مولفه ی فرهنگی در روند توسعه ی پایدار محله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
از محله چیذر و بحث توسعه ی پایدار که بگذریم و راجع به این تاپیک بحث کنیم که آمادگی من در رابطه با پرسش و پاسخ محله مسکونی بیشتر تاکید بر الگوهای تفکیک زمین در طراحی نقشه یک شهرک مسکونی بوده است و این موضوع از این نظر برای من اهمیت داشته است که در تجربه ی کاری که من داشته ام کارفرمایان و مالکان (معمولا کسانی که بازگشت بیشینه سرمایه در اولویت اول و آخرشان قرار دارد) کمتر به اصول شهرسازی و طراحی شهری اهمیت می دهند و در این زمینه بیشتر شهرسازان در عملی کردن نظراتشون ناموفق اند و در نتیجه این دیگران اند که با یک شابلون شطرنجی و با رعایت حداقل ها زمین هارو تفکیک می کنند. اگرچه که بازار این نوع پروژه ها ( طرح های تفکیکی) خیلی بی رونق است اما بهتر نیست که شهرسازان به مباحث عملی هم همانند مباحث نظری بپردازند؟ پس به نظر بنده اومد که این تاپیک ایجاد شود و در آن به فرم و طراحی هندسی ( فرم معابر، شکل بلوک ها، استقرار ابنیه و ...) محلات یا شهرکهای مسکونی پرداخته شود.